Gå til innhold

– De fleste spiller skytespill i sirkler (PS3)


Anbefalte innlegg

Jeg har vanligvis stor respekt for journalistikken til Gamer, men det er noe litt merkelig med rapporteringen som blir gjort her. Det er vanlig i bransjen at man omtaler spill som ikke er blitt gitt ut på en positiv måte, blant annet fordi de negative tingene kan være borte når spillet er ferdig. Negativ omtale bør man være svært forsiktig med (det kan urettmessig koste et godt spill tusenvis av salg på grunn av en feil som ikke fins i ferdigversjonen), og da begrenser det seg vanligvis til å håndtere det på en diplomatisk måte ("det var noen animasjonsproblemer i versjonen vi spilte, men vi regner med at disse er borte ved lansering").

 

Kanskje bør Gamer vurdere å bytte ut hvilken artikkelforfatter som skriver om akkurat dette spillet, da det virker som det har blitt en smule personlig for den nåværende?

 

Hva i alle dager er galt med denne artikkelen? Det er en tilnærmet ordrett gjengivelse av hva David Cage selv sa til meg, og jeg bærer definitivt ikke nag til ham for kommentaren han kom med etter intervjuet. Jeg har en jobb å gjøre, og et intervju åpner ikke for synsing og personlige innspill på den måten du tydeligvis mener at jeg opererer. Det er absolutt ingen negativ omtale i dette intervjuet, og jeg tror kanskje du burde se litt nærmere på hvem som egentlig tar det hele personlig her.

 

Når det er sagt så har vi hatt minst tre forskjellige personer som har skrevet om dette spillet. Øyvind Holmstad skrev en sniktitt i fjor høst, Thomas Heger skrev en sniktitt nå i forrige uke og jeg har altså foretatt dette intervjuet. Dette er ingen agenda fra min side, men en oppgave jeg ble tildelt på Gamescom. Anklagelsene du kommer med er rett og slett hodeløse, og jeg forstår ikke hvordan du tillater deg selv å komme med slike absurditeter med rak rygg.

 

Det Tonny kommer med er personlig synsing utenfor artikkelen og dens rammer, og bør ikke tas for noe annet enn en replikk av en tredjepart. Den journalistiske integriteten min er skinnende ren, takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingenting galt i denne artikkelen, det er da ingen vinkling i verken den ene eller den andre retningen. Hva i all verden TiLT sikter til har tydeligvis gått meg hus forbi, kanskje burde TiLT bremse ned litt på tivoli tobakken, eller i det minste klare å stå opp på rett fot ;)

 

Når det kommer til Heavy Rain så tar jeg meg selv i å ønske at dette spillet blir alt det jeg håpet at Fahrenheit skulle bli, men aldri ble. Dog er jeg redd at dette ikke blir noe annet enn en dårlig skjult "Fahrenheit 2", som kan arkiveres under "g" for "gedigen skuffelse"... Det virker på meg som om Cage ikke har tatt innover seg det som gjorde Fahrenheit til en flopp, og som han selv sier "At du går med en knapp fremfor stikka føles nok rart for spillere som er vant til den tradisjonelle løsningen, men denne måten gir oss større frihet til å bevege ulike deler av kroppen med stikkene, noe jeg mener er mer logisk". Så fordi en mann mener det skal være slik så må resten av spiller samfunnet tilpasse seg? Greit å være pioneer og prøve å revolusjonere måten man spiller spill på, men nå har et alternativt kontroll system blitt prøvd i Fahrenheit med, la oss si mindre hell, da burde man forstå at man kanskje heller burde prøve noe mer tradisjonelt eller iallefall noe tilnærmet de konvensjonelle metodene fra tidligere vellykkede spill. Ikke alt trenger å være nytt samtidig.

 

Greit han vil gjøre ett spill mer tilgjengelig, men tror han at når folk først bestemmer seg for å prøve seg på spill så går de for de spillene med de særeste kontrollene og de mest uortodokse løsningene? Vil spill som for "Gamere" virker knotete og vanskelige virkelig virke tiltrekkende på ferskinger som aldri har tatt i en kontroll før? Så vidt meg bekjent, finnes det ikke en eneste kontroll i verden som kan gi deg inntrykket av at om du gjør slik og sånn med kontrollen så går karakteren din i spillet. Kanskje om man duct-taper wii kontrollene under fotsålene og tramper rundt med de, da kanskje...

 

Jeg vil så gjerne se at spillet holder den utrolig høye standarden fra den første traileren jeg så, den hvor hun jenta prøver seg for rollen til Heavy Rain. Der var det skikkelige følelser og det ga meg gåshud å se den filmen. Jeg håper så inderlig...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor så mange er negative til Fahrenheit. For meg var det spillet en av tidenes største spillopplevelser, og hvis Heavy Rain skal følge i de fotsporene, er det en instant hit for min del. Er lenge mellom spill med sjel.

 

Forstår heller ikke problemet med QTE. Hvis det er så vanskelig å koordinere noen knapper for å legge litt ekstra utfordringer i cut-scenes, men man likevel er for stolt for å "nedverdige seg" til å senke vanskelighetsgrad, ja da kanskje man rett og slett ikke befinner seg i målgruppen :o

 

For meg bidro QTE til å føle at jeg måtte anstrenge meg når spillkarakteren anstrengte seg, liksom ikke slenge seg tilbake i stolen med en pose chips, mens hovedpersonen rømmer fra purken på kreative måter... Jeg synes litt synd på dere som ikke hadde den fantastiske spillopplevelsen med Fahrenheit som jeg hadde.

Lenke til kommentar

Ble litt reaksjoner på den siste posten min i denne tråden, så jeg har åpenbart ikke vært helt klar i hva jeg mente. Samtidig har jeg tydeligvis misforstått hvordan Heavy Rain har blitt dekt (at flere forskjellige personer har skrevet disse artiklene var nytt for meg), noe som forandrer situasjonen. Kommentarene mine var egentlig mest ment i forhold til den forrige artikkelen som ble skrevet om spillet, og den var langt under det nivået jeg forventer fra Gamer. Da jeg antok at det var samme artikkelforfatter som skrev artikkelen denne tråden hører til så jeg negativitet i vinklingen av intervjuet som kanskje egentlig ikke var til stede, og det beklager jeg.

 

Forøvrig syns jeg Gamer bør se på kommentarer dere gir på forumet som en del av publikasjonen, og dere bør dermed begrense uttalelsene deres der på samme måte som i selve artiklene. Dette er naturligvis bare min mening, så dere får ta det som dere vil.

Lenke til kommentar

"Simon Says"-sekvensene i Fahrenheit var de som ødelagte hele spillet for min del. For et tilbakestående action-system! Den ene scenen var en 15 minutter lang pain in the ass av "trykk på riktige knapp til riktig tid". GJESP.

Jeg har hatt mageundersøkelser som var mer underholdende enn dette. Og da foretrekker jeg heller å "spille skytespill i sirkler".

 

Jeg gleder meg til Heavy Rain men jeg venter likevel til anmeldelsene kommer før jeg går bananas.

Lenke til kommentar
Ble litt reaksjoner på den siste posten min i denne tråden, så jeg har åpenbart ikke vært helt klar i hva jeg mente. Samtidig har jeg tydeligvis misforstått hvordan Heavy Rain har blitt dekt (at flere forskjellige personer har skrevet disse artiklene var nytt for meg), noe som forandrer situasjonen. Kommentarene mine var egentlig mest ment i forhold til den forrige artikkelen som ble skrevet om spillet, og den var langt under det nivået jeg forventer fra Gamer. Da jeg antok at det var samme artikkelforfatter som skrev artikkelen denne tråden hører til så jeg negativitet i vinklingen av intervjuet som kanskje egentlig ikke var til stede, og det beklager jeg.

 

Forøvrig syns jeg Gamer bør se på kommentarer dere gir på forumet som en del av publikasjonen, og dere bør dermed begrense uttalelsene deres der på samme måte som i selve artiklene. Dette er naturligvis bare min mening, så dere får ta det som dere vil.

 

Jeg vil heller lese noe med baller som sier hva de mener. Spilljournalistikk har tidvis vært altfor snill på forhåndsomtale. Det er mulig at det faktum at en del av leserene klikker i vinkel om ikke det spillet de gleder seg til får god omtale, har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med QTE er at det er et system som gir en veldig lav grad av mestringsfølelse. Det er ikke rom for kreativitet, man bare trykker på knappene når de blinker på skjermen og så tar spillet seg av resten. Noen nevnte tidligere at hvis man bommet så fikk dette konsekvenser for hva som skjedde senere i QTEen, men det intrykket jeg fikk i den forrige artikkelen her på gamer var at det egentlig bare ble en litt lengre vei til samme resultat. Det som er givende med systemer uten QTE er jo at man lærer et sett med egenskaper, men må selv velge når og i hvilke sammenhenger man skal bruke de.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde Fahrenheit som et spill som var "litt nærmere film" enn andre adventure-spill. Det var også det som gjorde det så spesielt. Det ville nok vist seg vanskelig å formidle disse typer scener på en bedre måte. En rent interaktiv approach ville fjernet det artistiske ved scenene, og gjort spillet om til et action-spill. En ren "spille av mellomsekvens"-tilnærming ville fjernet den lille rest av interaktivitet.

 

Med andre ord, teknikken fungerte for å oppnå en mellomting mellom interaktiv og ikke-interaktiv, og det gjøres forbausende bra i Fahrenheit. Det finnes forøvrig nok av spill som gjør ting på "de vanlige" måtene, helt greit at noen gjør ting annerledes.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke noe særlig problemer med qte i fahrenheit, følte at de var greit integrert, på en måte en del av spillet som fokuserte på en historie. Det største aberet var plottet som etter en meget god, og til dels seig første halvdel, går fullstendig bananas mot slutten (jamfør yatzhees "fahrenheit syndrom" :) )

 

Trur uansett den forrige gamer artikkelen har et poeng med kritikken, det virker som om målet er å gi oss en fullstendig historie uansett hva vi ender opp med å gjøre, dette skjærer kanskje i mot de fleste spilleres natur som stort sett vil ha den "optimale" historien. Dermed skaper qte og andre valg man tar ofte frustrasjoner. Får se hva vi ender opp med her, spillet blir sikkert bra uansett, men trolig like lite revolusjonerende molyneux sine messiaser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...