Gå til innhold

Gothic 3 Tråden!


Anbefalte innlegg

gothic3_logo.jpg

 

I denne tråden kan vi diskutere spillet Gothic 3! Syns det er på tide at denne tråden kommer opp! :)

 

Har nettopp begynt å spille det igjen, har prøvd det noen timer før og syns det er en av de beste RPG spillene der ute. Har lenge prøvd å finne et spill som kan mple seg med Morrowind og Oblivion og det nærmeste du kommer tror jeg er Gothic serien.

 

Info:

 

 

Genre(s) Action role-playing

Mode(s) Single-player

Rating(s) ESRB: T

PEGI: 16+

USK: 12+

Media DVD

System requirements Windows 2000 SP4, Windows XP SP1, Windows Server 2003 or Windows XP 64

minimum 512 MB System RAM

2.0 GHz Intel Pentium 4, Athlon XP or equivalent processor

128MB DirectX compatible video card

DirectX 9.0c

8x DVD-ROM drive

4.6 GB free hard disk space

DirectX 8.1 compatible sound card

Keyboard and Mouse

Input methods Keyboard and mouse

 

 

Håper det er flere på gamer som spiller og det tror jeg det er! ;)

 

Vil starte med å si at spillet har den morsomte questen jeg noen gang har gjort i et spill :) Husker at jeg skulle samle sammen noen nomader til å ta over en by, jeg kunna robbe byen for alt jeg ville av gjenstander og penger! Det var en diger slakt og var både spennende og morsomt!

Endret av Nostalgic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilte det utrolig mye etter release, og tror egentlig jeg koste meg mer med dette enn Oblivion, på tross av alle bugsene, selv om de til slutt gjorde at jeg la spillet på hylla før jeg rakk å fullføre det.

 

En dag jeg har tid skal jeg helt klart vurdere å fyre det opp igjen, men et par ting lurer jeg på i forbindelse med det: Hvordan er det med alle bugsene spillet slet med, er de forbedret? Og hvordan er tilleggspakkene?

Lenke til kommentar

Tror jeg som deg også koste meg mer med gothic enn med oblivion :) Da jeg først innstallerte det på Windows XP så la jeg merke til mange forskjellige bugs og det var et stort minus, men atmosfæren gjorde spillet veldig bra. Nå som jeg har vista og innstalert det så legger jeg ikke merke til noen buggs faktisk. Vet ikke hva årsaken til det er. Det er også kommet en del patcher for å fjerne buggs. Lastet ned noen til XP og det hjalp en del. Men som sagt på VIsta har jeg ikke lagt merke til noen buggs enda. Har enda ikke prøvd expansion, visste ikke at det var en.

Lenke til kommentar

Gothic 3 burde aldri vært utgitt.

 

Selv med Community patchen som fikser det meste av bugs så står historiefortellingen ikke på egne ben, questene er repetetiv grinding, kampsystemet er dårligere enn på de fleste dos spill og kartet er for stort, tomt og sjelløst.

 

Men stemningen er bra, faktisk det eneste som èr bra.

 

Så nå venter vi på Risen dere! Faktisk, så har jeg også begynt å spille 3`ern igjen, det er det eneste Gothic spillet jeg ikke har rundet flere ganger, ehm, jeg har faktisk ikke rundet det, til det er det for kjedelig og jeg sitter bare og tenker "hmm, jeg har noe jeg må ha gjort" og derfor avslutter jeg og glemmer det av.

 

Men, så er det stemningen, som i alle PB`s rollespill innenfor Gothic universet, upåklagelig, og dèt er årsaken til at jeg gidder å sløye noen orcs igjen nå :-) .....mens jeg venter på Risen.

Lenke til kommentar
Clakz: Første gang jeg har hørt noen klage over for stort map :)

 

Se på det på denne måten, tenk om første banen i Mario 1 på NES bestod utelukkende av å springe fra ende til annen, så lager man den 50km lang og påstår at det er 50km spekket med gameplay, er dette fakta eller svindel, bedrageri, kjedsomhet og idioti?

 

Ta en titt på Farcry 2 f.eks, massevis av ørken å boltre seg i, men hva i pokker skal man egentlig finne på? Nå finnes det jo mange achievementsjegere blant gamer.no`s kundeskare, at en del samler seg sammen og hyller masse småting man kan gjøre og samle finner jeg hverken rart eller teit, hver sine ønsker, men den store herskare har viktigere ting enn å spille (ja gu, det finnes en verden utenfor :S ) og vi trenger derfor motiver for å ønske å spille, som oftest finner vi dette i gameplay eller story, helst begge, men hva skjer så når begge mangler?

 

Da har man ett for stort map, det føles tomt, uinteressant og repeterende. Ta en titt på de menneskelige byene i Gothic 3, er ikke alle questene og slåsskampene så og si helt like? Føler man seg noen gang episk?

 

Jeg gjør ikke det, jeg sitter og lurer på hvorfor i alle dager jeg gidder å gjøre dette. I Gothic 3 har jeg jo hverken venner eller spesielle fiender, jeg hater ikke orcene, jeg vet ikke hvem jeg igrunnen hjelper eller hvorfor jeg gjør det og jeg mangler motiver i stort sett hele spillet så langt jeg har kommet hver gang jeg har prøvd å spille igjennom det.

 

Dette er ikke noe jeg er alene om å tenke, Pirahna Bytes som har gitt ut alle 3 Gothic spillene har selv innrømmet at de gjorde store feil i Gothic 3 og det er ikke uten grunn at Risen nå bare vil være 1\3 av G3`s størrelse, og det vil også inneholde ett ansikt på ondskapen (motstander), venner som Diego og kompaniet (hjelpere) og vi som spiller vil få ett sterkere emosjonelt bånd til vår hovedkarakter ved at han blir gitt en såkalt character arc. Film- og Spill-teknikk går hånd i hånd på historiefortellingen, men de færreste er faktisk klar over hvorfor de forguder nettopp den og den spillhelten, på samme måte som Supermann og Batman i sin tid ble kåret til kickass heroes of the earth...

 

Men, Gothic 3`s storymangler til side, jeg er i Silden og Geldern og allerede møkklei av å "liberate" byer, leter etter Fire chalices og opplevde nettopp enda ett krasj, selv med Community Patch er det ikke stabilt :-( Snakket med en av fiskerene i Sildern når det skjedde, etter at jeg hadde gjort alle quests for de.

Endret av Clakz
Lenke til kommentar

Personleg synest eg at Gothic 3 enkelt slår Oblivion, og til og med Morrowind, sjølv om der var mykje som var feil. Relativt svak historiefortelling (som til tider ikkje heilt stemte med dei forgjengarane), dårleg AI og ein del tekniske problem, drog ned det som ellers kunne ha vore det beste rollespelet til PC. Men der er òg fleire ting som er veldig bra, som til dømes stemninga, karakterutviklinga, og måten du stadig blir belønna for ting du gjer på. Men det aller beste synest eg er spelverda, som er stor, variert og pen. I motsetnad til enkelte andre spel i sjangeren, er det spennande og tilfredsstillande å utforske her, og det meinar eg er veldig viktig i ein åpen RPG.

 

Men ja, spelet skulle ha hatt minst 6-12 månadar lenger utviklingstid. Der var eit enormt potensiale som aldri vart skikkeleg utnytta i her.

 

Likevel, eg har spelt igjennom Gothic 3 litt over 2 gongar...og er litt frista til å gjere det endå ein gong med siste oppdatering.

 

Kay

Lenke til kommentar
Clakz: Første gang jeg har hørt noen klage over for stort map :)

 

 

 

Da har man ett for stort map, det føles tomt, uinteressant og repeterende. Ta en titt på de menneskelige byene i Gothic 3, er ikke alle questene og slåsskampene så og si helt like? Føler man seg noen gang episk?

 

 

 

Syns mapet er passe stort jeg, men skjønner poenget ditt. Det som jeg ikke liker med det er at det er kanskje for mange småfiender over alt, men venner meg til det. Slåsskampene kan bli ganske like men jeg sammenligner det litt med Mount & Blade hvor det også er en ganske simpel combat men likevel blir man litt avhengig av det. En måte å ikke bli lei av det på er jo å variere en del, prøv å ikke bare bruk meleee. Gothic 3 har jo litt magi å tilby og man kan bli god med buen, hvis man ser på det på den måten har nokk Gothic 3 en brukbar combat.

 

En del av questene er jo like, drep ditt og datt. Men har du ikke prøvd den questen hvor man skal sammle sammen en flokk med nomader for så å angripe en by i ørkenen? Det må være den beste questen jeg noen gang har tatt i et spill og jeg følte meg veldig episk i lang tid etterpå. Jeg fikk ta alt av gull og verdisaker som jeg ville mens de fikk byen :) Savner den questen, må gjøres igjen snart..

 

Jeg er også litt usikker på hvem man skal kjempe for og hvem som er dine fiender men som jeg ser det så kan man velge dt fritt. Mange får jo reputation men forskjellige factions.

Lenke til kommentar

At der er ein del bugs er nok riktig, og sjølvsagt ikkje bra, sjølv om eg sjølv ikkje opplevde spesielt mange direkte bugs i Gothic 3. Der var imidlertid andre tekniske svakheiter, som den elendige ytelsen og dei lange lastetidene.

 

Akkurat det med at du blir kasta ut i spelverda og so må lære deg å mestre ting på eiga hand, synest eg faktisk er eit av dei mange positive aspekta ved Gothic-spela. Det er kanskje ikkje spesielt nybyrjarvenleg, men det er veldig tilfredsstillande når både ein sjølv og avataren utviklar ferdigheiter og lærar seg å mestre omgivelsane.

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg er også litt usikker på hvem man skal kjempe for og hvem som er dine fiender men som jeg ser det så kan man velge dt fritt. Mange får jo reputation men forskjellige factions.

Det stemmer, du står fritt til å velge kven du vil hjelpe. Velg utifrå kven du sympatiserar med, velg egoistisk, eller velg utifrå rollespeling. Mot slutten kokar det ned til eit begrensa antal hovudstiar, men vegen fram dit kan du i stor grad bestemme sjølv.

 

Sjølv har eg det med å spele ein jeger-/eldmagikar-type, som følgjer Innos, og vanlegvis òg Adanos.

 

Kay

Lenke til kommentar

Hei igjen Nostalgic. Har blitt en stund nå siden du startet den King's Bounty tråden. :)

 

Har allerede lagt inn en bestilling av Risen på Gamezone så gleder meg stort til den. Jeg har sagt det før men kan si det igjen, at det eneste som holdt Gothic 3 tilbake var bugs og dårlig optimalisering og kampsystem

Ellers er det et av de få sandboks spillene der ute som jeg personlig ikke blir lei av etter et par timer. Spillet har ikke noen sterk historie, men det har heller ikke andre sandboks spill som Oblivion (du kan ikke kalle den tynne suppa i det spillet for historie), og egentlig trengs det ikke.

 

Sandboks spill skal nytes i små porsjoner. Man skal ikke løpe gjennom det som man ofte gjør med historiedrevne spill. Gothic 3 er et spill man plukker opp nå og da for å gjøre et par oppgaver eller frigjøre en by. Hvis man spiller det fire timer om dagen, syv dager i uka blir man selvsagt lei.

 

Både Gothic spillene og Morrowind ga meg den nydelige følelsen av uvissthet første gangen jeg spilte dem. Det var ingen magisk GPS som fortalte meg akkurat hvor jeg skulle dra og hva jeg skulle gjøre.

Gothic spillene er nok ikke så populære hos de som ikke gidder å finne ut av ting selv. Altfor mange (deriblant meg) har blitt avhengig av GPSen. Utviklere i dag tar tidsklemma i betraktning, og tror at folk ikke har tid til å bruke mer enn et par timer på et spill.

Heldigvis er det noen få spill der ute som krever litt mer.

 

Man skal ta seg tid til å nyte spill, ikke bare ta en speedrun før man skal på skolen/hente ungene i barnehagen. Har man ikke tid får man heller sette seg ned med en halvannens time film. Så slipper man å bruke hjernen også. :p

 

Jeg liker både spill og film like mye bare så det er sagt. :)

Lenke til kommentar

Jeg håper og ber, for hver eneste dag som går, at Gothic 4 og Risen ikke kommer til å være hardcore sandbox spill.

 

Både for min egen del, og for utviklerenes økonomiske side. Gothic 1 og 2 var akkurat passe sandbox for de flestes smak. Heldigvis har Pirahna sagt at de lærte av dette på Gothic 3..

 

Ellers er jeg til dels enig med deg Nether når det kommer til utviklingen i dagens spillmarked. Action action action, og da mener jeg ikke sjangeren, men å spille i 20 minutter når man har tid så løpe å gjøre noe annet (host wii host). Jèg er av det inntrykket at ett spill -må- være av såpass steming, gameplay òg storykvalitet at det evner å sluke deg inn i sin verden minimum 10 timer av gangen, man skal ta seg fri fra verden og synke ned i stolen, og spille 30 timer på en helg, da har man ett knallspill, og forhåpentligvis rundet det så man er tilbake i jobb på mandag :D

Lenke til kommentar

For min del er dette det aller beste RPG-spillet jeg har spillt. Kan sitte i timevis hver dag fordi jeg blir så slukt inn i det. Rundet det sist i vår en gang med den nye community patchen. Hadde også på Alternative Balancing den gangen, og da merket jeg at spillet ble en del vanskeligere. Fikk ikke så gode ting i kistene og slet derfor litt med å få nok gold. Men det gikk greit.

 

 

Whigga: Er ikke Enhanced Edition det samme som den nye Community patchen da? Da er det i så fall mindre bugs ja. Møtte faktisk ikke på en eneste såvidt jeg kan huske med den patchen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...