Gå til innhold

Ny World of Warcraft-utgivelse


Anbefalte innlegg

For meg virker det som Blizzard stadig "dummer" World of Warcraft mer og mer ned.

Først kunne du ikke være både alliance og horde på en og samme server, du kunne ikke være Paladin som horde og du kunne ikke være Shaman som alliance osv..

 

Samtidig som spillet var tidvis vanskelig og utfordrende, det å i det hele tatt klare å komme seg inn i BlackWing Lair var jo veldig vanskelig i sin tid, og ikke minst det å beherske og håndtere 40-mann RAIDs var noe selv de mest ekstreme spillerne virkelig måtte bryne seg på, du måtte også virkelig ta forbehold om hvilket utstyr, angrep og taktikker du brukte, en liten feil om det så gjaldt galt valg av utstyr eller angrep osv.. og du var ferdig.

 

 

Helt siden TBC har ting bare gått sakte men sikkert en vei, og det til det lettere.

Det kreves færre spillere i End-Game RAIDs, utfordringene er langt enklere, kravet til riktig utstyr har sakte men sikkert blitt helt faset ut, ja ting har rett og slett blitt gjort langt enklere og dermed blir utfordringene mindre.

 

 

WOTLK tok ting enda lengre, hvor selv helt middelmodige spillere uten noe spesielt godt utstyr faktisk ganske så greit kunne ta seg rett igjennom diverse End-Game RAIDs.

 

 

 

Så er jo spørsmålet, er disse forandringene til det bedre eller til det verre?

Selv syntes jeg det er flott at Blizzard gjør content mer tilgjengelig for alle spillere, det at du ikke lenger må være en veldig aktiv og hardcore spille for å oppleve det meste av innholdet i spillet syntes jeg bare er en positiv ting, at de som ikke helt klarer å sette seg inn i taktikker osv.. Eller opparbeide seg topp utstyr osv av diverse årsaker faktisk nå får muligheten til å oppleve episke kamper ser jeg bare på som et stort pluss!

 

Problemet føler jeg ligger i det faktum at Blizzard sliter med å skape et skille mellom de mindre aktive spillerne, og de ekstreme spillerne. Nå blir alt dummet ned og ting blir gjort enklere slik at de ekstreme spillerne ikke får de utfordringene de ønsker, samtidig som det på mange måter blir feil at Per the casual player skal kunne skaffe seg det mest syke utstyret som er, når de ekstreme spillerne ikke kan få tilgang på noe bedre til tross for at de setter av mye mer tid og ressurser. De som spiller aktiv og ofrer mye skal få betalt for det mener jeg, men systemet som er nå med at det blir innført nytt og bedre utstyr over en høy sko, samtidig som det er såpass lett og enkelt og skaffe seg noe av det mest syke utstyret så syntes jeg det blir både urettferdig og feil ovenfor hardcore spillerne.

 

 

Sånn som det er per dags dato har vi på en måte to ting, vi har vanlig = lett og vi har heroic = middels.

Jeg føler dette systemet ikke blir utnyttet godt nok, heroic burde være noe som virkelig utfordrer selv de mest ekstreme spillerne og belønne dem deretter. Slik fungerer det ikke i dag, de kunne egentlig ha tre forskjellige kategorier i spillet:

 

Casual, Standard og Heroic.. Hvor alle dungeons osv skulle vært tilgjengelig i alle de tre forskjellige kategoriene hvor de som da ønsker en nokså lett utfordring, som de skal kunne beherske selv om de har lite spilletid og dermed ikke nødvendigvis har opparbeidet seg det beste utstyret, eller har de beste ferdighetene skal kunne nyte end-game innholdet, men de skal da også bli belønnet deretter og ikke få noe ekstremt når det kommer til rewards og loot. Også har vi da Standard som er fordi som spiller jevnlig og som kanskje har ganske så greit utstyr, men som ikke behersker de største utfordringene og disse skal naturligvis bli belønnet deretter.. Også har vi Heroic for de mest aktive og illegale spillerne der ute, så de kan få seg en skikkelig utfordring og de skal da naturligvis bli belønnet med det beste utstyret osv..

 

 

På den måten ville alle parter blitt tilfredsstilt. Et annet alternativ hadde jo vært forskjellige kategorier på de forskjellige serverne, hvor du har lett, normal og vanskelig innhold basert på hvilken server du velger. Men det blir langt vanskeligere å gjennomføre ettersom flere spillere alt da befinne seg på respektive servere, samtidig som det ville skapt urettferdigheter i henhold til cross-realm PvP osv..

 

 

 

Så jeg ser både ulemper og fordeler med at ting bli dummet ned, det blir enklere og bedre for de av oss som ikke orker eller har tid til å sette oss inn i alt mulig, eller har tid til å være spesielt aktive. Men samtidig vil det på mange måter kanskje straffe og svekke spillet for de mer aktive. At ferdighet systemet osv dummes litt ned syntes jeg bare er positivt, at et spill skal være veldig basert på hva slags utstyr du har, at du må tenke på hvor mye spell power og intellect du har, satt opp mot stamina osv.. blir litt for ekstremt for meg, jeg vil spille et spill for å ha det gøy, ikke bedrive det som en slags seriøst sport hvor jeg må sitte å kalkulere ut en diverse ting, og ikke minst syntes jeg ting skal ligge mye mer på spillernes ferdigheter og ikke hvem som har best utstyr eller fokusert på de rette attributtene.

 

 

 

At spillet bringes tilbake til vanilla verden er jeg meget positiv til. Slik som det er per dags dato er arealet i spillet ALT, ALT for stort, ting er fullstendig øde utenom i de store byene, Dalaran og i level 80 dungeons, at de ikke går i felle med å komme med enda flere kontinenter som vil spre spillerne ytterligere osv er bare bra, få alle tilbake til de gode gamle byene og områdene, slik at folk samles litt igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv slutta å spille WoW fordi det ikke lenger er ett spill for gamers. Etter hva jeg har sett av SC2 og D3 så begynner jeg faktisk å lure på om Blizzard har slutta å være det innovative selskapet vi er kjent med.

 

For det første, så er SC2 så likt originalen, fordi det var det folk ville ha. SC1 er og var ekstremt bra, kvifor endra det veldig og risikera at det mister kvalitet? Dei fikser grafikk, dei fikser units, dei adder units og maps. It... will... be... awesome.(<- dramatic effect)

 

Samme gjelder egentlig D3, men der adder dei og mange classes.

 

Og hvordan er det annerledes enn hva jeg har sagt ?

 

Ja, det kommer til å bli bra spill, men de mangler den grensesprengninga som vi er vant til å se fra Blizzard. Noe av hemmeligheten bak suksessen til Blizzard er akkurat det at de har gitt ut spill som er annerledes enn alt annet på markedet og som andre ender opp med å kopiere, men med SC2 og D3 så ser det ut til at vi bare får mer av det gamle (som faktisk inneholder visse utdaterte elementer også). Det er nok ganske trygt å si at hvis det ikke hadde vært for Blizzard og Starcraft/Diablo navnene på spillene så ville de aldri solgt i nærheten av hva de kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Casual, Standard og Heroic.. Hvor alle dungeons osv skulle vært tilgjengelig i alle de tre forskjellige kategoriene hvor de som da ønsker en nokså lett utfordring, som de skal kunne beherske selv om de har lite spilletid og dermed ikke nødvendigvis har opparbeidet seg det beste utstyret, eller har de beste ferdighetene skal kunne nyte end-game innholdet, men de skal da også bli belønnet deretter og ikke få noe ekstremt når det kommer til rewards og loot. Også har vi da Standard som er fordi som spiller jevnlig og som kanskje har ganske så greit utstyr, men som ikke behersker de største utfordringene og disse skal naturligvis bli belønnet deretter.. Også har vi Heroic for de mest aktive og illegale spillerne der ute, så de kan få seg en skikkelig utfordring og de skal da naturligvis bli belønnet med det beste utstyret osv..

 

På den måten ville alle parter blitt tilfredsstilt. Et annet alternativ hadde jo vært forskjellige kategorier på de forskjellige serverne, hvor du har lett, normal og vanskelig innhold basert på hvilken server du velger. Men det blir langt vanskeligere å gjennomføre ettersom flere spillere alt da befinne seg på respektive servere, samtidig som det ville skapt urettferdigheter i henhold til cross-realm PvP osv..

Enig i det meste du sier, men akkurat dette tror jeg ikke ville funket som ønsket. Selv er jeg ikke en ekstrem spiller, men om det hadde vært tre forskjelige vanskelighetsgrader hadde jeg nok strebet etter å klare den vnskeligste. Tror ikke så mange ville tenkt "jeg ønsker en lettere utfordring, og er fornøyd med dårligere utstyr og loot fordi jeg ikke bruker så veldig mye tid på spillet."

 

At spillet bringes tilbake til vanilla verden er jeg meget positiv til. Slik som det er per dags dato er arealet i spillet ALT, ALT for stort, ting er fullstendig øde utenom i de store byene, Dalaran og i level 80 dungeons, at de ikke går i felle med å komme med enda flere kontinenter som vil spre spillerne ytterligere osv er bare bra, få alle tilbake til de gode gamle byene og områdene, slik at folk samles litt igjen!

Helt enig, kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Har selv slutta å spille WoW fordi det ikke lenger er ett spill for gamers. Etter hva jeg har sett av SC2 og D3 så begynner jeg faktisk å lure på om Blizzard har slutta å være det innovative selskapet vi er kjent med.

Diablo III og Starcraft 2 ser jo ut til og bli de beste spillene ever i sin sjanger! Fatter ikke hvor du får det i fra...

 

Vel, etter hva jeg har sett så er det ekstremt liten forskjell i gameplay, virker for meg som om de bare gir gamle spill ny grafikk så de kan selge dem igjen. De kommer sikkert til å slå an siden originalene er veldig bra utgangspunkt, men det er jo ikke noe særlig innovasjon sammenlignet med hva Blizzard gjorde når de introduserte spill-seriene.

 

Nå kan jeg ikke huske at blizzard har vært så alt for innovative, ett par ting ja. Blandt annet så "oppfant" de jo begrepet zerg og var såvidt jeg vet førstemann ute med 3 vidt forskjellige raser i ett RTS.

 

Men SC2 virker svært nytt for meg, er det lett å kjenne det igjen? Selvfølgelig, og det burde det være. Det er en oppfølger, ikke en ny serie eller franchise. Det er som SC1, men mye mer rafinert, flere nye units og de som er igjen av de orginale har vært gjennom endel forandringer. Det samme bare ny grafikk? Ta en titt på gameplay videoer. Og med tanke på at flere spiller SC enn WC3 så tror jeg det ville være dumt å gå vekk fra den formelen. Innovativ betyr ikke nødvendigvis bra, samme gamle betyr ikke nødvendigvis dårlig.

 

Lite begeistret for denne rent Lore messig, får se om jeg og noen kamerater starter opp igjen og prøver litt, men tror ikke jeg blir så lenge i Azeroth denne gangen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...