Gå til innhold

Programmeringsspråk [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært litt interessert i programmering, men kan ikke noe fra før av, jeg har prøvd litt Ruby, men fikk ikke til å kjøre det jeg skrev. C serien får jeg ikke til å virke p.g.a registrering som ikke virker.

Da lurer jeg på om noen vet om noen jeg kan sette meg inn i med guides.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hva du vil programmere? Ruby er jo for webprogrammering, er det det du vil?

 

Hva mener du med at du ikke fikk registrering til å virke så du ikke kan programmere C?

 

Vil du lage vanlige applikasjoner og evt. programmer til mobiltelefoner kan du jo evt lære deg java? Alt av verktøy til Java er gratis og om du vurderer en utdannelse som har programmering er det veldig stor sannsynlighet for at du får bruk for Java.

 

Når du først har lært et språk kan du uten store vansker lære deg et C-språk senere.

 

Siden du er helt blank på programmering ville jeg kjøpt en nybegynnerbok og bare fulgt denne fra A til Å.

Lenke til kommentar

Vet du skrev at du ikke ikke "ville" bruke noe i c serien, men siden du ikke hadde noe god grunn valge jeg fortsatt og anbefale c#. Det er lett og bruke, kan brukes til det meste (veldig fint og lage spill med hvis du også instalerer xna), bra standard bibliotek.

 

Er veldig stor forskjell på c# og c/c++!

 

Edit:

Hvis ikke, så kan du jo alltids prøve phyton.

Endret av OleKHH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Tror Python er et greit sted å starte, da det er lurt å vite hva programmering er i det hele tatt før man starter. Skal man starte på C# eller C++ blir det et relativt stort starthopp - spesielt på C++.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt som har blitt nevnt til nå.

Java syntes jeg det ble for mye rot med. veldig mange mapper med små filer.

Ruby fant jeg ut til slutt at var web programmering.

Python klarte jeg ikke å sette meg inn i.

Har nå prøvd Dark Basic og liker det ganske godt.

Jeg har tenkt til å bruke programmeringen til å lage små spill (ingen store)

Forøvrig skal jeg ikke utdanne meg innen programmering, men vil ha det som en hobby.

Jeg må ha en registrasjons kode for å få brukt C, men jeg får ikke registrert det.

Lenke til kommentar
Forøvrig skal jeg ikke utdanne meg innen programmering, men vil ha det som en hobby.

Jeg må ha en registrasjons kode for å få brukt C, men jeg får ikke registrert det.

Visual studio express er gratis, og hvis du er tilknyttet et universitet så er det mulig du kan få fullversionen gratis.

 

Alle programersing språk er vansklig i starten, du må bare lide deg imellom det til du får en ok forståelse, så blir alt bedre :)

Lenke til kommentar

Trur du har ein litt naiv innstilling til kva du har planar om, og kva du faktisk må gjere for å få til dette. No offense.

 

C er eit programmeringsspråk, ikkje eit bestemt program, og krever difor ingen registrering. Det du derimot sikkert meiner er at du har lasta ned ein kodeeditor og kompilator for C, mest sannsynlig eit IDE (Integrated Development Environment), som ikkje er gratis. Det finst massevis av gratis editorar og IDE som støttar fleire typar C-kompilatorar. Eclipse og Netbeans til dømes. Visual Studio Express er også gratis (XNA, C++, C#, Visual Basic osv).

 

Java var rot med veldig mange mapper med små filer? Igjen, Java er språket. Korleis mappe- og filstruktur er, kjem heilt an på editor/IDE og korleis du sjølv legger dette opp.

 

Ruby er ikkje kun for webprogrammering, langt i frå. At det er det største bruksområdet får så vere. Ruby er eit "general purpose" språk.

 

Kvifor klarte du ikkje å sette deg inn i Python? Kor stoppa det? Og kva prøvde du? Mange skular bruker Python fordi syntaksen i språket er lett å skjøne og fordi bruk av "whitespace" gir kode som er enkel å lese.

 

Dark Basic er eit proprietært program som ser ut til å vere basert på BASIC (eit programmeringsspråk) i tillegg til eigne løysingar for multimedia og grafikk. Sånn sett er sikkert ikkje Dark Basic nokon dårleg plass å starte, men då bør du altså finne tutorials for BASIC i tillegg, sidan det er språket det programmet benyttar seg av.

 

Edit: http://www.gamedev.net/reference/start_here/ er kanskje ein grei plass å begynne, ser ut til at dei tar for seg ein del vanlege spørsmål rundt dette :)

Endret av Einride
Lenke til kommentar

Du har rett i at det er IDE jeg sliter med, og jeg takker for eksempel på andre IDE.

Java var det altfor mange filer, da jeg skulle compile fant jeg ikke JAVAC

Python er det ikke godt å si.

Ruby, som du sier kan brukes til mer. Men jeg ga det som et eksempel. (webprogrammering.)

BASIC har jeg merket at er et ganske greit utgangspunkt.

Jeg skjønner at jeg må ta i bruk mange guides. DARK BASIC har også noen innlagt

Jeg takker for svar fra alle sammen.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Det er nok greit å starte med ein variant av BASIC, ja.

 

Når du blir litt meir driven, kan du eventuelt vurdere å avansere til Java, til dømes med Eclipse som IDE. Eclipse er bra og gratis. Java er veldig greit som nybyrjarspråk, sidan det lærer deg det grunnleggande i objektorientert programmering, samstundes som det tek seg av ein del detaljar for deg. I tillegg er det relativt ryddig, godt dokumentert, og veldig utbreitt.

 

Kay

Lenke til kommentar
Java var det altfor mange filer, da jeg skulle compile fant jeg ikke JAVAC

Mest sannsynleg mangla berre JDK (Java Development Kit), som du kan laste ned frå Sun sine websider. JRE (Java Runtime Environment), som dei fleste har installlert, er ikkje nok. Det er kun for å køyre Java-applikasjonar og -applets, til dømes i ein nettlesar, ikkje for å kompilere Java-kode.

 

Uansett, lykke til med (Dark) BASIC :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...