Gå til innhold

Anmeldelse: Anno 1404


Anbefalte innlegg

Edit: Play.com skal ha €32,49 (ca 300 kr + mva og toll gebyr). Så det ser ut til at norske butikker er de billigste i øyeblikket :)

Velg pund som betalingsenhet hos Play.com, så blir det som regel billigere. :-)

Koster fremdeles £24,99 (ca 260 kr + mva og toll gebyr = 260*1,25+80?=405 kr). Endret ikke play.com det slik at de utenfor england(?) må betale i euro?

--

 

Timene går fort i dette spillet, har nettopp fullført brettet i kampajen hvor du avslører hvordan korstoget blir finansiert og slikt. Var faktisk greit å bli informert om hvor lenge du har spilt. Er ikke primært slike spill jeg spiller, men av og til så er det gøy å spillet noe som er litt anderledes enn normalen (min).

 

Er det mulig å dekke inn vedlikeholdskostnader ved kun skatter, eller er man nødt til å opprette handelsruter og selge produksjonsoverskuddet for å få penger? Og hvordan bruker man gems'ene man får?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koster fremdeles £24,99 (ca 260 kr + mva og toll gebyr = 260*1,25+80?=405 kr). Endret ikke play.com det slik at de utenfor england(?) må betale i euro?

Det var slik en stund, men nordmenn (og andre utenfor EU?) kan nå betale med pund. Det blir fortsatt over 200 kroner, men billigere.

Er det mulig å dekke inn vedlikeholdskostnader ved kun skatter, eller er man nødt til å opprette handelsruter og selge produksjonsoverskuddet for å få penger? Og hvordan bruker man gems'ene man får?

Jeg går vanligvis i pluss kun takket være skatter. Hvis du har et såpass stort overskudd av varer at du kan selge dem, er sjansene store for at du har det som skal til for å støtte flere folk i kolonien din (og dermed få mer skatteinntekter).

Lenke til kommentar
Ville anbefalt handelsruter. Pengene forsvinner fort når man begynner å ekspandere.

 

edit: Aner ikke hvordan man bruker gems.

 

Søren, skulle til å til å spørre hvordan man brukte gems. Har spilt litt campaign nå (jeg hater ca hele person galleriet så langt, foruten araberne...er jeg rasist mot min egen rase? Oo) og fått noen gems uten at jeg vet hvordan å bruke disse. Prøvde også å tjene honor, ved å lage turnerings ring og holde en provinsiell turnering men fikk ikke noe utav det. Utenom en regning på 2000 gull. ELSKER spillet så langt og kan si meg 100% enig med Gamer.no's anmeldelse, en herlig perle av ett spill.

Lenke til kommentar

Fikk meg en overraskelse etter mange timer med spilling på min første dag. Ved en hemp-plantasje og alle andre farming-bygninger står det at plantasjen har 0/4 hempfelt. Trodde 4 var grensen jeg, men det viste seg å være en feiltakelse av store proporsjoner. Nå har jeg alltid f.eks. 5/4 eller mer.

 

Så hvis dere bruker knappen som automatisk slenger ut felt rundt plantasjer, slutt med det og gjør det selv. Mye mer plass-effektivt.

 

edit: Slenger med et lite bilde for å inspirere aspirerende anno-farmere :)

 

Skjul
screenshot0003h.jpg
Endret av Villanden
Lenke til kommentar
Edit: Play.com skal ha €32,49 (ca 300 kr + mva og toll gebyr). Så det ser ut til at norske butikker er de billigste i øyeblikket :)

Velg pund som betalingsenhet hos Play.com, så blir det som regel billigere. :-)

Koster fremdeles £24,99 (ca 260 kr + mva og toll gebyr = 260*1,25+80?=405 kr). Endret ikke play.com det slik at de utenfor england(?) må betale i euro?

--

 

Timene går fort i dette spillet, har nettopp fullført brettet i kampajen hvor du avslører hvordan korstoget blir finansiert og slikt. Var faktisk greit å bli informert om hvor lenge du har spilt. Er ikke primært slike spill jeg spiller, men av og til så er det gøy å spillet noe som er litt anderledes enn normalen (min).

 

Er det mulig å dekke inn vedlikeholdskostnader ved kun skatter, eller er man nødt til å opprette handelsruter og selge produksjonsoverskuddet for å få penger? Og hvordan bruker man gems'ene man får?

 

 

Når det gjelder skatteinntektene så kan man leve på de, selv lever jeg bare på skatten på spillet og klarer meg helt fint. Eneste innimellom kan det bli litt dårlig med penger pågrunn av kanskje mangel på mat osv.Da må du bare bygge flere ting som lager mat og noen flere hus så går det greit igjen :]

 

Men selv har jeg noen spørsmål, jeg lurer på åssen man kan gå opp i "lvl" så man kan få flere bygninger osv :/

 

Noen som vet ?

Lenke til kommentar

@ SecurityGuy: Det finnes enkelte havner der du kan kjøpe "gaver" som kan gis til konger/sheiker. De koster honor-poeng, og det står beskrevet på gjenstanden hvor mye du "går opp i lvl" hvis du gir den bort. Håper dette hjalp.

 

edit: Mener å huske at man fikk en slik gjenstand under et av de første kampanje kapitlene. Kan være verdt å ta en titt i en av skipene dine.

Endret av Villanden
Lenke til kommentar

Husk også på at hvis du selger f.eks Brine eller andre produkter som motstanderen IKKE har tilgang til så hjelper du motstanderen til å gå opp i samfunnsklasse etc.

 

Kan være greit å være gjerrig med "sjeldne" produkter, og kun bruke de til dine egne landsbyboere.

Lenke til kommentar
Når det gjelder skatteinntektene så kan man leve på de, selv lever jeg bare på skatten på spillet og klarer meg helt fint. Eneste innimellom kan det bli litt dårlig med penger pågrunn av kanskje mangel på mat osv.Da må du bare bygge flere ting som lager mat og noen flere hus så går det greit igjen :]

 

Men selv har jeg noen spørsmål, jeg lurer på åssen man kan gå opp i "lvl" så man kan få flere bygninger osv :/

 

Noen som vet ?

Etter litt mer spilling så har jeg funnet ut at det er fordi jeg har bygd for mange "næringsbygg" uten å følge opp med økt populasjon/flere innbyggere. Tok også en god stund før jeg forstå at man ikke trenger boliger på en øy for å kunne ha produksjon der, eller at alt må være koblet sammen med veier, er nok med kun en vei til ett varehus/lager. Går fint å bare leve av skatter, men det krever at man er litt flinkere, enn jeg har vært, til å kun bygge det man har behov for og ha litt mer tålmodighet når det kommer til å få inn ressurser. Og flytte på næringsbygg slik at det blir plass til flere boliger innenfor området som marked, kirke og andre nødvendig bygg dekker.

Har fremdeles en del å lære eller bli flinkere på når det kommer til optimal by planlegging ;)

--

 

For å gå opp i level, i alle fall på araber bygningene, så må du f. eks kjøpe tittel brev o.l. og levere til sultanen. Du kan også få slike i belønning for utførte oppdag. Ellers så er noen bygninger også avhengig at du har stor nok by, nok folk, og evt nok folk av en type. For at ett hus skal kunne avansere så har det behov for ressurser. Arabere har etter vært f. eks behov for wood, tools og mosaic. For å se hvor mange hus som kan avansere, så er det greit å skru av automatisk avansement på markedet. Da vil alle hus som kan avansere får en grønn pil over seg.

Lenke til kommentar

Genialt spill dette. Er ikke ofte blir hekta slik som dette

 

I Kampanjemodusen. Hvor mange brett / levler er det ? Har foreløpig komnmet til nr 4 som viser

seg å være ganske stort / mye oppdrag osv. Er det da mulig å spille seg ferdig med level 4 ?

Endret av Spetter
Lenke til kommentar

Tips til "nye" spillere:

 

Husk å bruke "Sleep"-modus (Zzz) på bygninger som har fulle lagre. F.eks hvis en tømmerhugger har 50t i varelageret og det er fullt. Ikke noe vits i å betale lønn til ham før du evt har brukt noe av tømmeret - eller hentet lageret med en båt.

 

Ikke la båter stå inaktive. Bruk de til å frakte varer eller utføre oppdrag.

 

Start gjerne et spill med å seile rundt og oppdag så mange øyer som mulig. Plasser noen tømmerhoggere, dra og kjøp Tools fra din allierte og opprett markedsbygninger på øyene slik at du får eierskap til de. Jo flere øyer du eier med sjeldne råvarer, jo værre blir det for konkurrentene dine utover i spillet.

 

Det kan lønne seg å ha befolkning på et få, store øyer - og plassere i hovedsak kun boliger på disse. Det kan være lurt å ha 4-6 fiskere plassert, ellers bør man frakte f.eks Cider, Wood og andre varer ifra andre øyer som fungerer mer som rene produksjonsøyer.

 

Å lage tools er forholdsvis dyrt, og i begynnelsen kan det være lurt å kjøpe dette fra din allierte fremfor å lage selv. Husk også på at dersom du har masse Tools på lager som du ikke for bruk for er det ikke nødvendigvis lurt å selge disse til dine konkurrenter. Dette vil bare medføre at de kan utvide sin sivilisasjon. Jo mer sjeldne råvarer som du sitter på jo værre blir det for konkurrentene å ta deg igjen...

 

Husk at så mange som mulig av dine boliger trenger tilgang til kirke, markedsplass og tavernaer (etc). Hus som faller utenfor dekningsområdene blir ikke oppgradert til høyere status senere i spillet.

 

Oppgrader Markedsbygningene så fort det er mulig. Du får da flere som løper rundt å henter varene hos de ulike produsentene.

 

Bygg steinveier så raskt du har tilgang til nok Stone. Da løper lagergutta rundt MYE fortere.

 

Ikke vær grisk når du setter skattenivåene. For høy skatt medfører at folk flytter ut - eller ikke har råd til å øke i level.

Lenke til kommentar
Genialt spill dette. Er ikke ofte blir hekta slik som dette

 

I Kampanjemodusen. Hvor mange brett / levler er det ? Har foreløpig komnmet til nr 4 som viser

seg å være ganske stort / mye oppdrag osv. Er det da mulig å spille seg ferdig med level 4 ?

Tror jeg har kommet til nr 8, så det er mulig å bli ferdig med nr 4 ;) Tror jeg er på siste brettet, kan se slik ut i forhold til historien og hva du skal utføre (bygge opp katedralen på under 90 minutter)..

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøpe spillet som download her:

http://anno1404.gamesplanet.com/anno-1404-...Officialwebsite

 

Men etter at jeg har angitt betalingsinfo og trykket "pay now" kommer jeg bare tilbake til bestillingsvinduet hvor det står "payment failed". :(

Brukte Paypal som betalingsform - og har mer enn nok penger på kontoen.

 

Har handlet mange andre ting på nett via Paypal og aldri opplevd trøbbel før.

 

Edit: Fikk kjøpt det nå - var sikkert bare en midlertidig feil.

Endret av Stream
Lenke til kommentar

@Daysleeper: Etter nicket ditt å dømme så er vel ikke dette første gang, heller...

 

Nei, burde vært en advarsel... nå leverer jo spillet selv en advarsel til og med om at man har spilt "litt lenge"... blir omtrent som når man var barn og bygde små landsbyer med kongler som trær etc i sandkassa...

 

"Sandbox" er jo en god betegnelse på slike spill.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Legger inn innlegget mitt her også siden det er (minst) to tråder om Anno:

 

Puh. Startet et nytt "Continuous game" i helga siden jeg allikevel var syk...

Etter bare 4-5 timer spill har jeg nå over 1.2 mill på bok og over +4500 i inntekt.

Taktikken er å hele tiden ha MER enn nok til f.eks Citizens før man oppgraderer til Patricians - og igjen til Noblemen.

Ellers går man fort tom for f.eks Cider og Fish. Bygg drøssevis av hus - gjerne fyll en hel øy tidlig. Skru av slik at husene ikke oppgraderer seg selv, og ta litt og litt av gangen, slik at man kan produsere f.eks 300 Meat før man gir det til befolkningen.

 

Husk også å sette skattegrensene opp til maks tolererbart (altså ikke slik at de flytter ut). Ønsker man å oppgradere husene igjen senker man skattene slik at de igjen ønsker å flytte inn (Euphoric).

 

Sånn... må bare spille litt til...

 

EDIT: Hmmm... litt mer enn 4-5 timer ser jeg... tiden flyr fort... men RASKT gikk det ihvertfall å komme opp i disse summene i forhold til tidligere games jeg har spilt i Anno.

Endret av Oslo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...