Gå til innhold

Er den gode historie død? EDIT: Av en FFVII fanboy


Anbefalte innlegg

Jeg er i stor grad enig med trådstarter, FF7 (og FF9, ikke prøvd noen andre i serien) har virkelig noen store kvaliteter når det gjelder engasjement rundt historie og karakterer. Nå spiller jeg ikke så mye, men jeg har i hvert fall vært gjennom lost odyssey og mass effect, som er av lignende type. Den hardbarka japanske stilen har jeg heller ikke så mye til overs for egentlig, men nå er det en gang slik at det er de som har en del av det jeg liker i spill. Synes forsåvidt ikke FF7 og FF9 har så veldig japansk stil at det gjør noe.

 

Det er nok helheten i FF7 og FF9 som gjør det til en bra opplevelse; stedene, personene, musikken og historien. Lost odyssey og mass effect mangler litt på disse faktorene og er derfor ikke helt i toppsjiktet etter min mening. Mass effect hadde en grei historie ja, men altfor kort og med "tomme" omgivelser og karakterer. Teksthistoriene i lost od. er i en særklasse, virkelig bra. Shadow of the colossus er et annet spill som på en svært enkel måte scorer meget høyt på alle disse kvalitetene.

 

For min del tror jeg i grunn det ikke handler så mye om akkurat selve historien, bortsett fra at den bør være lang og inneholde noen tvister. Jeg liker spill med flere store byer, krydret med koselige småbyer/landsbyer i mellom. Spillet bør også ha flere minigames eller subplot. Personligheten til karakterene bør komme frem og man skal bli knyttet til dem. Det er altså reisen og opplevelsene jeg liker med disse spillene, på en måte å drømme seg bort i en annen verden, sidestiller spill litt med det å lese bøker. Når man først ankommer en by etter mye strev og "lang reising", hører et nytt musikktheme og setter i gang med å utforske den, gir det en spesiell følelse. Omtrent som å backpacke i et fjernt land på ordentlig med iPoden på øret, selv om det selvfølgelig er artigere, uten at det egentlig går an å sammenligne riktig nok.

 

Tales of symphonia er også et annet spill som jeg virkelig likte, kanskje like mye eller mer enn FF7 og FF9. Ser man bort fra et par banale dumheter og tar det meste med humor er det et fantastisk spill. Likte historien svært godt, kan godt hende den oppfyller noen klisjékrav, men det gjør meg i tilfelle ikke noe.

Endret av MoonTheLoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig du tenker på andre kriterier når du sier dødt, men da ville jeg valgt et annet adjektiv.
Ja, jeg endrer den noe.

 

Mente da at det var omgivelsene var "døde" og karakterene uten veldig mye substans. Selv om mass effect prøvde å skape følelser rundt karakterene, fx spesielt Wrex og hun forskerdama, fikk de det ikke helt til synes jeg Men de skal ha for forsøket.

Lenke til kommentar
Uansett er ikke den gode historien død, men det kan være en stund mellom hver klassiker. For meg personlig er the witcher en sånn klassiker, så spill det hvis du ikke har prøvd det.

 

Ellers skal jeg si meg delvis enig i at det ikke har vært så mange spill siste årene med fantastiske historier, men men bra spill uansett :)

Som om jeg skulle sagt det selv. Min personlige oppfatning tilsier at INGEN spill av nyere variant kan måle seg med historien i The Witcher. Hvis du liker gode historier er det absolutt et spill å anbefale.

 

Så nei den gode historie er ikke død, den er "nesten" like aktiv som før. Det er som Shampoo sier, det var like langt mellom klassikerne før også, men det dreier seg for mange om en ganske lang tidsperiode og hvis man da ser tilbake kan man ramse opp mange klassikere. Men når det er sagt så er fokuset i de fleste nye spill flyttet litt bort fra den gode historien. Så utviklere fokuserer heller på andre tullete elementer ved spillene.

Lenke til kommentar
Mulig du tenker på andre kriterier når du sier dødt, men da ville jeg valgt et annet adjektiv.
Ja, jeg endrer den noe.

 

Flott, "tomme" ble mye bedre :) Selv om jeg fortsatt ikke er helt enig, men det er en smakssak.

 

@Rider: Nja, det er da noen spill som kan måle seg med The Witcher. Men husk at nevnte spill er basert på en bok, så at historien er god skal kanskje ikke spillutviklerne ha all kreditten for.

Lenke til kommentar

@Shampoo: Av nyere dato? (vel bortsett fra mass effect) Kan du da anbefale noen? :) Og du har rett i at det kanskje ikke er spillutviklerne som skal ha all æren for historien. Det er bare enda ett tegn på at flere forfattere trengs i spillverdenen også. ;)

 

 

Og da hinter jeg selvfølgelig til meg selv.

 

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Mass Effect var det jeg først hadde i tankene, men når jeg tenker over det har vi dvelt mye i rollespillsjangeren nå, husk at andre sjangere kan ha god historie også! Du har f.eks Metal Gear Solid 4. Hele MGS sagaen har virkelig litt av en historie, og fireren var virkelig en verdig avslutning. Men du bør ha spilt de tidligere spillene i serien for å ha best mulig utbytte.

Lenke til kommentar

Det bør du også. Det er en veldig god egenskap i de aller fleste situasjoner. :) Det er ikke det at jeg foretrekker fantasy, selv om jeg nok gjør det også til en viss grad, men jeg har aldri hvert fascinert av Splinter Cell, Metal Gear og lignende spill i James Bond-stil (likte Thief veldig godt, men det er jo ikke helt det samme). Ikke er jeg så glad i spill med masse avanserte skytevåpen heller. Nei gi meg en kniv/sverd og en bue, diverse gifter og kjemikalier, og et mål å eliminere så er jeg en glad snikmordermann. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

I likhet med gormers har jeg aldri opplevd en like bra historie og like bra karakterer som i rayman 2 :love: Det kan ha noe med at det er det aller første konsollspillet jeg fikk, men allikevel helt fantastisk! Videre anbefaler jeg, som ShampooMacTavish ICO! Også helt fantastisk.

 

Forresten kom jeg på kingdom hearts. Mulig det bare er meg, men jeg ble virkelig med i historien i 1'ern. historien er også laget av en av folka bak final fantasy VII, hvis det er et pluss :)

Lenke til kommentar

Uten å ha lest ett eneste innlegg i denne tråden vil jeg bare si at jeg er helt enig med trådstarter. Jeg har rett og slett ikke klart å finne noe spill noensteder som klarer å gi meg noe lignende spillopplevelser som det Final Fantasy VII har klart. Så langt som mitt hode rekker regner jeg Final Fantasy VII som det spillet alle de andre strekker seg imot.

Lenke til kommentar
@Shampoo: Av nyere dato? (vel bortsett fra mass effect) Kan du da anbefale noen? :) Og du har rett i at det kanskje ikke er spillutviklerne som skal ha all æren for historien. Det er bare enda ett tegn på at flere forfattere trengs i spillverdenen også. ;)

 

 

Og da hinter jeg selvfølgelig til meg selv.

The Witcher er etter min mening det beste spillet jeg noen gang har spilt med tanke på historie. Før jeg prøvde The Witcher tenkte jeg at det var vanskelig å komme på høyde med FF VII og FF IX som jeg hadde tilbringt en god del timer med. Men når jeg prøvde The Witcher ble jeg sugd inn i historien. Alt du gjør påvirker historien i spillet og atmosfæren er som hentet ut av bøkene (er kommet ut 2 stykker på engelsk som anbefales på det varmeste).

Lenke til kommentar

The Witcher har absolutt en fantastisk historie. Jeg er riktignok ikke ferdig med det enda, men å bli ferdig har mer å gjøre med andre elementer, som å ha lyst til å spille online-fps istedenfor rpg for en stund. Jeg har også spilt FFIX og FFX, er heller ikke helt ferdig med dem, men nok en gang likte jeg historiene. Mass Effect var også herlig historiemessig.

 

For å ta med noe som ikke har vært nent her, må jeg, som i alle andre tråder om gode spill jeg deltar i, nevne Adventur Delux, et norsk tekstbasert spill, som jeg persolig rankerer på linje med ovennevnte. Dette grunnet den syke humoren og det enorme antallet muligheter spillet tilbyr, som gir nærmest uendelig gjenspillbarhet. Historien er jo ikke sammenhengende, men det er heller ikke nødvendig i dette tilfellet, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Jeg vil slå et slag for Final Fantasy VI, som er mitt yndligsspill i serien. Her snakker vi om Snes og ikke noe fancy 3-grafikk eller cut-scenes. Likevel fortelles det en fantastisk historie som ihvertfall rev meg med. Her flettes de forskjellige heltenes fortid på en fin måte inn i hovedhistorien og det gir karakterene ekstra dybde. Når det gjelder skurker slår Kefka Sepiroth any day. Dattaspillenes svar på The Joker.

 

FF VI kan fås til Gameboy Advance og hvis du har denne eller en DS så er det perfekt å ta med seg på reise nå i sommerferien.

 

Hvis du er ute etter god historie, så for guds skyld styr unna Star Ocean - The Last Hope. Hovedkarakteren her er forresten en dårlig kopi av Cloud. Men ellers var dette spillet bra.

Lenke til kommentar
The Witcher har absolutt en fantastisk historie. Jeg er riktignok ikke ferdig med det enda, men å bli ferdig har mer å gjøre med andre elementer, som å ha lyst til å spille online-fps istedenfor rpg for en stund. Jeg har også spilt FFIX og FFX, er heller ikke helt ferdig med dem, men nok en gang likte jeg historiene. Mass Effect var også herlig historiemessig.

 

For å ta med noe som ikke har vært nent her, må jeg, som i alle andre tråder om gode spill jeg deltar i, nevne Adventur Delux, et norsk tekstbasert spill, som jeg persolig rankerer på linje med ovennevnte. Dette grunnet den syke humoren og det enorme antallet muligheter spillet tilbyr, som gir nærmest uendelig gjenspillbarhet. Historien er jo ikke sammenhengende, men det er heller ikke nødvendig i dette tilfellet, slik jeg ser det.

 

 

Holy poop on a stick! Er adventur tilbake? Husker databasen deres gikk til helvete en gang og har ikke sett snurten av det siden da!

 

THIS IS GREAT NEWS INDEED!

 

EDIT: Shit, det får meg fortsatt til å le høyt fra starten av.

Funniest. Game. Ever.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
The Witcher har absolutt en fantastisk historie. Jeg er riktignok ikke ferdig med det enda, men å bli ferdig har mer å gjøre med andre elementer, som å ha lyst til å spille online-fps istedenfor rpg for en stund. Jeg har også spilt FFIX og FFX, er heller ikke helt ferdig med dem, men nok en gang likte jeg historiene. Mass Effect var også herlig historiemessig.

 

For å ta med noe som ikke har vært nent her, må jeg, som i alle andre tråder om gode spill jeg deltar i, nevne Adventur Delux, et norsk tekstbasert spill, som jeg persolig rankerer på linje med ovennevnte. Dette grunnet den syke humoren og det enorme antallet muligheter spillet tilbyr, som gir nærmest uendelig gjenspillbarhet. Historien er jo ikke sammenhengende, men det er heller ikke nødvendig i dette tilfellet, slik jeg ser det.

 

 

Holy poop on a stick! Er adventur tilbake? Husker databasen deres gikk til helvete en gang og har ikke sett snurten av det siden da!

 

THIS IS GREAT NEWS INDEED!

 

EDIT: Shit, det får meg fortsatt til å le høyt fra starten av.

Funniest. Game. Ever.

 

Det har faktisk vært ute i omtrent et år. Julekalenderen var herlig^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...