Gå til innhold

Light up my keyboard ferdig med bilder!


Anbefalte innlegg

Først må jeg takke metku for å gitt med ideén til dette, og forumet her for hjelp når jeg hadde spørsmål.

 

Delene Jeg brukte for å få til dette, er to 5500mcd 3.5V 20mA Lysdioder, to 82ohms motstandere, en bryter og loddeutstyr. Alt fra Elfa. Velger å parallelle koble motstandene, så hvis den ene led'en ryker, så vil det ikke påvirke den andre.

 

Bakrunn

Jeg har et svart Logitech Internet Keyboard som gjør at det er umulig å se hva jeg trykker på i mørket, selv om mine egenskaper til å skrive uten å se er gode, så kan dette medføre enkelte problemer av og til.

102_0277.JPG

 

prosessen

Jeg starter ved å åpne tastaturet. I motsettning til noen tastaturer, er dennes taster og "krets matte" kapslet inn, som du ser i bildet. Mens kretskortet kan lett skrues av. Ved kunnskap, vet jeg at PS2 kontakter bare har 5V, noe som blir bekreftet bak på tastaturet.

 

Jeg finner fram til 5V'en på kretskortet med multimeter, og vet dermed hvor jeg skal lodde.

 

Jeg lodder fra +5V til bryter, og begge motstandene i andre delen av bryteren som du ser her. Fra motstandene lodder jeg en ledning hver, som går vidre til sukkerbiten. Og direkte til sukkerbiten, skrur jeg på led'ene, og lodder i serie fast jordinga. Som til slutt ser sånn ut. Vidre lodder jeg bare fast ledninga til jordinga, i jord på kretskortet. Nå skal alt være ferdig!

 

Jeg bruker dobbeltsidig teip til å feste sukkerbiten fast i tastaturet. Så det ser slik ut.

 

102_0299.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velger å parallelle koble motstandene, så hvis den ene led'en ryker, så vil det ikke påvirke den andre.

 

Når ble det et problem at LED ryker? Det skjer jo bortimot aldri hvis man først har koblet de opp riktig og ikke herjer noe med dem, de fleste har jo levetid på over 20.000 timer, og det skulle da holde leeeenge.

Tips; Mekk sukkerbit etc INNI tastaturet, bare å skru opp og skrape vekk litt plastikk, ser mye penere ut. Dette var ikke særlig pent.. :shrug:

Lenke til kommentar

En annen god ide, måtte vel være å male tastene med uv-penntusj, og plassere ett par uv-dioder over.. :D

* kjøpe uv-tusj *

 

Jeg mener at dette med vanlige dioder over tastauret er en god ide, men den er heller liten vits i da skjermen lyser opp såpass mye over at du ser hva du skriver uansett.

Over musematten derimot, er ikke så enkelt å finne musa i mørket når du sitter med flombelysning fra skjermen midt i fleisen, for så å snu seg ut i rommet.. :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bra saker må jeg si.

Men hadde det kanskje vert en idé å modde hele tastaturet?

Å finne en passende plate plexi, varme den opp, så forme den etter tastaturet. Skjære ut hull til tastegruppene så,

legge LED´s/katoder under hele greia?

(kanskje trekke egen kabel fra 5 volten da for å unnså overbelastning av PS2 porten.

Omfattende arbeid, men det kan jo bli bra.

Praktisk hvis man skal se tastene? NEI, men fett.

Jeg vet ikke hvordan dette er på et nytt tastatur, men kanskje det funker på eldre et..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...