Gå til innhold

Den store Lyd og bilde tråden


Anbefalte innlegg

Det finnes jo ptisk inngang på høytalerene og utgang på xboxen så jeg trenger vell ikke noe over gang til minijac?

 

Edit: Jeg ser no at xboxen bare har inngang for hdmi og........komposit(?) Hvordan skal jeg da får soround da? Jeg har optisk utgang på tven min så da kan jo lyden bare gå gjennom tven eller?

Endret av Head_Hunter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-o2Xgh2

Eg har et 5:1 høytaler sett Dette vill eg koble til Tv slik at eg får brukt det på film og spill.

 

Er det abre til og koble det til med phono kabel rett i tv så vil allt som er koblet til tvn få nytte av Surrounden automatisk?

Lenke til kommentar

Da var ny TV kjøpt inn. Valgte å gå for fremtidens teknologi, LED. Planen var å kjøpe Samsung UE40B7070, men dagen jeg skulle kjøpe, oppdaget jeg en ny LED-skjerm fra Philips (40PFL8664). Samsungen så gammeldags og trist ut ved siden av Philipsen, iallefall med mine øyne, så da var valget enkelt.

 

Så nå har jeg lekt meg med den nye skjermen i et døgn og er strålende fornøyd. Både vanlig TV, Blu-ray og spill er den utmerket på. Om Ambilight, som jeg alltid har trodd kun var en gimmick, viser seg å være en ekstra dimensjon til TVen. Og som Mala så fint sa det: "Det har aldri vært så gøy å bytte farge på XMB på PS3".

 

Skjermen kan absolutt anbefales!

Lenke til kommentar

Er det abre til og koble det til med phono kabel rett i tv så vil allt som er koblet til tvn få nytte av Surrounden automatisk?

Med mindre TVén din tar inn 5,1 og er i stand til også å sende dette ut igjen (svææært usannsynlig) er du nødt til å koble alt sammen til en forsterker. Phonokabler er vel også kun for Stereo-lyd, så det får du ikke surround med. Gå for optiske kabler eller HDMI om utstyret ditt kan håndtere det.

 

Lydkablene fra konsoller, DVD spillere og eventuelle PCér kobles da altså i inngangene på forsterkeren, og videokablene kobles i inngangene på TVén din som vanlig. Det kan jo selvfølgelig hende at både konsollene dine, filmavspillerne og PCén din alle støtter HDMI, og da er det bare å koble alle tre inn i forsterkeren din (om den støtter HDMI inn/ut) og så trekke en HDMi kabel fra forsteker til TV.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lurer bare på hva for et merke jeg burde gå for når jeg skal kjøpe TV... Philips, Samsung...? Dårlig økonomi for øyeblikket så får se om jeg skal kjøpe meg TV først etter sommeren, men er det smart og legge inn for en full HD TV eller vente litt og heller kjøpe en for eksempel LED TV etter at de, har forhåpentligvis gått litt ned i pris?

 

Merke er kanskje ikke det største spørsmålet her, men hva har dere best erfaring med?

Endret av Ollorca
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Clas Ohlson selger det meste av billige kabler (RCA, HDMI, komponentkabler o.l.). Høytalerkabler selger de blant annet på Hifiklubben. Høytalerkabler er generelt sett billig (rundt 20-30 kroner meteren), så de er det prismessig ikke så stor forskjell på. En del recievere støtter også bananplugger hvis standardkabel ikke er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg trenger en ny sub, og har sett meg ut en fra Pioneer. Har hørt lyden en gang og ble skikkelig imponert. Men jeg er ikke den mest audiofile personen her i verden, og siden jeg bygger en hjemmekino som "skal imponere" litt, så vil jeg ha noe med litt futt i. Så dersom det er noen som har litt mer peiling og som kan fortelle meg om dette er et godt valg, så håper jeg de sier ifra :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger en ny sub, og har sett meg ut en fra Pioneer. Har hørt lyden en gang og ble skikkelig imponert. Men jeg er ikke den mest audiofile personen her i verden, og siden jeg bygger en hjemmekino som "skal imponere" litt, så vil jeg ha noe med litt futt i. Så dersom det er noen som har litt mer peiling og som kan fortelle meg om dette er et godt valg, så håper jeg de sier ifra :)

 

Om du hørte subwooferen i butikken og synes den var god, så burde det ikke være noen tvil om å kjøpe. Nettet mitt er tregt, så det er vanskelig å søke meg frem til prisen på sub-en, men om du er ute etter å betale litt, anbefaler jeg deg å skjekke hos flere forhandlere og høre hvilke subwoofere som de synes og du synes er best, slik at du slipper å sitte med skjegget i postkassa. Om du bor nerme Sverige (Svindesund), så er det et par elektronikkbutikker der som selger høytalere laget av svenske høytalere og som omtrent bare selges i Sverige (Surround.no har en del av de). Jeg var på en butikk som heter Nordby Digital, og der hørte jeg på noen subwoofere fra XTZ som skulle være veldig gode budsjett-woofere, og jeg synes de var gode selv. XTZ er i hvert fall en produsent med kvalitetshøytalere, og de bruker mange komponenter som høytalere i 100.000 kroners prisklassen bruker.

 

http://www.surround.no/product/485719/XTZ-99-W12.16-High-Glossy.html

Lenke til kommentar

Lyden høres knall bra ut syns jeg. Men når jeg hørte den, så var den jo koblet opp av fagfolk, stilt inn av fagfolk og avspilt i lydrom. Så spørsmålet er jo om den funker like bra hjemme. Er som sagt, kjipt å kjøpe katta i sekken.

 

En annen ting er at designet på den ble godkjent av min bedre halvdel, ikke minst med tanke på at den matcher høytalerne.

 

Skal også oppgradere til Pioneer reciver (mest sannsynglig VSX919), og tenkte det kanskje er en liten fordel med samme merke?

 

Høytalerne jeg har, er såkalte femkanals i to høytalere (Kef FiveTwo Model 11). Dersom jeg går til kjøp av en reciver som støtter 7:1, samt to små bakhøytalere, kan jeg vel koble hele sulamitten som et rent 7:1 anlegg?

 

EDIT: Bor nede på Sørlandet, så blir neppe "harrytur" for kjøp av høytalere. Og prisen på subben ligger på ca 12-13k.

Endret av Dunedain
Lenke til kommentar

Lyden høres knall bra ut syns jeg. Men når jeg hørte den, så var den jo koblet opp av fagfolk, stilt inn av fagfolk og avspilt i lydrom. Så spørsmålet er jo om den funker like bra hjemme. Er som sagt, kjipt å kjøpe katta i sekken.

 

En annen ting er at designet på den ble godkjent av min bedre halvdel, ikke minst med tanke på at den matcher høytalerne.

 

Skal også oppgradere til Pioneer reciver (mest sannsynglig VSX919), og tenkte det kanskje er en liten fordel med samme merke?

 

Høytalerne jeg har, er såkalte femkanals i to høytalere (Kef FiveTwo Model 11). Dersom jeg går til kjøp av en reciver som støtter 7:1, samt to små bakhøytalere, kan jeg vel koble hele sulamitten som et rent 7:1 anlegg?

 

EDIT: Bor nede på Sørlandet, så blir neppe "harrytur" for kjøp av høytalere. Og prisen på subben ligger på ca 12-13k.

 

At merket på høytalerne og reciever er det samme, har lite å si, men du må i hvert fall sørge for å skaffe en reciever som kan drive dyre høytalere. Jeg har Pioneer VSX819-HS, som er modellen under den du har sett på, bare med 130 watt i steden for 140, og 5 i steden for 7 kanaler. For å få optimalt med lyd på de, måtte jeg gå til innkjøp av budsjetthøytalere til 3-4000 (ca. høytalere til lik pris som recieveren var optimalt). Hadde jeg gått for nye dyrere høytalere ville lyden blitt dårligere enn med billigere høytalere. Jeg var nede på Hifiklubben, og skjekket ut noen Cerwin Vega-høytalere til 5000 kr. CV er egentlig lettdrevne høytalere, men de var i grenseland for recieveren min som kjører 5 x 130 watt. KEF-høytalerne dine virker dyre, så basert på egen erfaring, virker VSX919 som en litt svak forsterker, spesielt hvis du har planer om å koble til en subwoofer og to bakhøytalere som vil sluke ekstra med kraft.

 

Men du kan såklart kjøpe en effektforsterker senere som vil kunne gjøre at du får ekstra effekt ut av høytalerne.

Endret av Heretic
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en 42" Panasonic G10 plasmaskjerm i juleferien og føler for å skrive ned hva jeg synes.

 

Det første jeg merket meg var naturligvis byggekvaliteten. I motsetning til den forrige TV´en min, som var en 32" LCD tv, er mye av denne av metall og den føles rett og slett solid når du løfter den ut av pappen for første gang. Det knirker ikke i noe plastikk på baksiden og det er ikke noen ujevnheter i pianolakker på forsiden. Den er selvfølgelig noen få centimeter tykkere enn LCD´en, men det gjør den opp for ved å se skikkelig sammensatt ut.

 

Første gang jeg skrudde den på så jeg antydninger til flimring på skjermen, slik jeg ofte ser på mange andre plasmaer, men det vente jeg meg til før jeg egentlig rakk å tenke over det. Den behagelige behandlingen av farger tok nemlig over førsteinntrykket mitt og fikk m eg til å glemme flimringen. Når jeg ser på den nå kan jeg ikke fatte hvordan jeg så noe flimring i det hele tatt. Skarpheten slo meg også, da den har en oppløsning på 1920x1080 og jeg ikke sitter mer enn rett over to meter unna. Dermed var det fritt frem for å se enorm forskjell på DVD og Blu-Ray, noe som ikke var like fremtredende på den forrige skjermen min (selv om forskjellene var markante da og).

 

Etter å bare ha sett på noen få minutter av noen av favorittscenene mine i favorittfilmene mine, du vet, for å se hvordan det ser ut, så satte jeg inn noen spill i Playstation 3´en og løp fort rundt som Nathan Drake i en fargesprakende verden. Dessverre sitter jeg såpass nærme en relativt stor skjerm at det synes at spillet er et spill og ikke en animert film. Tenker da på pikslene i kanter osv i spillet var rimelig synlige, men det er også slikt man vender seg til. I Modern Warfare 2 så jeg piksler på den forrige TVén min i de første timene, og i dens siste timer før utbytte så jeg ikke noen piksler der heller. En vanesak med andre ord og noen timer med spillet hadde noe utgjort underverker.

 

Så var det på tide for Xbox 360én å vise hva den var god for, men siden jeg har en gammel modell uten HDMi fikk jeg kun brukt komponentkablene, og denne TVén vil ikke kjøre 1080p over komponent. Det har jo egentlig ikke så mye å si da jeg ikke eier noen spill overhodet som kjøres i noe over 720p. Jeg fyrte først opp en onlinematch Modern Warfare 2 og ble nesten overasket over hvor responsivt den føltes. Den fulgte med på hver eneste lille bevegelse av stikka og jeg er fast bestemt på at jeg merker forskjellen på "input lag/responstid" kontra den gamle skjermen min. (LCD´tver har generelt høyere input lag/responstid enn plasma). Selve spillet så både mykt og behagelig, men samtidig skarpt og presist ut i en sånn grad at jeg nesten synes det ser ut som en oppgradert versjon av spillet. Ikke en stor oppdatering, men en liten en.

 

Alt i alt føles TVén utrolig bra. Fargene er veldig behagelige å se på, skarpheten er upåklagelig og flyten i hvert bilde er en deilig forbedring fra den gode gamle. Eneste jeg på noen måte føler jeg kan si noe om er sortnivået. Og nei, det er ikke dårlig. Det er tvert imot veldig bra, men etter å ha hørt plasmafantaster hype opp sortnivået på plasma kontra LCD ble jeg litt mer oppmerksom på at det folk sier nødvendigvis ikke trenger å stemme. Har lest flere uttalelser som sier at den nesten forsvinner inn i et bekmørkt rom; og det gjør den ikke. Men tross i det er sortnivået godkjent hos meg på alle mulige måter og detaljene man ser i skygger slo meg i bakken. Jeg kjørte raskt gjennom masse trailere med en gang jeg merket dette og kunne se en hel haug med ekstra detaljer i flere av dem. Det. Var. Awesome.

 

Prisen på rett under åtte tusen gjør den til et absolutt røverkjøp og jeg vil ikke gjøre noe annet enn å anbefale den til alle som er på jakt etter en TV for tida. Og til dere som er redde for innbrenning kan jeg si at det ikke lenger skjer på plasmaer. Det er rett og slett en frykt som henger igjen fra gammelt av. Jeg har spilt flere spill i mange timer sammenhengende uten å ha sett noe som i det hele tatt ligner på midlertidig innbrenning. For å få permanent innbrenning her er du nødt til å la den stå med samme bilde i flere titalls timer.

 

Jeg er utrolig fornøyd og kan ikke finne noen punkter å egentlig trekke frem som noe negativt når jeg tar den alt for lave prisen på åtte tusen i betraktning. Denne kunne lett gått for 13.000 og fremdeles vært et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har kjøpt et par høytalere, henhodlsvis Dynavoice F-6, Dnavoice Magic C-4 og Dynavoice S-4. Jeg har nå fått audiokablene, som jeg kjøpte fra cableworld, som er av denne typen til alle høytalere: http://cableworld.no/audiokabler/phonokabel/high-grade-phono-kabel-5-meter.asp Det jeg lurer på, siden pluggene var for små for hullet på tuppen, er om pluggene skal i hullet som er under "skru-lokket" på høytalerene? Hvis dette er feil, sliter jeg :)

Kjøpte også denne sub-kabelen: http://cableworld.no/audiokabler/phonokabel/high-grade-audio-phonokabel-til-subwoofer-2-meter.asp , men den regner jeg med passer? :)

 

 

Mvh Sandmo

Endret av Sandmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...