Gå til innhold

Far Cry 2 [PC]


Anbefalte innlegg

Merk: Dette er kun en omtale av enspillerdelen av spillet.

 

Far Cry 2 er et spill de fleste FPS-interesserte spillere nok har hørt om. Spillet er utviklet av Ubisoft Montreal, utviklerstudioet som blant annet har gitt oss flere av Splinter Cell-spillene, Prince of Persia-trilogien fra 2003 til 2005 og det relativt nye Assassin's Creed. I oktober kom de ut med et flunkende nytt spill som en hel verden av spillere så frem til – Far Cry 2.

 

Destination Africa

 

Trass i navnelikheten med forløperen Far Cry henger ikke disse spillene sammen i miljø og handling. Mens man i eneren fikk boltre seg på en grafisk perle av en tropisk øy og slakte ned mutanter, befinner man seg nå i et ikke navngitt land i Afrika hvor konflikter råder, og de to opponerende fraksjonene UFLL og APR prøver å få kontroll over landet. Begge prøver å fremstå som den rettferdige og edle krigeren, men begge har nok av svin på skog.

 

Som seg hør og bør med skytespill av nyere dato, ser Far Cry 2 unektelig pent ut. Natt skifter til dag mens du ferdes i villmarken, trær svaier i vinden, og ilden i tørt gress sprer seg slik ild i tørt gress skal. (Er målet ditt noen stakkars personer midt i en gresseng? Bruk en signalpistol til å tenne på gresset og la naturen gjøre resten!) Å ferdes på savannene og i jungelen er en fryd for øyet, og å plaffe løs på dine fiender oppi det hele blir bare enda vakrere, om du unnskylder meg den makabre formuleringen.

 

Midt oppi denne blodskutte skjønnheten kommer du, en leiesoldat med ett oppdrag: å drepe The Jackal – våpenhandleren som ingen vet hvem er, men som forsyner begge fraksjonene med våpen til å fortsette krigen. Du ankommer det konfilktfylte området, startskuddet går, og deretter er det opp til deg.

 

I alle fall er det det spillet vil ha deg til å tro.

 

Valgets kval?

 

Du ankommer en demilitarisert sone, hvor de to fraksjonene har hovedkvarter. Du kan selv velge hvilken fraksjon du vil jobbe for. Spillet prøver å gi deg en illusjon av å ta meningsfulle valg, men i virkeligheten har det ingenting å si hva du gjør – du må gjennom akkurat de samme oppdragene uansett, og om du tar UFLL først og APR etterpå eller omvendt, eller om du tar ett her og ett der, har ingenting å si for sluttresultatet. Det eneste valget som har innflytelse på spillet og hvilken slutt det får, er et ganske tydelig valg fem minutter før spillet er slutt. Hva du gjør før det har ingenting å si.

 

Oppdragene du får er ikke direkte fantasifulle, men de er likevel ikke helt generiske. Du kan blant annet få i oppdrag å drepe en person, utradere en fiendeleir, sprenge en oljeledning eller redde et gissel. Spillet skryter på seg å gi deg komplett valgfrihet i måten du angriper situasjonen på: Du kan for eksempel vente til det blir natt og snike deg innpå med snikskytterrifle, eller du kan brase inn ved høylys dag på ekte Rambo-vis og meie ned alt du ser med alt fra automatpistoler til granatkastere og rakettskytere. Dette fungerer relativt bra – selv om spillet legger mer opp til rambo-stilen, så kan du med forsiktighet klare å holde deg skjult med snikskytterriflen om natten. Selv falt jeg inn i en rolle midt imellom – jeg knertet noen fra avstand med snikskytterrifle, bombet noen sentrale steder med granatkaster og lekte Rambo resten.

 

Gid jeg kunne fly...

 

For å i det hele tatt kunne utføre oppdragene må du så klart komme deg til stedet. Verdenen du boltrer deg i er stor, la det være sagt. For å komme seg fra A til B bruker man biler av ymse sort. Det er her spillet viser sin svakeste side: Det tar tid å kjøre fra der du er til der du skal, og på veien må du nesten uten unntak innom én eller flere vaktposter. Disse skyter på deg så snart de ser deg, og hvis du kjører rett forbi, så hopper de inn i bilene sine og forfølger deg. Gang dette med flere vaktposter per oppdrag og med ikke så rent få oppdrag, så blir resultatet at en alt for stor del av spillet dreier seg om å komme seg fra A til B og å bli skutt på av illsinte vakter som har som eneste mål i livet å drepe deg.

 

Det er i stor grad dette som gjør at spillet føles ganske ensformig til tider. Mangfoldet i oppdragene til tross – spillmekanikken byr etter hvert på lite variasjon, og spillet føles omsider ganske repetitivt. Det ble til at jeg mot slutten bare raste meg gjennom oppdragene uten for mye avsporinger slik at jeg kunne bli raskest mulig ferdig med spillet.

 

Det hjelper heller ikke på at historien ikke akkurat er av den interessante eller nyskapende sorten, eller at karakterene du møter på ikke er særlig troverdige, med haugevis av repeterte fraser og ensformige bevegelser.

 

Konklusjon

 

Maktet spillet å underholde meg? Absolutt. Kampene fungerer bra, og mulighetene du har til å angripe situasjoner hvordan du enn måtte finne det for godt virker absolutt positivt. Men det dro sannelig på, og mot slutten ble det rett og slett kjedelig. Alt for lange bilturer og alt for mange hindringer på disse turene førte til at jeg gikk mye raskere lei spillet enn jeg hadde gjort hvis turene hadde blitt kortet betraktelig ned. Historien er akkurat så interessant at den holder det gående, men heller ikke mer – det er neppe historien som gjør at du fortsetter å spille.

 

Karakter: 6/10

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som trekker ned spillet er nivået av frihet i spillet. Utviklerne fikk det til å høres ut som man kunne boltre seg i et område like stort som Wasteland i Fallout 3, men med alle fjell og lignende som tar opp 50 % av kartet så var det langt fra sannheten. Men det største irritasjonsmomentet er jo allikevel vaktpostene, som nevnt.

 

Ellers en bra anmeldelse.

Lenke til kommentar

Nei, nei og atter nei. Dette er jo et kjempe bra spill! Bortsett fra at jeg noen ganger har holdt på å kaste kontrollen ut av vinduet pga. alle vaktpostene elsker jeg dette spillet. Elsker landskapet og alt du kan gjøre. Er herlig med en rolig tur i båten nedover en vakker elv i solnedgangen. Eller hva med å stå med basoka oppe på et fjell og sprenge i stykker en base full av folk midt på natten uten at noen ser deg? Elsker flamme effektene i spillet, mest realistiske jeg noen gang har sett i et spill. Nei, dette er ikke et dårlig kjøp etter min mening!

 

Ville gitt det 8/10 på gamers skala.

Lenke til kommentar

Ganske lik min oppfatning av spillet, men ville kanskje gi den 7/10 elno sånt, i forhold til hva andre spill får nå til dags ihvertfall. En dårlig ting du ikke nevnte som jeg reagerte på, var at den kunstige intelligensen kunne være latterlig dårlig. Men som sagt er det veldig moro å kunne velge hvordan du skal angripe et sted osv.

Lenke til kommentar
Ganske lik min oppfatning av spillet, men ville kanskje gi den 7/10 elno sånt, i forhold til hva andre spill får nå til dags ihvertfall. En dårlig ting du ikke nevnte som jeg reagerte på, var at den kunstige intelligensen kunne være latterlig dårlig. Men som sagt er det veldig moro å kunne velge hvordan du skal angripe et sted osv.

Jeg tenker sjelden over den kunstige intelligensen når jeg spiller, med mindre den virkelig stikker seg ut på ene eller andre måten. Jeg er kanskje så vant med dårlig AI i slike spill som dette.

 

Har faktisk Far Cry 2 liggendes, etter et spontankjøp til under 200-lappen på Play rett før jul i fjor. Kanskje jeg bør fullføre både Fable II og Fallout 3 før jeg begir meg ut på dette afrikanske eventyret?

Spillet tar litt tid å fullføre, så jeg ville i alle fall gjort meg ferdig med andre større ting før jeg begynte på dette.

Lenke til kommentar

Ganske så enig her. Ensformig er et godt ord for singelplayer-delen. Selvom det er mye du kan finne på, og det er morro å teste ut nye våpen osv. blir det for mye av det samme. Map-editoren er jo nesten en karakter for seg selv og er noe som holder holdbarheten i FC2 over middels.

Lenke til kommentar

Jeg har reagert en del på den kunstige intelligensen i alle fall. Ofte setter folk seg i en bil og prøver å kjøre rett på deg, uansett om du er på vei mot dem eller på andre siden av et vann osv. Og ofte så setter kun en person seg i bilen, så det blir latterlig lett å drepe dem siden dem vil kjøre helt fram til deg.

 

Er ikke det dårligste AI jeg har møtt riktignok, men blir bare litt dumt noen ganger. Hender f. eks at jeg har stått rett ved en, på et platå, og jeg ser ansiktene deres er vendt mot meg, likevel blir jeg ikke sett (de har sett meg rett før, så det er sånn stressende musikk med).

 

De vil også ikke rushe osv noe særlig hvis du gjemmer deg, bare sto langt borte med overdrevet bra sikte.

Lenke til kommentar

UbiSoft Montreal sliter med å lage noe annet enn ting som er repetative.

 

FC2 er nok intet unntak desverre. Men det er et solid spill i kjernen, problemet er alt det som er lagt oppå man ikke kommer unna når man spiller.

Dessuten irriterer det meg grenseløst at alle FPs'er i dag nesten uten unntak skal ha en multiplayer - som uten unntak så vidt jeg vet, er grenseløst dårlig og lite givende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...