Gå til innhold

Er 4K nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest man ser forskjell fra 40" og oppover med 4k mot 2k som vi har nå

Hvilken opløsningen man kan se afhænger af afstanden til skærmen.

Med gode øjne kan man skelne detaljer ned til 1/6000 af betragtningsafstanden. (En gammel hønisse med øjenkrykker som mig selv kn ca 1/3000)

Tager vi 4K opløsning, er det en diagonal på cirka 4406 pixel, og man kan altså sidde så tæt på som 1.36 gange diagonalen uden at kunne se pixel-detaljer. For en 40" skærm er det 1.38m.

Så 4K er rigeligt til en 40" TV-skærm, da de færreste nok vil sidde så tæt på. Men omvendt er 2K i underkanten da det svarer til 2.77m.

 

Så som nævnt tidligere tror jeg personligt at 4K bliver TV-standard og 8K biograf-standard inden for få år.

 

Og ja tak lad os ENDELIG få billedraten op :thumbup: , for særligt med nuværende 3D-teknologi er de 24fps jo helt elendigt, da det kun giver 12fps til hvert øje. Det er derfor 3D idag er så elendige til actionfilm og lignende med hurtige bevægelser, da 12fps er så usselt at det ikke er set siden de aller tidligste stumfilm før første verdenskrig!! :sick::cry:

Lenke til kommentar
Skal prøve å finne linken jeg leste om 4k tar massiv plass om jeg husker det :hmm:
For en 3timers 4k film trengs det nå 212stk (25gig) bd plater :dremel:
4k er 4x pixelraten til 1080p. Alt annet likt trenger man 4x lagringsplassen. Dvs typisk under 4 bd disker for en spillefilm.
http://www.techradar...lace-hd-1065703 "On the basis that three hours of 4K video takes up 3.16TB, this would be 212 standard 25GB Blu-rays – although the quality of image and amount of Blu-rays used all comes down to the amount of compression applied."

Jeg aner ikke hvorfor den som har skrevet det ønsker å feilinformere. Samme bildekvalitet per piksel med full HD vil i så fall kreve drøyt 50 BD-disker per film. Så her er det noen som sammenligner epler og bavianer. H.264 komprimert full HD vs råformat Quad Full HD.

 

Ja litt forvirring om ultra hd , mener at standarden nå er fastslått :hmm: Spørsmålet vill 4k få et eget film format eller vill det bare bli oppskalering fra 2k bluray?
Se gjennom den tabellen nesten på toppen her: http://en.wikipedia....i/4K_resolution

4K vil nok få et eget fast definert format etter hvert. Mest sannsynlig 3840x2160 på nye BD-disker med større kapasitet som bare kan spilles av via nye spillere. Kanskje navnet blir Blu-Ray Ultra?

 

Men merk at man kan ha glede av 4K før man får tak i egne filmutgivelser og spillere med 4K. 4K vil komme til nytte både i apps i smart-funksjonaliteten, menyene og spill, stillbilder, mm via PC-inngangen.

 

Personlig ville jeg valgt Quad Full HD ene og alene for stillbilder, foto, via PC-inngangen. For filmkvalitet er jeg ganske likegyldig til 4K. Filmkvaliteten har etter min mening veldig lite å hente på oppgradering fra 2K til 4K. Derimot er det MYE å hente på økt bilderate. Jeg vil mye heller bruke båndbredden og lagringsplassen i "Ultra BD" (eller hva det blir hetende) til 120 Hz FullHD enn til 30 Hz Quad Full HD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og ja tak lad os ENDELIG få billedraten op :thumbup: , for særligt med nuværende 3D-teknologi er de 24fps jo helt elendigt, da det kun giver 12fps til hvert øje. Det er derfor 3D idag er så elendige til actionfilm og lignende med hurtige bevægelser, da 12fps er så usselt at det ikke er set siden de aller tidligste stumfilm før første verdenskrig!! :sick::cry:

Har du noen kilder på dine påstander?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Cinema_Initiatives

Stereoscopic 3D Image:

2048x1080 (2K) at 48 frame/s - 24 frame/s per eye (4096x2160 4K not supported)

Lenke til kommentar

Og ja tak lad os ENDELIG få billedraten op :thumbup: , for særligt med nuværende 3D-teknologi er de 24fps jo helt elendigt, da det kun giver 12fps til hvert øje. Det er derfor 3D idag er så elendige til actionfilm og lignende med hurtige bevægelser, da 12fps er så usselt at det ikke er set siden de aller tidligste stumfilm før første verdenskrig!! :sick::cry:

Har du noen kilder på dine påstander?

 

http://en.wikipedia....ema_Initiatives

Stereoscopic 3D Image:

2048x1080 (2K) at 48 frame/s - 24 frame/s per eye (4096x2160 4K not supported)

Nej, har ingen konkrete kilder. Spurgte en operatør i en biograf om hvorfor 3D-action film var så uudholdeligt ringe at se på, og han sagde at deres projektor gav 24 billeder per sekund til deling.

Jeg ved ikke hvad andre biograffer har installeret. Men da glædeligt hvis det ikke er selve formattet der er ubrugeligt, men 'kun' er et projektor-issue.

Lenke til kommentar

Nej, har ingen konkrete kilder. Spurgte en operatør i en biograf om hvorfor 3D-action film var så uudholdeligt ringe at se på, og han sagde at deres projektor gav 24 billeder per sekund til deling.

Jeg ved ikke hvad andre biograffer har installeret. Men da glædeligt hvis det ikke er selve formattet der er ubrugeligt, men 'kun' er et projektor-issue.

Jeg tror at operatøren har misforstått eller uttalt seg tvetydig.

 

Min erfaring med "3D" er fra IMAX, vanlige Norske kinoer, og tv-en min. Jeg er helt enig med deg at det later til å fungere best når tempoet er lavt.

 

http://www.hollywoodreporter.com/news/avatar-james-cameron-eyeing-60-frames-237522

But as for choosing between 48—which Peter Jackson has selected for production of The Hobbit—and 60, Cameron left that for the industry to discuss.

“The reason I went down that path is because I believe it makes for better 3D,” Cameron said of his advocacy of higher frame rates in a new interview with The Hollywood Reporter.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...