Gå til innhold

Linux for nybegynner som ønsker support


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har noen erfaringer med linux distribusjoner som er gratis som tilbyr enkel support?

 

Ubuntu support

 

Vet at det finnes forumer der man kan stille enkle spørsmål. Men kan bli litt vanskelig å stille spørsmålene slik at andre ser hva problemet er.

 

Ekstra vansklig hvis folk ikke forstå spørsmålet.

 

Men det jeg lurer på, er dette en god idee? Hvis man f.eks liker Ubuntu 11.04 beta eller Kubuntu 11.04 beta men ønsker ikke å sette opp alt selv, og overlate problet til noen andre?

 

Nå vet jeg ikke om det finnes noen fjernstyring eller skrivebord fremvisning i ubuntu versjonene i dag. Så jeg er usikker på om det vil bli en enkel måte.

 

Heller ikke hva "Servicen inkluderer".

 

Men jeg syns denne ideen er langt bedre en å betale microsoft for programvaren.

 

Hva tror dere er negativt med en slik tjeneste?

 

Funger "Live" CD/DVD uten problemer med trådløs nettverk eller kabelbasert nettverk burde det ikke by på noe problemer.

 

Tror dere Canonical strekker seg langt etter kundene i dette tilfelle?

Og er ville å utvikle drivere ol, hvis det skulle by på et problem?

 

Vi kunne da gått til Apple eller microsoft isteden. Men håper på et bedre alternativ.

 

Man kunne også vente til 11.04 blir utgitt som stabil release.

Men å gjøre dette tidlig betyr da har utviklerne bedre tid å vite hva som ikke funger.

Og det tjener ubuntu på at alt funger bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg tror de strekker seg langt etter kundene.

Men er det virkelig dette du vil?

 

5-600kr < lære seg å bruke google

 

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Der er en guide.

tykker du på "show me how" får du en utvidet guide for hvert punkt.

Der står alt du TRENGER å vite.

Prøv å installere det før du begynner å prøve å konfigurere grub.

Ubuntu installerer grub for deg.

 

Ubuntu er like lett(om ikke lettere) å installere enn Windows.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror de strekker seg langt etter kundene.

Men er det virkelig dette du vil?

Ikke det jeg vill, men ja blir jo lønnsomt i lengden hvis "Gnome" fremdeles lever videre.

På laptop tror jeg på Ubuntu gjør det langt bedre en windows 7 (Kanskje man er nærme XP hvis vi snakker maskinvarebruk).

 

5-600kr < lære seg å bruke google

Ubuntu er like lett(om ikke lettere) å installere enn Windows.

Jeg tror hvis du hadde lest litt tidligere om meg, ville du nok anbefalt en slik løsning.

 

Er ikke bare den ene problemet jeg vil oppleve i ubuntu for i si det slik.

 

Riktig definasjon her blir:

Ubuntu er lett å installere under forutsettningen av maskinvare og programvare er 100% kompaktibelt ellers tør jeg garantere nye ubuntu brukere vil få problemer under bruk.

 

Nå er jeg klar over "Steam spill" emulering i WineHQ også bør by på utfordringer vertfall litt.

Har stasjonær maskin også, så er villig å ta en utfordring her.

 

Så spørsmålet her blir hvor lenge jeg klarer meg med ubuntu 11.04 før jeg bestemmer meg å gå over til windows igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har noen erfaringer med en slik supportavtale?

 

Er jo litt kjedelig at elkjøp eller lefdal gir dobbelt raskere support.

En det Canonical tilbyr. Nå må man også tenke på at elkjøp og lefdal bregner seg på Microsoft og Apple, så jeg er muligens litt flinkere en disse kategoriene.

 

Normalt bruk klarer jeg fint, men det å spesialtilpasse distribusjonen, og skreddersy den til mitt bruk, som blir utfordringen. Og tilpasse distribusjonen å finne nyeste programvare automatisk.

 

Firefox og annet programvare går lett, borsett fra gimp og blender kan bli utforing for nye brukere.

 

Nå foretrekker jeg helst norsk support, og som også støtter linux distribusjonene.

Kan http://www.redpill-linpro.no/ være aktuelt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

http://appdb.winehq.org/

Der kan du søke etter det meste, og sannsynligvis finne en guide for hvordan du kan få installert greiene.

 

Hvilken hardware har du da?

List opp iallefall det som "ikke er kompatibelt" med ubuntu.

 

<liten google guide>

Hadde problemer med å få printeren min til å fungere.

Googlet "mp620 ubuntu"

første resultatet førte meg til:

https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsPrintersCanonPrintersCanonMP620

Denne guiden løste hele problemet og sånn har det vært med så og si alle problemene jeg har hatt.

 

Er ikke værre enn å google: "<hardwaren> <distro>"

og om ikke det funker, legg ved ett/noen få ord om problemet.

Deretter ser du etter de mest relevante treffene, åpner de i nye tabs,

forsøker en og en løsning, og om du da ikek har fått det til å funke, da er det greit å spørre her :)

</liten google guide>

 

Normalt bruk klarer jeg fint, men det å spesialtilpasse distribusjonen, og skreddersy den til mitt bruk, som blir utfordringen. Og tilpasse distribusjonen å finne nyeste programvare automatisk.

 

Firefox og annet programvare går lett, borsett fra gimp og blender kan bli utforing for nye brukere.

 

Hva er din bruk da?

Det meste av programvaren du kommer til å trenge ligger i ubuntu software center.

Om ikke så er det bare å google "<programmet ditt> <distroen>"

 

Gimp og blender finnes vel også i ubuntu software center.

Du kan også bare fyre en "sudo apt-get install gimp blender" i terminalen, så skjer alt automagisk.

 

update-manager fikser alle de nyeste oppdateringene automagisk.

Du trenger mao ikke å gjøre det selv.

Endret av Joachricar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva heter igjen: Hurtigknapper som laptop har til trådløs nettverk bluetooth etc? Instillinger til skjerm etc?

short key?

 

Webcamera, bluetooth og Fingerleser til ASUS V1V har jeg ikke fått å fungere i ubuntu 11.04. Men kan jo være mulig å aktivere disse, siden jeg kjenner ikke hvordan.

 

Ellers overlever jeg at skriveren ikke funger.

Men hadde ikke gjort noe å få den til å fungere. Canon burde gå lett. Nettverkskriver burde bli vanskelige hvis man trenger driver.

 

Foretrekker heller ren installasjon isteden for oppgradering.

Det kan spare en del problemer utenom bootloaderen.

Men har man tenkt å bruke ren ubuntu gjør det ikke noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

google "webcam ubuntu" -> https://help.ubuntu.com/community/Webcam

google "bluetooth ubuntu" -> https://help.ubuntu.com/community/BluetoothSetup

google "fingerprint ubuntu" -> http://www.ubuntu-unleashed.com/2008/04/get-your-fingerprint-reader-to-work-in.html

 

Alle de så ut som greie guides og tok meg 2 sek hver å finne.

Nettverksdriver er ca like greit som en usb printer.

Dell 1700n printeren min oppdaget den automatisk når jeg trykket "legg til printer"

Driveren fant jeg på google(var bare å bruke en av generic driverne).

 

System->preferences->keyboard shortcuts.

Ville tro at man kan bruke hurtigknapper der. Min virker iallefall.

Endret av Joachricar
Lenke til kommentar

Men under steam spilling.

 

Bør jeg da ha EXT4 partisjon eller burde NTFS filsystem gå lett både å oppdatere distribusjonen og generielt bruk?

 

Vet noen om "Strømsparer" alternativer til ubuntu?

Kan være greit å prøve å øke batterilevetiden så mye som mulig.

 

Dere som spiller i linux, er det sant at med f.eks HD 3650 kan jeg få bedre spillopplevelse i linux en windows?

 

Skal se om jeg får 11.04 å fungere, eller 10.10.

Men kan få en utfordring med 10.10 hvis jeg oppgraderer.

 

Nå vet jeg lite om crysis 2 eller eldre crysis spill funger gjennom steam, men hadde vært morsomt hvis det funger bedre en på windows.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

crysis kan du sjekke på winehq, der har jeg ikke peiling selv.

Eneste jeg spiller på ubuntu er bittelitt minecraft, men har også testet noen andre spill, men alle har vært utviklet for linux. WoW har jeg hørt skal kjøre veldig bra i ubuntu.

 

Strømsparer ligger under system->pref->power management.

 

Skjermkortet har jeg ikke peiling på. Google it ("HD3650 ubuntu performance" eller noe)

11.04 er som sagt Beta, og jeg ville ventet en uke eller to fra releasen før jeg oppgraderer.

 

bruk ext4.

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du først blir kjent og trygg med "standard" linux oppsett. Bruk distribusjonen slik den kommer, altså bruk kun det som er tilgjengelig i pakkebrønnene, og se bort i fra at det ikke er splitter nye versjoner og hold deg borte fra alpha/beta versjoner. Når du har fått grei kompetanse på "normal" bruk så kan du begynne å tilpasse og skreddersy ting og tang.

Dette bør kunne gjøres greit i en virtuell maskin, da skal alle hardware problemer være borte.

 

Hvis man f.eks liker Ubuntu 11.04 beta eller Kubuntu 11.04 beta men ønsker ikke å sette opp alt selv, og overlate problet til noen andre?

Du kan sende/gi harddisken til noen som har nødvendig kompetanse til å installere for deg, og så sette den tilbake i din egen maskin etterpå. Om noen support avtaler tilbyr dette vet jeg ikke. Du vil fremdeles få problemer om du har hardware som ikke er linux vennlig.

 

Funger "Live" CD/DVD uten problemer med trådløs nettverk eller kabelbasert nettverk burde det ikke by på noe problemer.

En live cd betyr bare at OSet kjører fra cd/dvd'en uten at noe er installert, ellers er alt det samme. Fungerer det med en live cd/dvd, fungerer det (eller ikke) når det er installert på harddisken.

En live cd/dvd er (nesten) kun for å teste/få en "smaksprøve" av OSet, før man evt. installerer.

 

Tror dere Canonical strekker seg langt etter kundene i dette tilfelle?

Og er ville å utvikle drivere ol, hvis det skulle by på et problem?

De sier nok ikke nei takk til kunder og penger. Men de er neppe villig til å jobbe for å skredder ting til akkurat ditt (eller mitt) behov, det tror jeg ingen gjør. Det kommer også an på om f.eks. driverne o.l. er frie/åpne eller proprietære, om de i det hele tatt har mulighet. Vil tro supporten er mye likt den man får andre steder, det bør fremkomme av avtalen hva man kan forvente av hjelp. Noe man bør finne ut av før man kjøper noe slikt. Tror ikke du kan forvente noen underverker av en support avtale, om du da ikke betale i bøtter og spann, og da blir jo spørsmålet om det er verdt det.

 

Men å gjøre dette tidlig betyr da har utviklerne bedre tid å vite hva som ikke funger.

Trenger ikke kjøpe support for noe slikt, er vel egne fremgangsmåter/rutiner på hvordan feil osv skal rapporteres, f.eks. bugzilla. Disse rutinene er bygd inn i OSet/programmet, kanskje i noe varierende grad. Hvis det ikke finnes i OSet/programmet så bør det være noen slike muligheter på web sidene til prosjektet.

Lenke til kommentar

Det finnes INGEN support avtale i verden som hjelper deg med å spesialtilpasse noe som helst.

Det du leter etter er en fyr som kan komme hjem til deg, sette opp pc'en nøyaktig som du vil.

 

Canonical utvikler ikke drivere etter det jeg vet, og jeg kan love deg at på mange punkter så er det ikke penger som er til hinder for at ting blir fiksa, men kunnskap og tilgjengelighet av dokumentasjon (feks av hw for å lage driver)

 

Husk også at både Windows og OSX koster MYE

Lenke til kommentar

Hey, idé! (Denne går nesten under kjøp og salg, men): Jeg kan jo "spesialtilpasse til deg". :> Vi kan jo avtale en finfin pris.

 

Vil bare betale hos seriøse bedrifter.

Siden ofte slike tjenester, er snakk om forhåndsbetaling, og jeg ønsker å være forsiktig der.

Men hvis du kan nevne en bedrift eller slik som gjør det eller kan gjøre det hadde det vært bedre.

 

Husk også at både Windows og OSX koster MYE

Mac OSX box set (For hackintosh) koster en ca 1060 kr.

Er ikke mye det, men ja man tar en risiko at ting ikke vil fungere.

 

Det mest lønnsome for privatpersoner angånde flere installasjon til egne bruk, hvis man bruker en del windows versjoner er technet, men er ikke helt lovlig løsning fra microsoft sin side.

 

Men i disse kategoriene er prisene helt greie for 1 maskin men skulle man betale 3-4 ganger mere blir det for dyrt i året.

 

OEM lisens og retail lisens blir for ca like dyrt syns jeg. Siden jeg oppgrader maskinen ofte.

 

Nå forteller jeg dette for å gi en pekepin hvor høyt jeg kan strekke meg.

Men ja blir jo ikke billig, men da får man noe som funger.

 

Lycantrophe: Tenker du her på å lage DVD som installerer ubuntu med alt?

Eller lage "netinstallasjon" CD som installerer slik jeg vil ha det? Inkludert drivere ol?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ut til at en Redpill Linpro nå tilbyr support for Ubuntu:

http://www.digi.no/867370/tilbyr-lokal-support-for-ubuntu

 

– Dette er primært beregnet på å støtte opp om bedrifter som trenger Ubuntu som plattform for å kjøre forretningsapplikasjoner som Sugar CRM, forklarer Gleditsch til digi.no.

 

Redpill Linpro fungerer som distributør av Red Hat Linux, men kan ikke tilby support på denne Linux-varianten.

 

Er ikke det beregnet på bedrifter?

Altså da måte jeg opprette et orginasjons nummer privat?

Fant lite informasjon på sidene dems.

 

Men takk for rådet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...