Gå til innhold

Linux for nybegynner som ønsker support


Anbefalte innlegg

Hovedsaklig beregnet for bedrifter ja, men det er jo support fra Canonical som du linket til i første innlegg også:

 

Standard

Suitable for general business activities like email, messaging and web browsing.

og

Advanced

Tailored for more intensive desktop tasks, such as professional development work.

 

Vil vel anta at så lenge de får betalt for jobben så kan man sikkert inngå en supportavtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du leter etter er en fyr som kan komme hjem til deg, sette opp pc'en nøyaktig som du vil.

Vil bare betale hos seriøse bedrifter.

Litt klipp og lim ;)

IT profesjonelle koster gjerne 2000+ kr pr time. Kanskje det er mulig å få noen til å komme hjem til seg om man er villig til å betale hva det måtte koste, men tror dette er forbeholdt bedrifter. Og det er neppe verdt det for privat personer.

 

Tror det beste vil være om du klarer å forklare hvilke problemer du har, og hva du har gjort (detaljert beskrivelse av fremgangsmåte, gjerne med skjermbilder), på en slik måte at de fleste med enkelhet forstår hva det dreier seg om. Det er mange forum på nettet hvor det er mange flinke brukere, og dette er en helt ypperlig ressurs til hjelp, uavhengig av OS (eller problemer generelt). Har inntrykket av at dette er bedre eller i alle fall like bra som betalt support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IT profesjonelle koster gjerne 2000+ kr pr time. Kanskje det er mulig å få noen til å komme hjem til seg om man er villig til å betale hva det måtte koste, men tror dette er forbeholdt bedrifter. Og det er neppe verdt det for privat personer.

 

Tror du tar litt hardt i, men forstå godt hva du mener her.

 

Tror det beste vil være om du klarer å forklare hvilke problemer du har, og hva du har gjort (detaljert beskrivelse av fremgangsmåte, gjerne med skjermbilder), på en slik måte at de fleste med enkelhet forstår hva det dreier seg om.

 

Nå skal jeg ikke kritisere forumene for mye.

Men som du leser mine tråder, har det lett bli løsningen på problemet å bytte distribusjon.

Og det løste ikke problemet, men bare flyttet problemet.

 

Skal være enig at forumene har veldig mange gode brukere (Både for nybegynner, litt erfarne).

 

Men når vi kommer til "spisskompentanse" som det ofte heter når ting begynner å bli litt vanskelig, ofte innenfor programmeringer og slike ting eller tilpassninger blir det litt for komplisert.

 

Nå kunne jeg gjerne heller satt meg inn i Gimp eller Blender på avansert måte.

Men jeg tror en del effekter her ville blitt vanskelig å spørre på et forum.

Kanskje noen som kan hjelpe. Men her tror jeg kurs og bøker ofte er til bedre hjelp.

 

Hvor ville du ha begynt her?

Tenker på å lage bilder f.eks: (bilde med 3 lag? Antilasing, skygge effekter etc?)

glasskulegimp.png

 

Men ja er vi enige om at 80% av linux brukerne syns dette er vanskelig?

Man skal være litt heldig på et forum å få detaljert løsninger her.

 

Men takk for hjelpen så langt.

 

Som du ser support, kan den sammenlignet med en lovlig pyramide.

Der jeg startet som helt ny bruker, også går jeg oppover mot toppen, riktignok fattigere.

Men i vertfall i riktig rettning angående kunnskap.

 

Gimp var bare som et eksempel her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

GIMP er et stykk programmvare, som finnes til GNU/Linux, Windows og Mac, beregnet på bildemanipulasjon.

 

Det er ingen ting som tilsier at en erfaren Linuxbruker, er en erfaren bilderedigerer/GIMP-bruker?

 

Skal du ha hjelp til å installerer GIMP på din Linux-distibusjon, kan du nok få hjelp her.

 

Skal du ha hjelp til å bruke GIMP, er vel GIMPs egene forum mer rett plass?

 

Jorek.

Endret av Jorek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ønsker hjelp til bruken av Gimp så kan man spørre her. I og med at dette programmet ikke kun eksisterer for Linux, vil nok også brukere av Windows og Mac OS kunne hjelpe deg.

 

Akkurat hvordan du lager det bildet i Gimp står i bloggen der du fant bildet, med andre ord, om man gjør et søk etter en spesifikk oppgave er det stor sannsynlighet for at du finner en tutorial. Her er tutorial for selve glasskulene, mener jeg så tutorials for lag der også:

http://www.artifactory.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56:tegn-glasskuler-i-gimp&catid=34:bildebehandling&Itemid=53

 

Om du ønsker å lære programmet og heller be om hjelp der problemer dukker opp finnes det et par bøker som lærer deg å bruke Gimp:

http://www.amazon.com/gp/search/ref=sr_ex_n_1?rh=n%3A283155%2Cn%3A!1000%2Cn%3A5%2Ck%3Agimp&bbn=5&keywords=gimp&ie=UTF8&qid=1302687981

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Fortrekker helst digitale bøker, Videoer etc.

 

Siden da får jeg nyeste versjon, og kan være laget slik at man kan få filmer ol. For demostasjon.

 

Vet at både linux og openoffice, har lettlærte bøker.

Men linux er vel litt "Distribusjon" rettet desverre f.eks boken om linux er basert på redhat, har hatt en slik bok en gang men kom bare halveis, og ikke mange kommandoer og råd er særlig rettet mot i dag.

 

Vil også ungå "Nyhetmagasiner" siden der er nok http://www.linuxtoday.com/ langt mere oppdatert.

 

Finnes det noe her som kan passe meg, som billigere alternativ til support?

 

Når vi snakker om linux eksperter (Dybden) har disse ofte et spesialtfeilt de går i.

"nettverk & sikkerhet" f.eks er stort nok. Jeg kunne godt tenke meg å sette meg litt inn i det, men er ikke første jeg ville sett på her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hey, idé! (Denne går nesten under kjøp og salg, men): Jeg kan jo "spesialtilpasse til deg". :> Vi kan jo avtale en finfin pris.

 

Vil bare betale hos seriøse bedrifter.

Siden ofte slike tjenester, er snakk om forhåndsbetaling, og jeg ønsker å være forsiktig der.

Men hvis du kan nevne en bedrift eller slik som gjør det eller kan gjøre det hadde det vært bedre.

Og om jeg oppretter en bedrift? Det var i utgangspunktet ment som en spøk (siden det du spør etter er latterlig og ikke har et egentlig marked), men for den rette prisen skal vi nok klare å bli enig om noe. Jeg er en ærlig sjel, så det hadde du ikke trengt å bekymre deg for.

 

---

 

Men du spør ikke etter support (som FORT koster 2000+ timen som nevnt, dette er DYRT), du spør etter en lærer.

Lenke til kommentar

Men du spør ikke etter support (som FORT koster 2000+ timen som nevnt, dette er DYRT), du spør etter en lærer.

 

Klarer fint å installere fleste enkle linux distribusjonene hvis alt funger og er tilrettelagt for det med tanke på drivere.

 

Men ja personen trenger ikke akkurat å stå ved siden av meg heller.

Bare enkel å kontakte.

 

Noen folk klarer å bruke Arch på 10 minutter også er alt opp å kjører.

Noen sliter med ubuntu hvis maskinvare driverne mangler.

Noen har aldri hørt om linux.

 

Der er vi forskjellige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er iallefall et par bøker som finnes i nettlastbar utgave som har fått god kritikk, det kunne du raskt ha sett via siden jeg linket til:

http://www.amazon.com/gp/search/ref=sr_ex_n_1?rh=n%3A283155%2Cn%3A!1000%2Cn%3A5%2Ck%3Agimp&bbn=5&keywords=gimp&ie=UTF8&qid=1302687981#/ref=sr_nr_p_n_feature_browse-b_2?rh=n%3A283155%2Cn%3A!1000%2Cn%3A5%2Ck%3Agimp%2Cp_n_feature_browse-bin%3A618073011&bbn=5&keywords=gimp&ie=UTF8&qid=1302694225&rnid=618072011

 

Er ikke så mye kommersielle video tutorials til Gimp, iallefall ikke medfølgende bøker. Om du kjøper bøker angående Photoshop så pleier det heller ikke å være så mye video som følger studiene. Digital Classroom er et av unntakene, Classroom in a Book har f.eks en demo på Learn by Video-serien. Finnes allikevel en del video på Youtube og andre sider som viser hvordan ting gjøres.

 

Angående hvor oppdaterte de er, så kommer som regel print og nedlastbar bok ut nokså samtidig, så det er hovedsaklig en smaksak. Er bedre utvalg i print da det er færre bøker som kun kommer som nedlastbare enn omvendt.

 

Angående bøker om programvaren kan du godt kjøpe en bok som forteller deg hvordan du skal bruke et program i en annen distribusjon, Windows eller Mac OS. Det er tross alt det samme programmet.

 

Om du skal lære deg en distribusjon så kan den være det, selv om mye kan brukes om hverandre. Mer av stoffet i en bok som tar for seg Ubuntu vil være relevant for Debian enn Fedora, men det kan være lurt å enten finne en bok som tar for seg spesifikke distribusjoner, eller tar for seg Linux generelt og er mindre distribusjonspesifikk. Veldig mye som er skrevet i Boken om Linux er ikke distribusjonsrettet, men dette er nokså gammel og finnes langt mer oppdaterte bøker i dag. Boken om Linux kan forresten lastes ned gratis.

 

Finnes det noe her som kan passe meg, som billigere alternativ til support?

Om du har maskinvare som ikke fungerer i Linux og har lyst til å ha programmer fra Windows på Linux (som kan ha veldig varierende utfall), så er det hverken stort med løsninger her eller support som kan hjelpe deg.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Youtube er grei, bare man ikke får god kvalitet og full skjerm.

Bøkene finnes i så mange typer, så jeg anner ikke hva som er best.

 

Men fant det ikke bedre alternativ en youtube?

Mener det var en som ga ut full HD oppløsning filmer Apple har vel noe slikt basert på quicktimer, men mener det fans en konkurent også.

 

Kanskje bedre med youtube i første omgang.

 

Takk for hjelpen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kan vise videoer i både 1080p og full skjerm jo.

Du kan lese i de fleste bøkene på Amazon å se hvilken du synes virker best for deg.

 

Youtube er kun nevnt som et eksempel, finnes en rekke slike video-streaming sider.

For all del, sikkert noen som har lagt ut i andre formater enn flv også.

Hva har QuickTime med dette å gjøre?

 

Det beste hadde nok vært en bok om du skal lære deg programmet. Den fra Apress vil sikkert hjelpe deg en del, og den kommer også i farger.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg mener du burde høre på Crowly, last ned å bruk en stabil versjon først. Disse har nemlig størst kjangs for at du ikke møter på problemer.

 

Du nevnte remote desktop, for å koble til windows maskiner bruker du kommandoen rdessktop, mer om denne her. For å koble til en linux maskin brukes VNC eller lignende, kan også anbefale Teamviewer som funker på tvers av platformer.

 

Når det kommer til spilling, så er det svært få store krevende spill som støtter linux. Med Wine kan man få til noe, men langt i fra alt. 3 spill jeg vet fungerer er Guild Wars, WoW og CS, men da med Wine. MineCraft kan seff kjøres på alle platformer fordi det er i Java. Dessuten kan du jo alltids ha dualboot, slik at du kan bytte til XP / Vista / W7 / W2K8 når du skal spille. Dette er jo det desidert enkleste. Selv har jeg partisjonert min disk på laptoppen, med 150 GB til Windows OS (NTFS), 250 til Lagring (NTFS)og 95 GB(EXT4) til Ubuntu + 5 GB Swap. 250 GB partisjonen har jeg automountet ved boot, å kan tas i bruk med en gang.

 

Mitt tips til deg er Dual Boot, du får fleksibiliteten til Linux og kompatibiliteten til Windows.

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...