Gå til innhold

[Har bestilt]Stasjonær pc, maks 10k! SandyBridge, SSD


Anbefalte innlegg

EDIT: De bestilte delene - DustinHome

 

Da var tiden kommet for ny pc da den andre begynner å bli litt gammel, grå og sliten.

 

Det blir hovedsaklig en allround pc, men skal kunne spille av noen av de nye/kommende spillene som BF3, Crysis 2, Shift 2, Dirt 3, Test drive unlimited 2, Need for speed hot pursuit, osv på forholdsvis høy grafikk. Ellers så går det i en del avspilling av full-HD filmer samtidig som surfing og muligens spilling.

 

Den skal helst holde noen år uten å måtte oppgraderes for å henge med greit nok i de fleste spill og programmer, det blir også et stort pluss i boka om kabinettet kommer ferdig med en del godt plasserte vifter med støvfilter. Dette fordi pc'en kommer til å stå i stua, der jeg og samboeren selv går en del, i tillegg til hunden våres, så av erfaring må jeg egentlig støvsuge pc'en ganske ofte, og det hadde derfor passet fint med støvfilter.

 

Noen krav jeg har satt, med mindre det er veldig gode grunner for noe annet:

 

  • Sandy Bridge
  • SSD(80GB)
  • HD6970
  • Min. 6GB RAM
  • Støvfilter
  • Modulær strømforsyning
  • USB3
  • S-ATA 6GB/s
  • Asus HK (da jeg har hørt mest positivt om de)
  • Bra innebygd lydkort, dersom det er noe særlig forskjell på dette i dag. Evt om jeg får kjørt ut lyden via hdmi til forsterkeren?
  • Gjerne skrueløse løsninger i kabinettet
  • Et pluss om den er brukbar stille, men ikke et krav som trenger gå utover pris/ytelse

Jeg skal sette den sammen selv for å få den billigst mulig. Jeg har ingen planer om å overklokke stort eller bygge ut med CF senere.

 

Jeg har et par forskjellige handlelister jeg har satt sammen fra hhv. komplett og dustinhome:

 

http://www.komplett....27-97B6624988B0

 

http://www.dustinhom...8bb255a366e4631

 

Jeg har alt av skjerm, tastatur, og egne lagringsharddisker fra før av, så det trenger jeg ikke.

 

Det jeg da lurer på er:

 

  • Hvilket oppsett er best?
  • Passer alt sammen?
  • Har jeg glemt noe?
  • Veldig usikker på kabinettene, har lagt til to i komplett listen grunnet begge er kabinetter jeg har hørt mye bra om og som begge er på godt tilbud akkurat nå.
  • Evt andre bedre kabinetter(med støvfilter)?
  • Får skjermkortet plass?
  • Får harddiskene plass uten å måtte ha vinklede S-ATA kabler?
  • Har jeg stor nok strømforsyning?
  • Er Sandy Bridge modent nok? Med tanke på de problemene de har hatt.
  • Noe annet?

Alle forslag tas imot med takk. Tenker jeg bestiller i nærmeste fremtid, type i morgen 12. apr.

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har sikkert sett denne før men agentspoons pc rekomendation

er en samensettning som gir deg høy ytelse og koster ikke skjorta.

dette kan du få for vell under 10.000 om du skipper det du alerede har.

 

(mine alternativ)

 

Kabinett: Fractal Design Define R3

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560 OC (gtx 570 eller 580)

Hovedkort: Asus P8P67 (eventuellt pro versjonen)

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB (8gb kansje :yes: )

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

SSD: Corsair Force 60GB

Kjøler: Cooler Master Hyper 212+

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W (corsair hx 750w)

 

dette kan finns på dustin.

 

2500k yter akkurat det samme om ikke mer i spilling av vad jeg har lest i tester og hørt fra andre på forumet.

Lenke til kommentar

Så ikke dårlig ut det oppsettet der heller nei. Og har lest tester om at i52500K og i72600K er omtrent identiske innen spill ja, men dette er ikke kun gaming pc, og vil gjerne at den skal holde en del år fremover.

 

Noen flere meninger om dette? :)

 

Mvh Olav B, G ;)

 

 

Lenke til kommentar

Sry dobbelpost, men haster litt med å få bestilt, så delene er sikret å komme hjem samtidig som meg, og jeg rekker å få satt den sammen(med evt feilsøking som måtte oppstå?) før jeg er ferdig på permen fra førstegangstjenesten.

 

Jeg har nå valgt å gå for i5 2500K fremfor i7 2600K grunnet den lille økningen i ytelse vs prisforskjellen(?). Valget falt også på komplett listen til slutt grunnet mange gode tilbud i forbindelse med hardware- og TG salgene de har nå. Det ble også Antec Nine Hundred Two som kabinett grunnet veldig godt tilbud, fint design og støvfilter på alle inntakene. Satt også opp en handleliste på dustinhome med de samme komponentene så godt det gjorde seg, der ble det ca samme pris, men der var det 4 av delene som ikke var på lager. Har også vært fast kunde hos komplett, så derfor ble det de denne gangen også.

 

Nye handlelisten: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=916465&su=DDBD6683-C5CD-43F6-B172-1D4CD1201EFB

 

Det jeg sparte ved å bytte prosessor har jeg brukt på å oppgradere hovedkortet samt SSD disken. Jeg har også gått for to 4GB pakker RAM som var på tilbud nå.

 

Ut ifra bilder og filmer fra youtube skal det se ut til at det skal gå fint med både skjermkort og s-ata kontakter uten problemer eller anskaffelse av vinklede ledninger. Eneste er å kanskje ofre en harddiskplass, men det går bra.

 

Det jeg lurer på nå er om nedgraderingen av CPU vs oppgradering av HK, SSD og RAM er verdt det? Jeg hadde egentlig ikke trengt 120GB SSD, men 80GB versjonen av Corsair Force serien var utsolgt, og 120GB var også på tilbud nå. Er det noen andre som egner seg bedre mtp. pris? Er det stor forskjell fra intel sin nye 320 serie og nevnte fra Corsair?

 

Regner med at det er stor nok PSU, optisk drev er greit, at alt passer(og får plass), og alt jeg skulle behøve av kabler, skruer, osv følger med nå?

 

Noen siste meninger? Kunne godt ha tenkt meg å kommet under 10K inkl. frakt og lignende også :-) Nå blir det totalt 10 211kr.

 

Mvh Olav B, G ;)

 

 

Lenke til kommentar

Det stemmer det at du kan flashe BIOS'en fra 6950 til 6970, men det blir ikke til et 6970 kort av den grunn. Du får mer shaders, økt klokkehastigheter og justert volt til 6970, men de to kortene har forskjellig timing på minne, driverne oppfatter kortet fortsatt som 6950 og diverse pga kortets hardware id. Du vil derfor få en del ting/innstillinger som ikke helt stemmer overens. Samtidig så vet jo AMD om problemene og oppdaterer driverne med fiks så du ikke kan få utnyttet dette trikset. I tillegg så mister man garantien. Jeg vil som sagt at dette skal være en pc som holder seg over noen år uten problemer, og da gjerne med alle garantier osv i orden.

 

Det er hvert fall noe av hva jeg har forstått fra hva jeg har lest på sider som f.eks.: http://www.techimo.c...flash-info.html

 

Usikker på hvor sikker akkurat denne kilden er, men har hørt/lest det flere steder også ;)

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Det blir i praksis en 6970 kort, men pga lavare bin på f.eks minne kan det føre til ekstravarmegang og man må kjøre custom vifte profiler osv..

 

nå er det mange som kun unlocker shaderne og heller overklokker minne og kjerne manuellt uten å øke volten på minne, noe som er tryggere og man slipper å styre med sekundære programmer som styre vifte profil osv..

 

unlocka selv mitt 6950 til 6970 men fant ut at jeg ikke gadd å passe på vifte profil osv, for mye styr så flash tilbake, dog har vurdert shader only unlock greaia men etter at jeg skaffe meg et 6950 til så har lagt det på hylla, mere en nok ytelse.. får 9700 i 3dmark 11 og kjører bf bc maxa ut of får i gjennomsnitt 130++ fps of makser på 200 og en skjelden gang detter under 105 så det holder for meg.

 

trur ikke man får mere ytelse for penga enn 2stk 6950 i cf

Lenke til kommentar

Ok ;)

 

To stk 6950 blir nok litt for mye over budsjett og formål tror jeg, og hørtes ut som litt for mye styr med å flashe og styre med 6950. Så tror jeg holder meg til ett stk 6970 foreløpig ;)

 

Noen andre innspill? Helst om det er noen store mangler/feil, evt om nedgraderingen av cpu er verdt de andre oppgraderingene? :)

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Da har jeg ombestemt meg litt igjen, for etter å ha lett litt mer på dustinhome viser det seg at de har de samme delene som var viktige for meg, også har jeg byttet litt på de andre eller til ca tilsvarende produkter. Så viser det seg at dustin faktisk fikk det litt billigere allikevel, selv uten haugevis av tilbud ;)

 

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=1df972a31751486f999783072cf62438

 

Da de ikke hadde Antec 902 på lager falt jeg litt for NZXT Tempest EVO. Dette er litt større enn standard midi for ATX, dermed null problemer med å få inn skjermkort og s-sata ledninger. Det var også en bedre løsning med støvfiltrene der, og gode reviews.

 

Ellers så er det meste forholdsvis likt. Måtte bytte PSU, noen meninger om det? Noen meninger ellers om oppsettet, spes med tanke på de grunnpunktene jeg lurte på? :)

 

Mvh Olav B, G ;)

 

 

Lenke til kommentar

Ja, leste det at de kunne komme litt i veien, men har absolutt ingen planer om å bytte kjøler, eneste blir da om den medfølgende skulle ta kvelden. Det er i tillegg ikke helt sikkert at det blir for trangt om jeg allikevel skulle finne på å bytte til en større kjøler, evt er jo dette kun to brikker, så går kanskje ann å bare sette de på de ytterste sporene lengst fra CPU?

 

Så tar isåfall sjansen og beholder mine Vengeance brikker da ;)

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si så mye om hva du kan/bør velge, men kan si så mye som at den handlelisten du har hos dustinhome på første tråden din er nesten tilsvarende min stasjonære som jeg bygget for kanskje 1 mnd siden ell så og kan si som så at den tar Crysis 2 på max uten problemer... Samme går for Bad company 2, crysis 1, Bulletstorm.

Jeg har:

Intel I5 2500K CPU

Gainward GTX 570 Golden Sample GPU ( Ifølge diverse tester er dette og det du har valgt deg fra AMD ganske like)

Gigabyte GA-P67A-UD3 MB

Crucial RealSSD C300 64Gb System Disk

Samsung Spinpoint F3 1Tb LagringsDisk

Corsair dominator 8Gb RAM (2x4 Gb)

 

Alt i alt med kabinett, strømforsyning,Wlan kort, DVD rom og alle andre nødvendigheter (Inkl. Skjerm) kom jeg opp på 12-13000 kr fra komplett...

Lenke til kommentar

Høres bra ut at den drar de spille fint hvert fall :) Så vidt jeg kan se er den største forskjellen på våres oppsett at jeg har et dyrere hovedkort, fra Asus. Noe jeg for min del vi si at det er større sjanse for et mer stabilt og fremtidsrettet system? Det er hvert fall det jeg har satset på, sammen med en større SSD ;)

 

Hvor stor/hvilken PSU har du?

 

Mvh Olav B, G ;)

 

 

Lenke til kommentar

Høres bra ut at den drar de spille fint hvert fall :) Så vidt jeg kan se er den største forskjellen på våres oppsett at jeg har et dyrere hovedkort, fra Asus. Noe jeg for min del vi si at det er større sjanse for et mer stabilt og fremtidsrettet system? Det er hvert fall det jeg har satset på, sammen med en større SSD ;)

 

Hvor stor/hvilken PSU har du?

 

Mvh Olav B, G ;)

 

Har en 750W Corsair TX PSU og tror ikke du trenger større enn 64Gb SSD hvis du kun installerer OS og oppstartprogrammer og Antivirus på den... Skal selvsagt ikke si dette sikkert, men slik jeg opplever det er 64Gb mer enn nok til en system disk for min del

Lenke til kommentar

Blir nok OS, antivir, viktige programmer og de mest spilte spillene jeg kommer til å bruke SSD'en til. 80GB er ikke så fryktelig mye synes jeg, liker å ha litt ledig plass hele tiden, så jeg ikke plutselig finner ut at jeg må avinstallere programmer/spill for å få plass til noe nytt og stort ;)

 

Fin PSU det, den jeg har valgt burde vel funke fint den også eller? Har du klart å bruke stort mer enn 500W enda?

EDIT: Kan også bare legge til at det er DENNE handlelista du ser på eller? Så du ikke ser på den med 120GB SSD :p

 

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

neida så på den med 80gb SSD, men vil likevel si at 64Gb er nok for alt annet enn Antivirus, OS og oppstartsprogrammer (Til keyboard, mus, etc.) Legger du jo på en eventuell lagringsdisk?

 

Hvis du kjøper en 64Gb SSD så kan du ta det du sparer på det og kjøpe en 1Tb HDD og få mer enn nok lagring? evnt 500Gb ettersom hvor mye du faktisk trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...