Gå til innhold

Gå ned 15-20 kg.


Anbefalte innlegg

Ja, da har eg fonne ut at det er på tide å gå ned i vekt. Vege no 115kg (BMI på 35) og vil ned til 100kg eller 95kg (BMI på 30) til å starte med. På sikt meir ned i vekt også, men er rundt 20kg som er mitt første mål.

 

Har ikkje so mykje penger å gå på til treningsenter pga sparing til leilighet, og har derfor kjøpt inn gode joggesko og sykkelsko (kjøpte ein skikkelig sykkel i fjor), og skal også kjøpe inn et vektsett so eg får trent heime. Har mykje turvegar som eg kan jogge og sykle på i nærheita av der eg bur no. Blir også fjellturar til når været blir bedre og snøven smeltar.

 

Men føler eg trenger litt hjelp til kosthold. Leser at det er anbefalt og ete kvar 3. time for å holde oppe forbrenninga skikkelig, må derfor ha noke som eg kan ete på jobb, er vel her eg trenger noken anbefalinger. Er på jobb fra hal åtte til hal fire (hal åtte til hal åtte med overtid) og eg er mykje i aktivitet på dei timane eg er på jobb.

 

Dagane mine er som ditta her.

 

-Står opp kl. 6 og eter som regel havregraut til frukost, samt ein youghurt.

 

-Lunsj er 11.30 og består som regel av heimelaga knekkebrød med enten kvitost på, eller noke magert kjøttpålegg, eter ingenting mellom her og er som regel veldig svolten når der er lunsj.

 

-Middagen bruker å vere rundt 17, eter heller ingenting mellom lunsj og middag og er veldig svolten når det er middag. Middagane er varierande av både fisk og kjøtt, med mykje salat og grønnsake til. Kveldsmat eter eg som regel ikkje.

 

Blir etter middag at eg får tida til trening. Tar gjerne i mot treningstips. Tenker det at treninga blir beståande av jogging eller sykling ute og so litt styrketrening når eg er ferdig med det. Håper å gå ned 1kg i veka, eller rundt 4kg i mnd. sann at eg har ein litt lavare bmi til hausten. Har lyst ut på båt som skipselektrikar.

 

Tenkte også å bruke dinna tråden her til å oppdatere korleis det går. Håper også på litt innspel fra andre som driver å går ned i vekt som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har nokre generelle tips til deg iallefall. Personleg har eg gått ned mykje i vekt to gonger. Siste gjorde eg 25-30 kg på nokre få måneder - noko som innleder sakens hovudkjerne. Det er over eit år siden no, og eg er nett komt meg til hektene. Ikkje gjer dét for fort! Bruk fleire måneder, gjerne eit halvt år på dette. Eg forstår du om du vil fort ned, men det er ikkje noko som held. Bruk lang tid, og ikkje pin deg for mykje. Hvis du til dømes kutter ut fredagspilsen for "alltid" vil det nok vere lett å falle utpå ganske kjapt. Så unn deg ting. Ikkje berre tenk ned i vekt heile tida.

 

Jogging og sykling er perfekt. Ein brenn mykje kalorier, og du treng ikkje gå på treningssenter med mindre du vil bygge mykje muskler. Det kan du forøvrig óg gjere heime.

 

Ting som held meg gåande lenge er grovt brød (noko som visstnok ikkje er det beste), eller fiberrik frukostblanding. Fitness til dømes. God er den óg. Ta ein frukt mellom måltidene, eller kanskje ein yoghurt. Mange vil nok vere imot både frukt og yoghurt, men ein må kunne ha noko godt, ikkje berre havregryn og vatten.

 

Håper innlegget mitt var noko informativt, men mitt hovudtips er å ikkje gå for fort fram. Då skjærer det seg lett.

Lukke til! :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Var grei info ditta :) Planen er å gå ned dissa kiloa til hausten. Går ikkje opp til fagprøve før då, so det blir heller ikkje søkt jobb på båt før da. Mest trulig so blir eg jobbande der eg er no til neste år uansett. Da har eg fra hausten til neste år å gå ned fleire kilo om eg har kome godt i gang og gått ned dei kiloa som er målet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg har noen tips til deg, men de skiller seg en del fra steffenz råd - mange veier til rom. Skal prøve å holde det kort og konsist.

 

Jeg har gått ned i vekt en gang og holdt meg vektstabil siden. Jeg gikk ned i vekt med en kombinasjon av styrketrening og en lavkarbodiett. Tilsammen gikk jeg ned fra ~100 kg til 72-76 kg på 4 måneder. (176 cm)

 

Senere har jeg oppdaget Periodisk Faste (leangains-style) og er blitt en storfan av det. Jeg har holdt meg vektstabil (~72 kg), men gått fra noe sånt som 20% kroppsfett - til 10%. Skulle jeg gått ned i vekt igjen ville jeg brukt PF. Store fordeler ved PF, raskt oppsummert; Du får spise deg mett på det du vil, bedre tid på morgenen og det fins studier som tyder på at PF hjelper til å spare muskelmasse på et kaloriunderskudd.

 

Det fins mye informasjon rundt PF i signaturen min og på leangains.com.

 

 

Lenke til kommentar

Skal du holde deg til vanlig kosthold, må du få inn mellommåltider for å holde forbrenningen på et OK nivå. Dette kan være en banan, annen frukt, en youghurt e.l. Du bør nok få i deg noe kveldsmat, om det så ikke er større enn et mellommåltid. Nesten 13 timer uten mat stopper opp forbrenningen.

 

Ellers så er det aller beste vektnedgangen 0,5 kg pr uke. Går du ned fortere, vil kroppen prøve å få opp vekta igjen, siden den tror det er lite mat å få.

Lenke til kommentar

Skal du holde deg til vanlig kosthold, må du få inn mellommåltider for å holde forbrenningen på et OK nivå. Dette kan være en banan, annen frukt, en youghurt e.l. Du bør nok få i deg noe kveldsmat, om det så ikke er større enn et mellommåltid. Nesten 13 timer uten mat stopper opp forbrenningen.

 

Ellers så er det aller beste vektnedgangen 0,5 kg pr uke. Går du ned fortere, vil kroppen prøve å få opp vekta igjen, siden den tror det er lite mat å få.

 

Dette er helt feil, forbrenningen øker ved faste. Færre større måltider fører til et lavere blodsukkernivå, høyere insulinsensitivitet og generelt bedre kvalitet (mtp protein) på måltidene. Høyere proteininnhold i kostholdet fører ofte til en reduksjon i kaloriinntak pga at protein er såppass mettende, youghurt og banan kommer dårlig ut her i forhold til kylling og hvit fisk.

 

Vektnedgang kan gjerne være større i starten, det er ikke noe fasit her. 0,5 kg pr uke når du har en bmi på 35: Det er vel sakte spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PF krever litt i starten, spesielt for overvekte som trolig har dårlige matvaner (små-spiser ofte) Det er ganske j*vlig å gå fra å små-spise store deler av dagen til å kun spise i et lite tidsrom på slutten av dagen.

 

Men jeg tror absolutt at det kan være en god måte å komme seg ned i vekt på! :)

 

Hvis du ikke har gått noe spesielt opp i det sist, vil det gjøre stor forskjell å spist sunnere. Få i deg mer proteiner og mindre kcal. Unngå sjokolade og snop i hverdagene, begrens dette til en dag i uken hvis du ikke klarer å kutte helt.

Lenke til kommentar

Skal du holde deg til vanlig kosthold, må du få inn mellommåltider for å holde forbrenningen på et OK nivå. Dette kan være en banan, annen frukt, en youghurt e.l. Du bør nok få i deg noe kveldsmat, om det så ikke er større enn et mellommåltid. Nesten 13 timer uten mat stopper opp forbrenningen.

 

Ellers så er det aller beste vektnedgangen 0,5 kg pr uke. Går du ned fortere, vil kroppen prøve å få opp vekta igjen, siden den tror det er lite mat å få.

 

Dette er helt feil, forbrenningen øker ved faste. Færre større måltider fører til et lavere blodsukkernivå, høyere insulinsensitivitet og generelt bedre kvalitet (mtp protein) på måltidene. Høyere proteininnhold i kostholdet fører ofte til en reduksjon i kaloriinntak pga at protein er såppass mettende, youghurt og banan kommer dårlig ut her i forhold til kylling og hvit fisk.

 

Vektnedgang kan gjerne være større i starten, det er ikke noe fasit her. 0,5 kg pr uke når du har en bmi på 35: Det er vel sakte spør du meg.

 

Nja. Det jeg har lært er at dersom det går mer enn 3 timer mellom hvert måltid, så går hormoner litt berserk. Husker ikke detaljene, men tror det var enorme mengder fettstoffer ut i blodet, noe som overhodet ikke er sunt. Dette er info fra en ernæringsfysiolog som hadde mye peil på hormoner.

 

Og ang vektnedgang, så er dette info rett fra RSSO (Ressurssenter for sykelig overvekt). Kroppen har en slags vekttermostat. Dersom man går for fort ned i vekt, så vil kroppen "lure deg" til å gå opp i vekt igjen fordi den tror det er hungersnød, og må spare på det som er å spare på. Du har hørt om jojo-slanking, ikke sant? Man går ned 20 kg, og opp igjen 30. Det er her dette kommer inn bl.a.

Lenke til kommentar

Tror det er litt feil, eventuelt feil tolket, informasjon du har fått Ratleto.

 

Forbrenningen (TIF?) er lik selv om du går mer enn 3 timer uten mat. Faktisk er det slik at når sultfølelsen først kommer, vil forbrenningen gå opp for at du skal være i stand til å "jakte" på mat. Derfor har PF vist seg å være veldig effektivt, i tillegg til at det gir deg bedre tid til å lage gode middager som har et sunt innhold og færre måltid å telle.

 

Når det gjelder jojo-slanking, så er det største problemet her at folk går på ekstrem dietter som ikke går an å holde. Ved varig vektreduksjon, så er det vitalt å legge til i gode rutiner som det går an å holde etter man er fornøyd med kostholdet! :)

Lenke til kommentar

Nja. Det jeg har lært er at dersom det går mer enn 3 timer mellom hvert måltid, så går hormoner litt berserk. Husker ikke detaljene, men tror det var enorme mengder fettstoffer ut i blodet, noe som overhodet ikke er sunt. Dette er info fra en ernæringsfysiolog som hadde mye peil på hormoner.

 

Og ang vektnedgang, så er dette info rett fra RSSO (Ressurssenter for sykelig overvekt). Kroppen har en slags vekttermostat. Dersom man går for fort ned i vekt, så vil kroppen "lure deg" til å gå opp i vekt igjen fordi den tror det er hungersnød, og må spare på det som er å spare på. Du har hørt om jojo-slanking, ikke sant? Man går ned 20 kg, og opp igjen 30. Det er her dette kommer inn bl.a.

 

Sett fra et evolusjonsmessig perspektiv, gir det mening å spise hver 3 time? Ved faste frigis kolesterol som gjør at kroppen bruker av fettlagre som energikilde. Slik spares glykogenlagrene til trening. Ernæringsfysiologer sier mye rart du.

 

Rsso har heller ikke fasiten på vektnedgang.

 

 

 

Det jeg sier er fra ernæringsfysiolog på LHL Røros og overlege og forsker ved RSSO på St Olavs hospital i Trondheim. Trådstarter får selv velge hva han vil tro på.

 

Det jeg sier er fra egne erfaringer, leangains + sunn fornuft, håper også trådstarter har en porsjon av sistnevnte. Her er en rask artikkel rundt faste.

 

Edit: Signaturen min: topp ti myter rundt faste - god lesning ;)

Endret av storken
Lenke til kommentar

Ratleto: Angående å spise hver tredje time er det for lengst avkreftet som en myte.

 

Å gå ned 0,5 Kg i uka når man veier 115Kg er lite. Grunnen til at de anbefaler det er som du sier faren for jojo-slanking. Det er fordi veldig mange av de som er sykelig overvektige har en superdiett i en måned og går ned 20 Kg. Deretter fortsetter de å spise akkurat som før, da vil man selvfølgelig rase opp i vekt igjen. Man forbrenner naturlig nok mindre når man veier 115Kg enn når man veier 95Kg. Men hvis man faktisk tar tak i kostholdet sitt er det ingen problem å gå ned mer enn 1 kg i uka, det tilsvarer 1000kalorier om dagen. Det som er utrolig viktig er å finne en livsstil som du kan leve med resten av livet, dietter som bare varer i et par måneder funker ikke.

 

Du bør gjøre en vurdering på om periodisk faste passer til deg, hvis ikke er det bedre å bare spise vanlig. Kutt ut godteri, fastfood, snacks og brus og det vil antakeligvis holde i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...