Gå til innhold

Nordmann i fengsel for datainnbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk mer forundret over at han faktisk blir dømt for, og må betale politiet for hva etterforskningen har kostet. Er dette en ny måte for staten å dekke underskudd i politiet med?

 

Ja den økonomiske biten svir nok kraftig. Med mindre han har 700.000 på bok eller overskudd ved boligsalg så får han jo til syvende og sist statens 30% rente på toppen. 700K i gjeld med 30% renter.....da hadde jeg sovet dårlig da.

 

Blir noe søkt som du sier å gi en så knallhard straff, spesielt som du sier om man ser på hva andre forbrytere får i straff. Om denne karen ikke er god for 700K blir jo han jo gjeldsoffer for resten av livet. Ingen klarer på vanlig jobb å betjene 700K på 30% renter.

Lenke til kommentar

Er det normalt at man må dekke kostnaden for etterforskning mot seg selv?. Jeg finner det jo ganske rimelig at man må betale det, men kan ikke huske å ha lest/hørt om det før.

 

 

Forøvrig er jeg uenig i straffeutmålingen. 12 mnd. fengsel er litt i overkant, hvis man ser det i forhold til annen kriminalitet som vold, seksuell kontakt med personer under 16, besittelse av ulovelig våpen osv. De økonomiske kravene er rimelige, bortsett fra erstatningen til ofrene. Den kunne godt vært høyere.

 

@torfinns:

 

Det er ikke ulovlig å gå igjennom et arkiv, om det er jobben din.

 

Utover det så har jeg fått lesetilgang til alle brukerkontoene hos en bedrift, kontonummer, personnummer og størrelsen på sist utbetalte lønning til alle ansatte.

Dette skulle driftes av et seriøst "datafirma". Sjefen i "offerbedriften" steila når jeg fortalte hva jeg hadde funnet. Klart er det snoking, men jeg føler på ingen måte noe straffeansvar, selv om jeg tok meg friheten til å sjekke hva som var i dat-filene "bbs" og "lønn" i mappa til Visma. Hvorfor? Fordi hadde ikke jeg gjort det, så kunne hvem som helst andre med brukerkonto ha missbrukt noe av det de fant.

 

Er det noen tvil, så er jeg for snoking. Nettopp fordi man kan unngå snoking ved å la andre snoke.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Spør vedkommende som jobbet i helsevesenet om snoking, vedkommende fikk jo sine oppslag etter hvert...

 

Og joda, DJ, jeg skjønner godt at det ikke er ulovlig å gå gjennom et arkiv om det er jobben din - du trenger ikke bruke noe som ligner fordumming av andre for å få fram et poeng... Men om det er data som er urelevante for hva dine arbeidsoppgaver er blir det snoking.

Lenke til kommentar

Så forskjellen mellom meg og fyren er at han faktisk lasta ned noen bilder. Hmmm...

Forskjellen mellom dere to er at du har tilgang til personlige opplysninger gjennom jobben, mens han brøt seg inn i systemer han aldri skulle ha hatt tilgang til. Ser du virkelig ikke forskjellen?

 

 

Det er ikke ulovlig å gå igjennom et arkiv, om det er jobben din.

Nettopp, "om det er jobben din". Det sto garantert ikke i stillingsbeskrivelsen til personen i artikkelen at jobben innebar å snoke i nordmenns e-postkontoer, se på private bilder og så fortsette å følge med på enkelte e-postkontoer i over ett år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Norsk lov beskytter mot snoking, om du snoker i data på jobben tipper jeg du fort både blir arbeidsløs og bura inne før noen rekker å si Tilt.

Informasjonen ligger i logger jeg tidvis må lese for å få gjort jobben min (som er få ting til å funke).

 

Akkurat når det gjelder kredittkort begynner ting å bli bedre. Fra 2007 begynte overgangen til chip (som skjuler kortnummer etc i loggene) og senere har PCI kommet (som også ført til noen tiltak). Men fortsatt har vi kunder som legger ut alt jeg trenger for et lykkelig liv i Brasil...

Er det noen tvil, så er jeg for snoking. Nettopp fordi man kan unngå snoking ved å la andre snoke.

He, he...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forskjellen mellom dere to er at du har tilgang til personlige opplysninger gjennom jobben, mens han brøt seg inn i systemer han aldri skulle ha hatt tilgang til. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Joda, noen har lov å håndtere pengene i Norges bank, andre ikke.

 

Allikevel synes jeg straffen var vel streng siden informasjonen han tilegnet seg ikke (så langt jeg kunne se) ikke ble benyttet i eh... "vesentlig grad".

Lenke til kommentar

Hva har han egentlig gjort ?

Har du lest artikkelen? Han har brutt seg inn på flere store nettsamfunn og brukt noe av informasjonen han fikk tak i til å ta kontroll over et hundretalls e-postkontoer. Han har også lastet ned (noe jeg vil tro var) private bilder fra disse kontoene. Du ser ikke noe galt med dette?

"Ta kontroll over" er vel litt drøyt ?

Det står ikke nevnt at han har benyttet epost kontoene etc.

 

Det virker som han har kopiert bilder, men det står ingenting om disse bildene så er distribuert/publisert på noen måte.

 

Nei det der faller på egen urimelighet Tiltman. Vedkomne har bevist stjålet brukerdata fra sin arbeidsgiver/oppdragsgiver og har så brukt disse for å finne bilder etc. Disse bildene har han så lastet ned til sin pc. Klart fyren skal ha straff. Tenk om det var svært private bilder av deg han lastet ned? Litt kjipt å ikke vite hvor mange andre som har sett bildene og hvor mange kopier som sirkulerer omkring. Straff som fortjent.

Tja, kanskje. I og med at gubben faktisk lasta ned noen bilder er det vel på sin plass med en liten straff. Jeg synes dog straffen langt overgår hva som er rimelig sammenlignet med f.eks. voldtekt etc.

 

Selv sitter jeg på noen tusen kredittkort (inkl cvc), et himla antall brukerkontoer til ulike tjenester (bla.a. epost kontoer og sosiale sider). Alt dette via systemer i jobben, til og med uten å bryte meg inn noe sted. Ikke at jeg bruker dette til noe, men jeg har altså tilgang på data'ene.

 

Så forskjellen mellom meg og fyren er at han faktisk lasta ned noen bilder. Hmmm...

Så du ser altså ikke forskjellen på det han har gjort, og at du selv har en betrodd tilgang til slike data ???

Jeg hadde en konto hos Photobucket. Jeg tar det SVÆrt personlig dersom noen bryter seg inn og stjeler mine private bilder etc uansett om det er i mitt private hjem eller i ett betrodd nettsted. Det bekymrer og overrasker meg veldig at du, som har en slik betrodd stilling har en holdning som du legger frem her . . .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ser ikke på innbrudd (fysiske eller datarelaterte) som spesielt ille, men dersom innbruddet også medfører f.eks. tyveri og/eller vandalisme blir det hele langt mer alvorlig. Det er altså ikke innbruddet i seg selv jeg ville reagert på dersom noen tok seg inn hos meg, men eventuelt andre handlinger.

De bildene gubben lasta ned ble kopiert (eierne har bildene fortsatt) så stjålet blir et litt feil begrep å benytte.

 

Familien min har ei (smått isolert) hytte på fjellet. To ganger de siste tjue årene har vi hatt innbrudd. Ingenting ble stjålet, ei heller ble noe ødelagt. Hytta ble brukt til ly/overnatting av folk som sannsynligvis ble overrasket av været (eller noe). Jeg har ingen intensjoner om å saksøke disse.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på innbrudd (fysiske eller datarelaterte) som spesielt ille, men dersom innbruddet også medfører f.eks. tyveri og/eller vandalisme blir det hele langt mer alvorlig. Det er altså ikke innbruddet i seg selv jeg ville reagert på dersom noen tok seg inn hos meg, men eventuelt andre handlinger.

De bildene gubben lasta ned ble kopiert (eierne har bildene fortsatt) så stjålet blir et litt feil begrep å benytte.

 

Familien min har ei (smått isolert) hytte på fjellet. To ganger de siste tjue årene har vi hatt innbrudd. Ingenting ble stjålet, ei heller ble noe ødelagt. Hytta ble brukt til ly/overnatting av folk som sannsynligvis ble overrasket av været (eller noe). Jeg har ingen intensjoner om å saksøke disse.

 

Det du beskriver i forbindelse med hytta på fjellet, ser ut til å ha vært en nødsituasjon. Og det er noe helt annet. Det er ikke sammenlignbart med et datainnbrudd, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...