Gå til innhold

Aprilfest 2011 - Trondster - Zeiss matters


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for kommentarer!

Zeissen er sweet, ja - seriøst skarpt på f/2, og enda viktigere - det er en fryd å bruke. Laget for å yte både godt på full åpning og i nærområdet - noen av mine favorittbruksområder. Derimot er det bittelitt soft aller aller ytterst i hjørnene på fullframe, og så er det.. uhm... *hark, host* .. prisen. :whistle:

 

Dynaudio er digg - enkelte uvaskede hedninger beskylder meg for å være Canon-fanboy når jeg våger å anbefale andre ting enn "deres" merke, men det er jeg slett ikke. Når det gjelder høyttalere, derimot, så er jeg uhemmet Dynaudio-fanboy - drømmen er et par Sapphire.. Mmmmmh...

 

 

Det har vært litt i overkant hektisk de siste dagene, skulle lukke ned for påsken og få dratt på ferie - og så kommer marketing og hører om jeg ikke samme dag kunne ta nye bilder av fasaden. Tjah, jo - har med kameraet - eneste jeg har med er en 50mm, som vel er litt trang her, det er grått og overskyet, det har nettopp regnet, så bygningen er våt - og ikke minst så står det en gedigen brakke på hjul foran halve bygningen ved siden av en stor åpen luke ned i kloakk og den underliggende infrastrukturen. Det pågår arbeider 10m ned og 200m bortover, så brakken blir stående i lang tid. Jaja - "man tager hvad man haver".

 

13. april - Grått og vått

post-71211-0-15917100-1303072194_thumb.jpg

ISO 100, 50mm, f/3.5, 1/125s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Meh. Fredag var ikke den beste dagen.

 

Dvs - greit nok på jobb - fikk lukket alle oppgavene i god tid - skulle så dra hjem, hente barn og kone og dra på ferie. Joda. Hadde lagt inn god tid. Og - GPS'en, som hadde vært defekt, så ut til å fungere igjen! Yay! Satset på GPS, hentet barn og kjørte for å hente kone. Krangler litt med GPS'en i det jeg ser at jeg kjørte feil. Jaja - pleier ikke kjøre til konas jobb - på rutinen ble det ringveien. Har bare tapt 5-10 minutter. Kjører så riktig vei. Og hører umiskjennelige lyder av hosting, gulp og oppkast i baksetet. Jo, takk. Vet at GPS'en nå fungerer og at fergen går nordvest et sted fra Køben, så jeg får installert kone, vasket pjokk og kjører av gårde. Hmm - nå flimrer GPS-skjermen - taste inn allikevel? Neeei - instabooter - ok - kjører ut på motorvei i nordvestlig fra Køben, i alle fall. Etter litt mer GPS-krangling gir jeg opp hele GPS'en og kjører inn til siden for å sjekke google maps på mobilen. Oookay. Jeg skal først kjøre vest fra København, ikke nordvest. Når jeg kommer til Roskilde, er det nordvest. AAARGH!! Dårlig logistikk, og kan ikke skylde på andre enn meg selv.

 

Kjører på. Etter stopp med vask av pjokk og bomtur, er tiden knapp, og jeg avskriver det å rekke fergen - det går flere. Cruiser på motorvei - "slutt på 110"-skilt på motorvei betyr 130. Hmm - kanskje rekke allikevel? Bortsett fra - at der var det ikke mer motorvei. Dang. Har et lite håp allikevel. Kjører på. (Ikke for fort/uansvarlig - har tross alt to barn i baksetet!) Kommer tett på - det skal holde hardt - joda - der er bommen - dra kort, taste, taste, fort, fort - kjører mot fergen - den er der enda!

 

..Oooog - i det jeg er midt mellom bombetalingen og fergen, midt på plassen under to hundre meter fra målet - så går bommen på fergen ned. AAAAARRRRGGGHH!!

 

 

Så - her er et bilde tatt med 125mm - av den andre fergen, som vi faktisk tok. Avgang en time senere, på "sjansebillett" - var ikke garantert å komme med - både 19:00 og 20:00-fergene var utsolgt - men - kom med. Heldigvis.

 

15. April - Plan B

post-71211-0-75153900-1303073248_thumb.jpg

ISO 100, 125mm, f/6.3, 1/160s

Lenke til kommentar

Framme kvelden før.

 

Ferie, nå.

 

Kan slappe av.

 

På sommerhus med svigers. Som passer barn.

 

Kan gå ut, tusle og stelle litt for meg selv.

 

Ting er plutselig på plass igjen.

 

Går ned til stranda, og får skikkelig prøvd ut filterkittet for første gang - 8ND + 4ND + 8GND = litt mer lukkertid enn vanlig. 50mm er litt trang, men 16-35 (som sammen med 50 og 125mm utgjør "standardutrustningen") viser fint perspektiv. Tror jeg neste gang skal gå enda nærmere og sette opp tripoden ute i selve havvannet.

 

En - litt bedre dag enn dagen før - to timers sammenhengende formiddagslur mens svigermekanikken*) passer barn med senere kveldsfotokos slår seks timer jobb etterfulgt av åtte timer transport any day..

 

16. April - Ro

post-71211-0-89852600-1303073793_thumb.jpg

ISO 100, 16-35@21mm, 20s, f/16

 

 

*) Danskene har mange bra ord!

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer og skryt av den 16. - det var morsomt å leke litt med vann og litt mer lukkertid enn vanlig - neste gang blir det polafilter i steden for GND-filter, tenker jeg - kan bli morsomt å justere refleksjonene også. Alltid hyggelig med kommentarer - det er det som motiverer til å gjennomføre en månedsfest. :)

 

 

 

Den 18. ble det mange fine bilder - tid til å ta bilder også da. Rett og slett en fin dag, som ble avsluttet med noen aldeles nammenam..

 

18. April - Hjemmelagde burgere

post-71211-0-26011500-1303383913_thumb.jpg

ISO 200, 50mm, f/4, 1/60s

 

..Og ja - alle tre var til meg. Nammenam!!! :!: :dribble::D:new_woot:

 

Edit: Ny versjon - riktig jpeg-kvalitet og lett redigerte rødtoner.

 

..Og bonusbilder - skarpe blader:

 

post-71211-0-80537800-1303384047_thumb.jpg post-71211-0-86722900-1303384052_thumb.jpg

 

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utenfor Sæby Kirke står det et nydelig tre, som bare måtte være med på festen. Det ser flott ut på avstand skutt med tele sammen med kirken, men så er det mange forstyrrende bygninger i nærheten. Men - man har jo en 50mm! :)

 

19. April - Sæby kirke.

post-71211-0-68196800-1303385100_thumb.jpg

ISO 100, 50mm, f/5.6, 1/800s

 

 

Bonus-blomsterbilder:

 

post-71211-0-99129900-1303385552_thumb.jpg post-71211-0-87307500-1303385556_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Vel - i går rakk jeg fergen, i alle fall. Hodevondt, lang reise og teit pollen gjorde at det ikke ble så mye foto i går.

 

Ble et par av fergen som la til - enormt mye gulbrun røyk og eksos fra fergen gjorde at bussene på vei ut ser ut som om de er i gang med et..

 

20. April - Dragrace

post-71211-0-39709700-1303393993_thumb.jpg

ISO 100, 50mm, f/2, 1/8000s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...