Gå til innhold

Hva betyr IPv6 for deg?


Anbefalte innlegg

Vi hadde aldri trengt noe annet en IP v4 om vi i vesten hadde vært litt mer sparsom. Vi har jo mange ganger antall ipadresser en vi er folk.

Hvorfor kjører større bedrifter og offentlige etater en offentlig ip adresse på hver maskin de har. Hadde vært mye bedre å rutet alt inn fra mindre antall istede for å drive å betale i fjell og gevær for noe man egentlig aldri i verden har bruk for....

 

Siden når ble vi 4294967296 mennesker her på jorden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde aldri trengt noe annet en IP v4 om vi i vesten hadde vært litt mer sparsom. Vi har jo mange ganger antall ipadresser en vi er folk.

Hvorfor kjører større bedrifter og offentlige etater en offentlig ip adresse på hver maskin de har. Hadde vært mye bedre å rutet alt inn fra mindre antall istede for å drive å betale i fjell og gevær for noe man egentlig aldri i verden har bruk for....

 

Jobber innen IKT i det offentlige, og i det dalføret som jeg holder til, så er det en offentlig adresse per kommune, syns da ikke det er så ille. Har heller aldri vært innom en større bedrift som bruker en offentlig adresse per pc dem har.

Lenke til kommentar

Jobber innen IKT i det offentlige, og i det dalføret som jeg holder til, så er det en offentlig adresse per kommune, syns da ikke det er så ille. Har heller aldri vært innom en større bedrift som bruker en offentlig adresse per pc dem har.

 

Mange selskaper har /8 blokker med IPv4 adresser, HP har til og med to (etter oppkjøp av andre selskaper).

127.0.0.0/8 er også allokert, men bare en av adressene brukes - nemlig loopback 127.0.0.1.

 

Det er mulig IPv4 adresser hadde holdt noen år lengre om man hadde allokert adresser på en annen måte, men det hadde ikke løst utfordringen står ovenfor nå. Dessuten bringer IPv6 med seg en bøtte nye forbedringer, forandring fryder :)

Lenke til kommentar

Når vi er i full gang med IPv6 vil det kanskje være slik at vi privatkunder får flere IP adresser på hjemmenettverket våres? Iallefall hvis vi spør /og /eller betaler for det?

 

For jeg vet du ikke engang får lov å betale for det nå...

Det blir litt feil å tenke antall adresser i v6-verdenen, mer riktig blir det å tenke subnets.

Se på det slik: Hver ISP får /32 som inneholder ~4,3 milliarder subnets. Hver kunde får et eget subnet, altså et /64. Et /64 inneholder 18,446,744,073,709,551,616 adresser. Det er et tall så høyt at vi nesten ikke kan navngi det.

 

Lesestoff

 

Eller la oss bruke egene IP Adresser, nå har jeg ett IPv6 subnet med 65025 IP adresser :-D

Lenke til kommentar
Og du trenger btw ikke betale for å få IPv6 den dag idag. Besøk f.eks. sixxs.net og få ditt eget /48 IPv6 subnet..

Hva innebærer dette, både for nåtiden og for fremtiden?

Og hva nytte har det? (også for nåtiden og fremtiden)

sixxs.net (med flere, he.net, terredo) gir deg IPv6 aksess over en IPv4 tilkobling.

 

Det har sin nytte i at du kan nå tjenester som kun er tilgjengelige over IPv6 selv om du kun får IPv4 aksess av ISP'n din. Det vil med andre ord være nyttig helt til du får (native) IPv6 tilkobling.

 

Løsningene (sixxs.net, terredo etc) er litt forskjellige - men hovedpoenget er at du sender IPv6 trafikk gjennom en tunell fra din PC til en server hos din IPv6-tunell leverandør.

Lenke til kommentar
Og du trenger btw ikke betale for å få IPv6 den dag idag. Besøk f.eks. sixxs.net og få ditt eget /48 IPv6 subnet..

Hva innebærer dette, både for nåtiden og for fremtiden?

Og hva nytte har det? (også for nåtiden og fremtiden)

sixxs.net (med flere, he.net, terredo) gir deg IPv6 aksess over en IPv4 tilkobling.

 

Det har sin nytte i at du kan nå tjenester som kun er tilgjengelige over IPv6 selv om du kun får IPv4 aksess av ISP'n din. Det vil med andre ord være nyttig helt til du får (native) IPv6 tilkobling.

 

Løsningene (sixxs.net, terredo etc) er litt forskjellige - men hovedpoenget er at du sender IPv6 trafikk gjennom en tunell fra din PC til en server hos din IPv6-tunell leverandør.

Betyr det at jeg eier den ip-rangen jeg får?

For altid?

Og kan jeg da, når IPv6 blir vanlig, bruke den rangen på mine PC-er, rett ut på nettet?

Lenke til kommentar
Og du trenger btw ikke betale for å få IPv6 den dag idag. Besøk f.eks. sixxs.net og få ditt eget /48 IPv6 subnet..

Hva innebærer dette, både for nåtiden og for fremtiden?

Og hva nytte har det? (også for nåtiden og fremtiden)

sixxs.net (med flere, he.net, terredo) gir deg IPv6 aksess over en IPv4 tilkobling.

 

Det har sin nytte i at du kan nå tjenester som kun er tilgjengelige over IPv6 selv om du kun får IPv4 aksess av ISP'n din. Det vil med andre ord være nyttig helt til du får (native) IPv6 tilkobling.

 

Løsningene (sixxs.net, terredo etc) er litt forskjellige - men hovedpoenget er at du sender IPv6 trafikk gjennom en tunell fra din PC til en server hos din IPv6-tunell leverandør.

Betyr det at jeg eier den ip-rangen jeg får?

For altid?

Og kan jeg da, når IPv6 blir vanlig, bruke den rangen på mine PC-er, rett ut på nettet?

 

Nei, Du eier ikke de IP adressene de eiier Sixxis, og Nei du kan ike bruke de når du får nativ ipv6. Da får du nye.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

...

At SpeedTouch 547 har en versjon 6 betyr ikke at den støtter IPv6.

 

Og du trenger btw ikke betale for å få IPv6 den dag idag. Besøk f.eks. sixxs.net og få ditt eget /48 IPv6 subnet..

Hva skjer (som i hva får man, og hvordan bruker man det) etter man eksempelvis måtte registrere seg hos f.eks. sixxs.net? Hvor krevende forklaring til bruk av IP-adressene må man oppgi, i søknaden for å få innvilget den? Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

At SpeedTouch 547 har en versjon 6 betyr ikke at den støtter IPv6.

 

Og du trenger btw ikke betale for å få IPv6 den dag idag. Besøk f.eks. sixxs.net og få ditt eget /48 IPv6 subnet..

Hva skjer (som i hva får man, og hvordan bruker man det) etter man eksempelvis måtte registrere seg hos f.eks. sixxs.net? Hvor krevende forklaring til bruk av IP-adressene må man oppgi, i søknaden for å få innvilget den?

 

Holder med og si at du vil eksperimentere med IPv6, de spør som så mye siden det har vert mye missbruk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...