Gå til innhold

Windows 8 kan bli som Office


Anbefalte innlegg

Jeg tror største problemet med Ribbon er at de fleste ikke vil venne seg til nye ting, og hater det automatisk, samme hvor tidsbesparende det er.

Tror heller de som misliker ribbon er de som faktisk lærer seg hvordan man bruket et program, og derfor bruker både menyer og ribbon veldig sjelden - og er opptatt av de er kjappest mulig å navigere når de en sjelden gang har behov for dem. Da er menyer uendelig mye bedre enn ribbons. Det rasjeste er timlræmet alltid å bruke tastatur, og slippe bruke musa.

 

De eneste ribbon ha noen verdi for, er dermed "nybegynner-brukerne" uansett hvor lenge de har jobbet med programmet, har de fortsatt å klikke her og der for å gjøre alt mulig som har en tastatursarvei. Ofice er i hvert fall et greit eksemepel på at resultatet ikke ble bedre for de fleste proffbrukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke bare MS som benytter ribbons for tiden. Store selskaper som Autodesk og Digital Workbench gjør det samme. Det er mer effektivt, men man må venne seg til det først.

Er grunnleggende uenig i dette og skulle derfor gjerne ha satt minus på innlegget, om jeg bare kunnet :tease:

 

Men katta som du har til avatar er awesome :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i h...

 

Autodesk har også innført båndshaiten på noen av programmene sine, og det er ikke akkurat mangel på brukere som avskyr konseptet. Mulig det finnes mange ulike måter å implementere noe slikt på, men selv for meg som er noget amatør i t.d. AutoCAD blir alt mye mer rotete, mindre intuitivt og tar lengre tid. De gode gamle menylinjene med knapper som man kunne flytte hit og dit var i mine øyne bedre.

 

Blir trolig ikke til at jeg oppgraderer eksisterende maskiner til W8, men om jeg skal kjøpe ny og windows blir slik kan det godt hende det blir W7 gitt...

Seriøst vær litt mer seriøse. det er klart at ribbons i office eventuelt autocad er mer effektivt, men det er en vane sak.. gammel vane er vond og vende, men når du har lært deg hvor knappene er. så er det utroligt effektivt. men altså i autocad så bruker du jo bare cmdline uansett :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I autocad kunne man før legge frem de verktøylinjene man trenger til den oppgaven man skal utføre. Dette gikk fort og var enkelt. Med båndmenyene må man enten navigere fra verktøy til verktøy, noe som fort kan bli tre ekstra musetafs hver gang man skal bytte verktøy, og det gjør man ofte. Alternativt kan man legge de funksjoner man "bruker ofte" på den såkalte hurtiglinjen, men dette blir verktøy for verktøy, og to jobber kan ha "lagre"-knappen som eneste felles verktøy.

 

For øvrig mener jeg å huske at i Revit er ikke cmdline så grei å bruke...

Lenke til kommentar

Elendig!!Det er akkuratt denne grunnen til at jeg kjører Office 2007 istedenfor sisste Office 2010.Skulle ønske de satset litt mer på rydddige og minimalistiske vinduer og navigering istedenfor. :hrm: Men i et touchscreen modus kunne det alikevel være nyttig om de utnytter det optimalt, men jeg vil uansett ikke at dette skal være default modus. :thumbup:

Lenke til kommentar

Elendig!!Det er akkuratt denne grunnen til at jeg kjører Office 2007 istedenfor sisste Office 2010.Skulle ønske de satset litt mer på rydddige og minimalistiske vinduer og navigering istedenfor. :hrm: Men i et touchscreen modus kunne det alikevel være nyttig om de utnytter det optimalt, men jeg vil uansett ikke at dette skal være default modus. :thumbup:

Har brukt både office 2010 og 2007, og vil si at selv om begge har ribbons, så er grensesnittet til office 2010 mer gjennomført.
Lenke til kommentar

Er jo ikke bare MS som benytter ribbons for tiden. Store selskaper som Autodesk og Digital Workbench gjør det samme. Det er mer effektivt, men man må venne seg til det først.

Er grunnleggende uenig i dette og skulle derfor gjerne ha satt minus på innlegget, om jeg bare kunnet :tease:

 

Men katta som du har til avatar er awesome :new_woot:

 

Liker innlegget ditt ;)

 

Men seriøst; I starten av MS office 2007 installerte jeg Open Office isteden. Dette benyttet jeg i ca 6 mnd, helt til jeg jobbet i et team hvor den ene kollegaen min benyttet MS office 2007; Det gikk så dynamisk og fort til vanlig bruk!

Hvis du kombinerer ribbon med hurtigtaster på ofte brukte funksjoner som man ikke finner på båndet går det knirke fritt =)

Lenke til kommentar

Men seriøst; I starten av MS office 2007 installerte jeg Open Office isteden. Dette benyttet jeg i ca 6 mnd, helt til jeg jobbet i et team hvor den ene kollegaen min benyttet MS office 2007; Det gikk så dynamisk og fort til vanlig bruk!

Hvis du kombinerer ribbon med hurtigtaster på ofte brukte funksjoner som man ikke finner på båndet går det knirke fritt =)

Og der viste du med all tydelighet at du er en "nybeynner" når det gjelder bruk av officeprogrammer. Proffbrukere bruker hurtigtaster primørt, ikke som en alternativløsning. :p

 

Det er menyene som skal være alternativløsning, og om man bruker dem sjelden er det rett og slett for mye mas med ribbons, i tillegg til at de tar alt for stor plass om man sitter på en laptop.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner rett og slett ikke den kritikken, ribbons sin store fordel er jo at det er lettere å finne dillefunksjoner man sjelden bruker, det er mer oversiktlig.

Det er ca like smart som å sette bilens ratt nedafor vinduet istedet.

Noen vil sikkert synes det er bedre. Det er jo tross alt nærmere skuldrene.

 

Og så kan man døtte inn masse knapperader der som rattet var før, slik at du kan trykke på dem.

Det synes produsenten er lurt, og du har uansett ikke noe påvirkningskraft siden mange folk som bruker denne bilen også synes at løsninga er enkel og oversiktlig.

 

Nb, du må huske på å trykke på to knapper i rekkefølge for ting som justering av speil, blinklys etc. Dette er det du som bruker som må sette deg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...