Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du ikke har kammervakuumeringsmaskin, hvordan skal du få vann i posen?

 

Jeg så i 'Under Pressure'-boka og den sa 85c for blomkål (nærmeste jeg kom kål - blomkål er jo i brassicas-familien også), så vil anta om du har vannet lavere enn det vil kålen være hard selv om kjøttet er ferdig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Gidder ikke opprette en egen tråd for dette.

 

Har nylig kjøpt meg fryseboks, og tenkte å opprette et kjølig bad i den som holder samme temperatur som fryseboksen. Formålet vil være å avkorte tiden det tar å nedfryse, samt redusere tiden mat holder seg ved bakterievennlige temperaturer. Og for morro skyld.

 

Tenker på en ca. 37% (vekt) løsning av rødsprit i vann. Noen bedre alternativer? Rødsprit er ikke bra å få i seg, men drikkbar etanol er ikke billig.

Lenke til kommentar

Fårikåloppdatering!

Jeg fordelte i tre poser og dette har vært koketiden:

Bare kål, 60 minutter@85°C

Kjøtt og kål, 5 timer@75°C

 

Resultat: God kål og selv om kjøttet var vanlig kokt er det ikke fårikålkokt.

 

Deretter:

3 timer@95°C

12 timer@85°C

 

Resultat: God kål og kjøttet faller av beina som forventet. God fårikål selv om jeg måtte salte ekstra. Ulempen er at kålen er mørkere i fargen enn normalt. Det beste er nok i fremtiden å først koke kjøttet i 12+ timer og så legge kålen til i ~2 timer. Det har ikke vært noe lukt som er både en fordel og en ulempe. Ikke undervurder mengden salt, jeg la til omtrent en spiseskje med grovkornet salt i hver pose som hadde 2/3 kålhode og tre store kjøttbiter i hvert.

 

Deretter:

9 timer@65°C

Det var for mye mat, så siste pose blir frokost i dag om et par minutter. Jeg planla ikke så lang varmebehandling, men det er like greit å la den stå på enn å putte i kjøleskapet og varme opp senere.

Lenke til kommentar

Speciale; bestilte du den sirklatoren og har du eventuelt fått den enda?

Den kom på onsdag, men jeg fikk ikke hentet den før for en time siden. Har testkjørt den, med ett godt gammeldags steketermometer i vannet, og temperaturen den viste var identisk med steketermometeret. (Har dessverre ingen digital måler)Vannet blir overraskende fort varmet opp også, men jeg har ikke lagd noe mat med den enda(mer eller mindre en umulighet så fort), så jeg kan ikke si hvordan den fungerer 100%.

 

Det var dog skuffende at de ikke hadde tatt seg tiden til å printe ut denne, og legge ved.

http://www.blog.soustopia.com/wp-content/uploads/2013/04/Soustopia-Temperaturer.pdf

 

Edit: En ting jeg la merke til, var at den klaget på at det var for lite vann, selvom det var nærmere midt i mellom minimum og maksimum, enn den var minimum, så jeg måtte fylle på en liter til i bøtta jeg prøvde med.

Endret av Speciale
Lenke til kommentar

@Phileas Fogg sjekket ut den, og med tanke på at den brått kommer på en 1500kr ink frakt, moms og tollgebyr (via hjemmesiden deres), så må du bruke en 4-600kr på en vakumpakker også er det riskoker, her kan man ikke bruke de med inteligent varmestyring, bare de med "gammeldags" termostat vill fungere, så tror jeg du vil komme rimeligere og mer fleksiblet ut med en Soustopia pakke til 2500kr

Lenke til kommentar

Takker! Da tror jeg bare at jeg bestiller den.

 

Hvor får en kjøpt flere vakumposer? Er det en universell standard, eller må jeg kjøpe poser beregnet til akkurat den maskinen?

 

Edit:

Fikk ikke registrert eposten min på siden deres. Har prøvd 3 forskjellige adresser, men får bare beskjed om at de ikke er gyldige. Merkelig. Får vel kontakte dem.

 

Hvordan er forresten brannfaren med slike maskiner? Kan de stå på uten at man er hjemme?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...