Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem er ansvarlig når man krasjer en bil uten full forsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

I julen 2010 lånte jeg og min samboer bilen til min tante da hun var på ferie. Vi mistet kontroll over bilen på snøføre og kjørte i en fjellvegg, noe som gjorde at servoen på bilen ble ødelagt. Ifølge hun ble også hele understellet/rammen på bilen knust. Det er snakk om en Landrover Freelander fra 98 eller 97. Som også har hatt en del problemer tidligere.

Da vi kom til å ta kontakt med forsikring osv fant vi ut at hun ikke var total forsikret, og hun krever nå et mellomlegg på 25 000kr, da bilen hadde en listepris på 55 000. Dette mener vi er helt absurd, da alle andre biler i samme modell, stand og årsklasse gikk til under 40 000. Hun hadde også hatt bilen på verksted minst 3-4 ganger i året pga MANGE forskjellige feil.

Vi har aldri hatt verken muntlig eller skriftlig avtale på at vi skulle dekke noe som helst av skadene eller andre kostnader annet enn tauing av bilen til verksted da hun sa at vi ikke skulle tenke på dette, det viktigste var at vi var i god behold.

Hun har også begynt å true med å gå til forliksrådet hvis vi ikke betaler henne innen så og så lang tid. Hun har også foreslått at vi skal ta et forbruks lån slik at hun kan få alt i en engang og ikke ha noen måndtlig nedbetalings plan... Kan hun gå noen vei med dette, vil dette ha noen påvirkning på oss da vi ikke har en skriftlig eller muntlig avtale om betaling og erstatning?

Er det da den som kjører bilen som er ansvarlig, eller eier av kjøretøyet som låner bilen uten å informere om stand av bilen og at hun ikke hadde full casko eller total forsikring?

Blir uendelig glad for all respons og hjelp vi får ang dette.

Endret av anneelin1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har krasjet bilen til et familiemedlem som ikke var kaskoforsikret, og mener at hun skal sitte igjen med det økonomiske tapet dette er?

Jeg er usikker på jussen i dette, men det virker da usannsynlig dust å ikke gjøre opp for seg hvis man ødelegger noe man har lånt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun hadde også hatt bilen på verksted minst 3-4 ganger i året pga MANGE forskjellige feil.

Det at hun muligens har fikset opp i en del feil som kommer med årene gjør jo at bilen rent teoretisk er mer verdt en tilsvarende biler der disse tingene ikke er ordnet (og dermed sannsynligvis kommer til å gå i stykker i løpet av et par år - med tilhørende kostnader).

Eks: Har jeg en bilmodell der det normalt må skiftes f.eks. girkasse og eksosanlegg etter rundt 10 år så er jo en bil der dette nettopp er skiftet (for en del tusen i utlegg) verdt mer enn en der det sannsynligvis må skiftes i løpet av kort tid.

For biler i denne prisklassen er det forøvrig helt normalt å ikke ha full kaskoforsikring; det koster langt mer enn det smaker. I dette tilfellet ville det nok derimot ha lønt seg - for dere. Men ikke for eieren som må betale flere tusen ekstra i året for den ekstra dekningen.

Endret av satchman
Skrevet

Er det da den som kjører bilen som er ansvarlig, eller eier av kjøretøyet som låner bilen uten å informere om stand av bilen og at hun ikke hadde full casko eller total forsikring?

Det er vel ikke din tantes feil at du mistet kontrollen over bilen på snøføre? Det er heller ikke påbudt med andre forsikringer enn ansvarsforsikring.

Skrevet

Du er på ingen måte forpliktet til å betale noe som helst, men normal folkeskikk tilsier at du betaler for skaden du påførte bilen du lånte.

Skal hun gå rettens vei for å få deg til å dekke skadene, så må hun anmelde deg til politiet også, men det har hun ingen grunnlag for, så hun kommer ingen vei med det så lenge dere ikke hadde en avtale om å dekke eventuelle skader dere påførte bilen.

Skrevet

Oppfør deg som et voksent menneske og betal for de skadene du påfører andre sine ting. Her har tanta di vært snill og lånt bort bilen til dere, så når dere kjører av veien og skader bilen vil dere ikke betale for skadene dere påfører? makan! Hva om dere trenger hjelp med andre ting senere, tror neppe denne tanten vil hjelpe dere da, det hadde ikke jeg gjort om jeg var henne.

Snakk med henne om hvordan dere kan betale henne fortest mulig, om dere ikke kan betale alt med en gang betal det dere kan nå og resten etterhvert om hun vil gå med på det. Eller en annen løsning om det så betyr at dere må ta opp en forbrukslån.

Skrevet

Vi tilbydde oss å betale henne de 10 000 kr som forsikringen ikke dekket. Hun fikk dekket 45000kr og dette takket hun nei til og ønsket ikke at vi skulle betale henne noe som helst. Jeg har ikke sagt at vi ikke kommet til å betale, for det hadde vi tenkt til uansett. Men å komme 5mnd etter ulykken og si at bilen var total vraket og at vi må dekke dette er jo urimelig. Vi har jo også flere vitner der hun sier hun ikke ønsker noen annen erstatning enn utgiftene for tauing av bilen.

Og til den første som svarte, så er det RIMELIG DUST å kommenetere på den måten du gjorde. Dette er jo snakk om en person som lånte oss en defekt bil og satte våres liv i fare når hun visste at bilen var i ustand!

Skrevet (endret)

Ja. Det er vanlig å betale for det man ødelegger.

-edit-

Vi tilbydde oss å betale henne de 10 000 kr som forsikringen ikke dekket. Hun fikk dekket 45000kr og dette takket hun nei til og ønsket ikke at vi skulle betale henne noe som helst. Jeg har ikke sagt at vi ikke kommet til å betale, for det hadde vi tenkt til uansett. Men å komme 5mnd etter ulykken og si at bilen var total vraket og at vi må dekke dette er jo urimelig. Vi har jo også flere vitner der hun sier hun ikke ønsker noen annen erstatning enn utgiftene for tauing av bilen.

Og til den første som svarte, så er det RIMELIG DUST å kommenetere på den måten du gjorde. Dette er jo snakk om en person som lånte oss en defekt bil og satte våres liv i fare når hun visste at bilen var i ustand!

Dette er jo ikke det du sa i din første post. Dersom du ikke gir ut all informasjon med en gang så kan du jo ikke forvente at alle svarer som om de vet alt heller.

Endret av Pseudopod
Skrevet

Når du ødelegger noe du har lånt, er det da din tante som skal sitte med svarteper? Hun var grei og lånte vekk bilen til noen som tilsynelatende er en god sjåfør, så knuser du bilen og forventer at du ikke skal ha noe erstatningsansvar? Helt utrolig, noe av det mest egoistiske jeg har hørt på lenge. :mad:

Skrevet

Dette er jo snakk om en person som lånte oss en defekt bil og satte våres liv i fare når hun visste at bilen var i ustand!

Var det en feil på bilen som gjorde at dere kræsjet?

Tanten er rimelig dust også når hun ikke ville ta imot pengene, i denne saken er det bare tapere, bortsett fra forsikringsselskapet som slipper å punge ut.

Skrevet

:mad:

Les trådstarters siste innlegg, så forandrer du kanskje mening.

Jeg føler vi mangler fakta. Hvor mye kostet reparasjonen, hvor mye fikk din tante dekket av forsikringen og hvor mye vil hun dere skal betale? Og hvorfor ber hun om pengene først fem måneder senere?

• Liker 2
Skrevet

Oppfør deg som et voksent menneske og betal for de skadene du påfører andre sine ting. Her har tanta di vært snill og lånt bort bilen til dere, så når dere kjører av veien og skader bilen vil dere ikke betale for skadene dere påfører? makan! Hva om dere trenger hjelp med andre ting senere, tror neppe denne tanten vil hjelpe dere da, det hadde ikke jeg gjort om jeg var henne.

Snakk med henne om hvordan dere kan betale henne fortest mulig, om dere ikke kan betale alt med en gang betal det dere kan nå og resten etterhvert om hun vil gå med på det. Eller en annen løsning om det så betyr at dere må ta opp en forbrukslån.

Jeg er et voksent menneske i motsetning til deg som kommer med en tåpelig kjenneprek. Vi hadde som sagt tilbytt oss å betale de 10000 kr som hun manglet på forsikringen, dette sa hun klart og tydelig ikke var nødvendig og at vi ikke skulle måtte betale henne en ny bil. Dette er dobbelt moral deluxe.

Skrevet

Vi har jo også flere vitner der hun sier hun ikke ønsker noen annen erstatning enn utgiftene for tauing av bilen.

Nå er det jo litt sånn at når en skremmende situasjon oppstår så sier man gjerne slikt - altså av typen 'jaja, dette ordner seg...' osv. og bare er glad for at alle er like hele.

Når det har gått litt tid og man finner ut at dette faktisk koster en ganske mye penger er det vel heller ikke unaturlig at det kommer litt i fokus.

Skrevet

:mad:

Les trådstarters siste innlegg, så forandrer du kanskje mening.

Jeg føler vi mangler fakta. Hvor mye kostet reparasjonen, hvor mye fikk din tante dekket av forsikringen og hvor mye vil hun dere skal betale? Og hvorfor ber hun om pengene først fem måneder senere?

Trådstarters siste innlegg kom etter jeg trykket for å svare, vi bør på alle fakta på bordet før man kan synse seg frem til hvem som har feil og hvem som har rett.. Men uansett tåpelig å ikke få ordnet opp i det med en gang, hvorfor tok hun ikke imot penger fra forsikringsselskapet? For å ikke miste bonus?

Skrevet

Feil.

Det er sjåfør av bilen som står totalt ansvarlig for at kjøretøyet er i god kjøremessig stand

når man overtar en bil fra noen andre. Samme gjelder for kjøp og lån/leie.

Det er rimelig DUST å tro at man ikke trenger å gjøre opp for seg når man som sjåfør

mister kontroll (les: kjører over evne på vinterføre?) og vraker en bil.

Jeg forstår likevel dilemmaet, når din tante kommer fem måneder etterpå og forlanger oppgjør for noe hun i utgangspunktet sa "nei takk" til.

Familiefeider er aldri morsomt, men i dette tilfellet mener jeg at det bare er å gjøre opp for seg.

DU som sjåfør står full ansvarlig, mener jeg.

Men det er vel bare oss med litt folkevett og samvittighet som tenker sånn..... :whistle:

Skrevet

Det er rimelig DUST å tro at man ikke trenger å gjøre opp for seg når man som sjåfør mister kontroll (les: kjører over evne på vinterføre?) og vraker en bil.

Men (ifølge trådstarter) de ville jo gjøre opp for seg, men tanten sa/takket nei.

;)

Skrevet

Dette er jo snakk om en person som lånte oss en defekt bil og satte våres liv i fare når hun visste at bilen var i ustand!

Var det en feil på bilen som gjorde at dere kræsjet?

Tanten er rimelig dust også når hun ikke ville ta imot pengene, i denne saken er det bare tapere, bortsett fra forsikringsselskapet som slipper å punge ut.

Hun fikk dekket 45000 på forsikringen og bilen ble solgt som delebil for 20000 kr. her har hun ikke noe tap annet enn det hun manglet på forsikringen. Hun kjøpte seg en ny bil til 90000 kr for å bruke frem til mai da hun skulle kjøpe seg en BMW X3 til 3-4 hundre tusen. Hun har også skrytt over at hun skal kjøpe en båt til 400 000. Derfor hun vil vi skal betale henne nå, 5mnd etter ulykken og etter hun har sagt at vi ikke må betale noe. Det er jo en del av hennes egenkapital til toskeskapet hennes!

Og vi har vært i kontakt med mange freelander eiere som sier de har hatt samme problem med 4x4 fra 97/98. Hun har hatt samme ulykken vi hadde to ganger, man gir gass, og når man slipper gassen går bilen rundt. Jeg har selv sittet i bilen med henne når dette skjedd. Hun visste godt om bilens stand uten og informere oss om dette

Skrevet

Hun fikk dekket 45000 på forsikringen og bilen ble solgt som delebil for 20000 kr. her har hun ikke noe tap annet enn det hun manglet på forsikringen.

Takk for informasjonen! Hvor mye kostet reparasjonene totalt? 55000 kroner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...