Gå til innhold

Menn og kvinner


Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive om kvinner og menn. Det jeg lurer på er, hva er egentlig forskjell mellom kvinner og menn? Hva skiller disse så like skapningene fra hverandre? har det alltid vært sånn?

 

vil gjerne ha svar via sitater, vitenskap og egne erfaringer!

 

 

Håper på svar så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært kvinner(hunner) og Menn(hanner) sånn 700 millioner år før det fanttes mennesker, så ja, så lenge mennesker har eksistert 200 000 år, har det altid vært kvinner og menn.

 

Menn produserer spermier i testiklene, mens kvinner har et gitt nummer med egg fra fødsel av.

Kvinner har også livmor der et befruktet egg vokser til et forster så en baby

Lenke til kommentar

Mange av forskjellene mellom kvinner og menn kommer av at kvinner fra naturens side skal fostre opp barn. Hvis du sammenligner med dyr, ser du at det er mange likeheter når det kommer til barn. Som at mødre passer på barna av innstink og gjør alt for ikke å forlate det.

 

Menn slåss fordi deres "egentlige" oppgave er å vidreføre sine gener. Kvinner vill "også egentlig" bare ha de mennene med best gener, altså de som vinner slåss-kampen.

Lenke til kommentar

Jeg vet seff forskjellen på menn og kvinner :hrm: . Men jeg mener de psykiske forskjellene. Hvorfor liker jenter rosa mens gutter blått? Hvorfor er jenter mer forsiktig mens gutter bare vil slåss eks.?

 

Farger er egentlig helt kjønnsnøytale, rosa og lilla var helt vanlige maskuline farger for bare 150 år siden.

Lenke til kommentar

Det finnes to hovedsyn som går litt overi hverandre som er avgjørende her. Det ene er en konsekvens av vårt samfunn i dag, og postmoderne idealer, som menneskeverd, egalitarisme og subjektivitet. I dette hovedsynet karakteriseres kvinner og menn utelukkende som et produkt av sosiale faktorer. Det er ganske idealistisk og urealistisk - men moralsk og demokratisk. I tanken er det nok ikke meningen at det skal være vitenskapelig korrekt, men heller politisk korrekt - det som er medfødt er det jo ikke vits å gjøre noe med.

 

Det andre synet er det vitenskapelige, hvor menn og kvinner er blitt forskjellige gjennom omtrent en milliard år av evolusjon, nettopp for å være spesialiserte organismer med forskjellige egenskaper. Det kan virke som vårt postmoderne samfunn overstyrer evolusjonens design, med tanke på disse to leirene - men det er jo en annen sak. Jeg ville bare nevne dette fordi det er sentralt og skaper konflikter hele tiden. Med andre ord så forklarer den første leiren at kjønnsforskjeller og kjønnsroller er et resultat av samfunnsmessige påvirkninger, kulturell arv og "myter", mens den andre leiren forklarer kjønnsforskjeller og kjønnsroller som et naturlig resultat av biologien

 

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Biology_of_gender

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Kjønnene har hver sine fortrinn

 

Atskillige vitenskapelige forsøk har dokumentert at kvinner og menn bruker hjernen på forskjellig måte, og at det gir dem spesielle kjønnsavhengige ferdigheter.

Menn

 

Matematikk: Menn er stort sett litt flinkere enn kvinner til å løse matematiske problemer, og de er raskere til å løse oppgaver innenfor de fire regneartene.

 

Romlig sans: Menn har i gjennomsnitt en vesentlig bedre evne enn kvinner til å ”snu en gjenstand inne i hodet”, for eksempel for å se om en kloss passer inn i et hull. De er også flinkere til å følge bevegelsene til en gjenstand gjennom luften.

 

Synssans: Menn kan oppfatte flere detaljer og bevegelser med synssansen enn kvinner er i stand til.

Kvinner

 

Språk: Kvinner er i gjennomsnitt vesentlig flinkere enn menn til å uttrykke seg skriftlig og muntlig, samt til å forstå ordenes betydning og sammenheng. Kvinner bruker også kortere tid enn menn på å gjenvinne taleevnen etter blodpropp i hjernen.

 

Hukommelse: Kvinner har stort sett bedre hukommelse enn menn, og har lettere for å huske det de selv har gjort og opplevd, samt å huske en tekst de nettopp har lest.

 

Hørsel og luktesans : Kvinner er tilsynelatende flinkere til å utnytte både hørselen og luktesansen enn menn er.

 

 

Jenter aktiverer områder i hjernen knyttet til abstrakt tenkning gjennom språk, mens guttene derimot ak-tiverer visuelle og auditive områder av hjernen. Det betyr også at innlæringen er forskjellig. Hvis jenter har lettere for å lagre in-formasjon i de språklige sent­rene i hjernen, har de en fordel i språklige og abst­rakt tenkende fag.

 

Mens gutter kan forbedre sine prestasjoner muntlig og skriftlig ved henholdsvis å lytte mer til det som sies, og lese flere bøker.

Jenter og gutter lærer forskjellig

 

Ny forskning viser at menn har 6,5 ganger så mye grå substans (A) i hjernen som kvinner, mens kvinner har 10 ganger så mye hvit substans (B) som menn. Dette kan forklare hvorfor menn ofte hevder seg bedre i tallfag som matematikk, og at kvinner er flinkere i språk.

Endret av Heradon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor liker jenter rosa mens gutter blått?

Kulturell forskjell, noe vi er opplært til...

Mamma prøvde å få meg til å leke med dukker, men det feila bigtime. Det ble gjort noe forskning på babyer og hvilke leker de lekte med og hvordan de reagerte på ansikter. Det er helt klart stor forskjell på menn og kvinner, men de siste tiåras kjønnsforskere har gjort sitt for å viske bort det skillet som helt klart er der.

 

 

Mest sannsynelig er kvinner bedre til barneomsorg, mens menn er bedre til praktiske ting. Videre er det som med alt her i livet; det fins ingen absolutte sannheter.

 

Til dere feminister som står klar til å slå meg ned nå, les over det jeg skriver en gang til - og ta dere en bolle.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mamma prøvde å få meg til å leke med dukker, men det feila bigtime. Det ble gjort noe forskning på babyer og hvilke leker de lekte med og hvordan de reagerte på ansikter. Det er helt klart stor forskjell på menn og kvinner, men de siste tiåras kjønnsforskere har gjort sitt for å viske bort det skillet som helt klart er der.

 

 

Mest sannsynelig er kvinner bedre til barneomsorg, mens menn er bedre til praktiske ting. Videre er det som med alt her i livet; det fins ingen absolutte sannheter.

 

Til dere feminister som står klar til å slå meg ned nå, les over det jeg skriver en gang til - og ta dere en bolle.

Og hvor ble dette relevant i forhold til fargene som jeg kommenterte?

Lenke til kommentar

Og hvor ble dette relevant i forhold til fargene som jeg kommenterte?

 

Vel, det er kanskje like mye en utdyping som en kommentar til fargene - men det er åpenbart ikke bare miljø som påvirker fargevalget blå eller rosa.

 

Satt med tanker om kjønnsforskere og feminister mens jeg skrev innlegget, så det ble en dårlig kommentar til ditt innlegg.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vet seff forskjellen på menn og kvinner :hrm: . Men jeg mener de psykiske forskjellene. Hvorfor liker jenter rosa mens gutter blått? Hvorfor er jenter mer forsiktig mens gutter bare vil slåss eks.?

 

Det med rosa og blått er nok aller mest tillært. For hundre år siden så skulle det være rosa for guttebarn og lyseblått for jentebarn. Løst sitert fra denne episoden av QI.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg vet seff forskjellen på menn og kvinner :hrm: . Men jeg mener de psykiske forskjellene. Hvorfor liker jenter rosa mens gutter blått? Hvorfor er jenter mer forsiktig mens gutter bare vil slåss eks.?

 

Det med rosa og blått er nok aller mest tillært. For hundre år siden så skulle det være rosa for guttebarn og lyseblått for jentebarn. Løst sitert fra denne episoden av QI.

 

Ikke bare det, men div militær uniformer mellom 1700 og 1850 hadde en del til nesten totalt rosa farge, men gikk til krig med rosa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...