Gå til innhold

Høyre og Ap enige om datalagringsdirektivet


Anbefalte innlegg

Betyr dette at det er greit for deg at man får kamera på veggen i hjemmet og at man får en GPS-brikke under huden som loggfører hvor du går? Det er tross alt ikke overvåkning så lenge man ikke ser på dataene, og hvis man ikke gjør noe galt kommer jo ingen til å se på dataene noen gang.

 

Wikileaks er et godt eksempel på at data ikke er 100% trygt. Det samme er innbrudd hos data mining-selskap i USA.

 

Ja, så lenge jeg vet at ingen titter på det uten å ha en veldig god grunn.

Å ville vite om du har vært på noen helserelaterte sider (forsikringsselskaper) eller businessrelaterte sider (reklameselskaper) er gode grunner.

 

Og de vil få tak i disse dataene. Før eller siden. Men det bryr meg fint lite, for jeg surfer gjennom en tunnel. Dine data kan du gjøre hva du vil med.

 

:)

 

Ehm nei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte helt tilfeldigvis boka 1984 på loppemarked på lørdag, nå er det vist ikke annet å gjøre enn å sette seg ned å lese om framtida.

En svært viktig bok, og spesielt i sin omtale av såkalt "nytale" (Newspeak). Vi ser allerede at Høyre-Erna setter i gang med nytale for å forsvare direktivet:

 

"Den største integritetskrenkelsen er når kriminalitet skjer mot deg. Kriminalitetsbekjempelse er også et spørsmål om personvern."

 

I klartekst: Overvåkning er personvern!

 

 

 

Hah! Ha ha hah! Velkommen til Minitrue, avdeling Høyre.

 

War is Peace

Freedom is Slavery

Ignorance is Strength

Surveillance is Privacy

 

Man skulle nesten tro de gjorde det med vilje. Jeg hadde ledd meg fordervet om det ikke var så seriøst..

Endret av Terrasque
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Da DNA-registeret først ble opprettet i 1998 var det bare forbrytere som bedrev svært alvorlig kriminalitet som ble lagret i DNA-registeret. Men i 2007 vedtok Stortinget at det skulle gjelde alle som ble dømt til fengselstraff i to måneder eller lenger. Det har ført til en eksplosiv vekst av nordmenn i DNA-registeret.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099819

 

DLD - først lagring i 6 måneder, så i 6 år?

 

Hva skal til for å hente ut informasjon fra DLD? Har lest at det i utgangspunktet er 4 års strafferamme som er kravet, men at det også finnes 32 unntak. Hvilke unntak er dette?

 

Ellers har man jo NAV-saken som viser hvor mye som skal til for å få ut sensitive opplysninger. De måtte heller ikke melde fra om eller registrere når og hvem de hentet ut informasjon om.

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr dette at det er greit for deg at man får kamera på veggen i hjemmet og at man får en GPS-brikke under huden som loggfører hvor du går? Det er tross alt ikke overvåkning så lenge man ikke ser på dataene, og hvis man ikke gjør noe galt kommer jo ingen til å se på dataene noen gang.

 

Wikileaks er et godt eksempel på at data ikke er 100% trygt. Det samme er innbrudd hos data mining-selskap i USA.

 

Ja, så lenge jeg vet at ingen titter på det uten å ha en veldig god grunn.

Å ville vite om du har vært på noen helserelaterte sider (forsikringsselskaper) eller businessrelaterte sider (reklameselskaper) er gode grunner.

 

Og de vil få tak i disse dataene. Før eller siden. Men det bryr meg fint lite, for jeg surfer gjennom en tunnel. Dine data kan du gjøre hva du vil med.

 

:)

 

Ehm nei?

Du har overbevist meg.

 

Jeg bøyer meg i støvet for dine overbevisningsevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@KjellV

 

NAV-saken forteller egentlig ikke hvor lite som skal til for å få ut opplysninger. NAV hadde faktisk lovhjemmel for å kunne hente ut informasjon, altså var det faktisk noe så omfattende som en endring i lovverket vedtatt av Stortinget som gav denne muligheten. Hva NAV-saken egentlig er et godt eksempel på er at man ved behandling av annet lovverk kan etablere tilsiktet eller utilsiktet formålsgliding. I NAV-saken var nok dette utilsiktet, hverken departementet eller Stortinget såg konsekvensen av den delen av lovforslaget.

 

Men det viser klart hvor farlig DLD kan være og hvor lett det faktisk er å gjøre en utilsiktet glipp ved endringer i annet lovverk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Gikk forbi når dere demonstrerte i Trondheim i dag, var ganske gøy å se folk med kommunist flagg der. Missforstått noe eller bare glad i demoer?

 

Overaskene nok var det heller ikke så mange der. Tror rett og slett ikke denne tråden er representativ for resten av befolkningen.

Lenke til kommentar

Utrolig... De har klart å ødelegge tilliten min til både venstre og høyre sia.

 

Må bare få sitere denne i tillegg til å gi deg et pluss! Jeg er 19 år og aner ikke hva jeg skal stemme. I praksis så liker jeg ingen av partiene, og om jeg sier det til generasjonen over så sier de kun "du må velge det partiet du misliker minst".. men jeg finner ingen jeg liker så det er et problem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk forbi når dere demonstrerte i Trondheim i dag, var ganske gøy å se folk med kommunist flagg der. Missforstått noe eller bare glad i demoer?

 

Overaskene nok var det heller ikke så mange der. Tror rett og slett ikke denne tråden er representativ for resten av befolkningen.

Jeg tror dette er et tilfelle av at mens noen er veldig imot, er folk flest litt likegyldig. Jeg ser svært få mennesker virkelig skryte av DLD eller mene at det er akkurat Norge trenger - de sier heller ting som "Det gjør meg ingenting om epostene mine lagres". Selv AP og H virker likegyldige til det, det er vel mest for å gjøre EU glad. Når man har sett på statistikken fra andre land så er det nok ingen som tenker at dette vil gjøre underverk, men heller at man bare ikke bryr seg nok til å protestere. Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig... De har klart å ødelegge tilliten min til både venstre og høyre sia.

 

Må bare få sitere denne i tillegg til å gi deg et pluss! Jeg er 19 år og aner ikke hva jeg skal stemme. I praksis så liker jeg ingen av partiene, og om jeg sier det til generasjonen over så sier de kun "du må velge det partiet du misliker minst".. men jeg finner ingen jeg liker så det er et problem..

 

Hvis dette er på grunn av DLD så burde du ikke ha noe problem.

 

De fleste partiene er i mot. :)

Lenke til kommentar

Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

 

Jeg ser heller på det som om at de fleste ikke ser på dette som noe som invandrer privatlivet. Folk flest er veldig sensetive for det de annser som sin private sone og brudd på den.

Lenke til kommentar

Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

 

Jeg ser heller på det som om at de fleste ikke ser på dette som noe som invandrer privatlivet. Folk flest er veldig sensetive for det de annser som sin private sone og brudd på den.

Det er vel det som skiller de som er opptatt av privatlivet med de som ikke er opptatt av privatlivet - hvor de setter grensen for hva som innvaderer privatlivet.

Lenke til kommentar

Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

 

Jeg ser heller på det som om at de fleste ikke ser på dette som noe som invandrer privatlivet. Folk flest er veldig sensetive for det de annser som sin private sone og brudd på den.

Det er vel det som skiller de som er opptatt av privatlivet med de som ikke er opptatt av privatlivet - hvor de setter grensen for hva som innvaderer privatlivet.

 

Uenig, jeg er opptatt av mitt privatliv og jeg ønsker ikke at folk skal snoke i det, men jeg er heller ikke bekymret for at folk skal få mulighet til det som en følge av DLD. Jeg har satt meg inn i hvilke sikkerhetstiltak de skal iverksette rundt DLD og for å være helt ærlig så synes jeg det virker sikkert.

 

Jeg er helt sikker på at så lenge politiet ikke har rimelig grunn til å tro at jeg har gjort noe galt så vil ingen se på eventuell informasjon som samles om meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Uenig, jeg er opptatt av mitt privatliv og jeg ønsker ikke at folk skal snoke i det, men jeg er heller ikke bekymret for at folk skal få mulighet til det som en følge av DLD. Jeg har satt meg inn i hvilke sikkerhetstiltak de skal iverksette rundt DLD og for å være helt ærlig så synes jeg det virker sikkert.

 

Jeg er helt sikker på at så lenge politiet ikke har rimelig grunn til å tro at jeg har gjort noe galt så vil ingen se på eventuell informasjon som samles om meg.

Men hva er poenget med å bruke tid og ressurser på DLD når det ikke vil fungere ?

 

Jeg er redd politiet vil bruke det som en sovepute;

Mistanke -> Hente data -> Ikkkeno å finne = "frikjent".

 

Dessuten er det, som Bolson har nevnt, et prinsipp spørsmål. Når de nå åpner for overvåking av alle er veien mye kortere til et totalt overvåket (sikkert) samfunn.

Id-tag i nakken blir påbudt i år 2025... Det blir ulovlig å ferdes utenfor radiomastenes rekkevidde i år 2035... Kun godkjente mennesker får lov å bli foreldre i 2055...

... men sikkert vil det bli. Alle radikale tanker drepes ved fødselen.

Lenke til kommentar
Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

Jeg ser heller på det som om at de fleste ikke ser på dette som noe som invandrer privatlivet. Folk flest er veldig sensetive for det de annser som sin private sone og brudd på den.

De fleste bryr seg veldig lite. De har ikke tatt stilling til om det invaderer privatlivet eller ikke. Folk er nettopp veldig lite sensitive, noe f.eks. Facebook viser på en god måte.

 

Det er litt synd egentlig, men flere jeg har snakket med har sagt at de ikke er så opptatt av privatlivet. Personlig er jeg det.

 

Jeg ser heller på det som om at de fleste ikke ser på dette som noe som invandrer privatlivet. Folk flest er veldig sensetive for det de annser som sin private sone og brudd på den.

Det er vel det som skiller de som er opptatt av privatlivet med de som ikke er opptatt av privatlivet - hvor de setter grensen for hva som innvaderer privatlivet.

 

Uenig, jeg er opptatt av mitt privatliv og jeg ønsker ikke at folk skal snoke i det, men jeg er heller ikke bekymret for at folk skal få mulighet til det som en følge av DLD. Jeg har satt meg inn i hvilke sikkerhetstiltak de skal iverksette rundt DLD og for å være helt ærlig så synes jeg det virker sikkert.

 

Jeg er helt sikker på at så lenge politiet ikke har rimelig grunn til å tro at jeg har gjort noe galt så vil ingen se på eventuell informasjon som samles om meg.

Du synes det virker sikkert. Selv om det ikke skal krypteres og kan lagres i utlandet?

 

Selv om du ser at WikiLeaks får tak i enorme mengder svært beskyttet informasjon?

 

Din tillit til politiet er rørende. Du har kanskje ikke fått med deg det stadig voksende berget av skandaler rundt ulovlig overvåkning?

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...