Gå til innhold

Hjelp til overklokking av mitt rigg. i7 rampage iii extreme ocz reaper


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har ikke så veldig mye overklokkingserfaring, men liker nå å prøve meg i ny og ne.

Nå er det altså ett rampage iii extreme rigg med en i7 930 prossessor som står for tur, og jeg har prøvd litt, men det stopper opp pga. at ram får for høy klokk.

Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre endringer for å pushe ram til maks, men jeg har jo skjønt at volt har mye med saken å gjøre.

Jeg har pusha volten til rødt, men tør ikke pushe den lenger siden det ikke gjør noe nytte.

 

Jeg kunne rett og slett tenkt meg en kort, men forståelig gjennomgang av hvordan overklokking egentlig fungerer.

 

Hva er det man må tenke på før man setter opp ratio, eller uclk, eller dram freq for den saks skyld.

 

Dere trenger ikke å gå skikkelig i dybden, men bare så jeg forstår det jeg trenger for å starte å eksperimentere meg fram til hvordan det funker. :)

 

Takker på forhånd for alle konstruktive svar. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har samme hovedkort og CPU som deg. Hvordan vet du at det er minnet som stopper deg? Ville ikke kjørt minnet noe høyere enn 1.65 volt, da du risikerer å slite ut minnekontrolleren i CPU'en. Prøv å sett QPI Link Data Rate til det laveste nummeret, samt DRAM frequency til under 1866 mhz, og ta det derfra :) Sett også UCKLK Freq til det laveste mulige nummeret, altså det dobbelte av minnehastigheten. Trikset er å finne en fin balanse mellom minnehastighet, BCLK og CPU-hastighet. Lykke til! :)

 

Du kan jo starte med en BCLK på 160, Ratio på 19 og CPU volt på 1.24 ? Litt usikker på hvilken kjøling du har, om du har stock.kjøler burde du spare klokkinga til du får en skikkelig kjøler på plass.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Har en ganske god kjøler nå, corsair H50. Utrolig fornøyd.

 

Jeg har faktisk klart å få maskinen til å fungere hendholdsvis stabilt med en klokkehastighet på 3,81Ghz. Vet ikke om det er så stor økning med 1 Ghz på en 930, men er ganske fornøyd så langt.

 

Jeg spiller og hoster en minecraft server for meg selv og noen kompiser på en daglig basis.

I dag opplevde jeg at temperaturen var noe høy, mest pga varmeovnen på rommet. :p

 

Uansett vil jeg takke for en fin gjennomgang, men jeg har ett par spørsmål ang. noen forkortelser.

ICH, IOH, samt noen andre jeg ikke husker i farta..

Har litt høy temperatur på ICH for tiden, men vet ikke hva det er.. :p

Lenke til kommentar

Hadde du ikke fått en raskere maskin ved å prioritere CPU/gpu mer?

 

Såvidt jeg kan se kunne du kuttet 500+1000+1500 i psu, ram og hovedkort og puttet disse 3k i spenstigere cpu eller grafikkort?

 

Eller får man mer ut av å blodklokke underlegne komponenter?

 

Her bommes det ganske grovt. Han har et GTX480 Superclocked, som, når det kom, var toppmodellen til nVidia. Når det gjelder i7-CPU'er klokket stort sett alle Bloomfields like langt, og 920/930 er den billigste. Hvorfor betale 5000 kroner for en CPU som klokker til rundt 4Ghz når man kan få en til 2200 ? PSU, minne og hovedkort er veldig viktige i forhold til hvor langt man får CPU'en til å gå, samt stabiliteten i systemet.

 

Ingenting av det han har er underlegne komponenter, ei heller er de blodklokket.

 

On topic, ICH er vel southbridge tempen. Du kan prøve å få en kabinettvifte som blåser kald luft rett mot kjøleribben, evnt skifte kjølepasta på hele hovedkortet. Noe annet som kan hjelpe vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hmm.. Men kunne han ikke fått 50-80% mer ytelse med et ekstra gtx 480 i SLI?

 

Altså at maskinen egentlig er kraftig underlegen en som er fokusert på f.eks. spillytelse?

 

 

Med underlegne komponenter mener jeg ikke enkeltvis men at de kommer på bekostning av andre ting som har mer å si for ytelsen :)

 

Kjøper du de billigste rambrikkene du finner eller noen av de dyreste så er det gjerne liten forskjell fordi selv de billigste rambrikkene ikke var noen betydelig flaskehals. Det blir ikke så langt unna å oppgradere ledningen mellom harddisken og hovedkortet, kunne kjøpt en ledning til mange tusen uten at ytelsen ville økt betraktelig eller i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hmm.. Men kunne han ikke fått 50-80% mer ytelse med et ekstra gtx 480 i SLI?

 

Altså at maskinen egentlig er kraftig underlegen en som er fokusert på f.eks. spillytelse?

 

 

Med underlegne komponenter mener jeg ikke enkeltvis men at de kommer på bekostning av andre ting som har mer å si for ytelsen :)

 

Kjøper du de billigste rambrikkene du finner eller noen av de dyreste så er det gjerne liten forskjell fordi selv de billigste rambrikkene ikke var noen betydelig flaskehals. Det blir ikke så langt unna å oppgradere ledningen mellom harddisken og hovedkortet, kunne kjøpt en ledning til mange tusen uten at ytelsen ville økt betraktelig eller i det hele tatt.

 

Kommer helt an på hvilke spill man spiller. Dessuten er det nok grei forskjell på brikker som kjører på 1333mhz CL9 kontra for eksempel 1866 CL7. Vil man klokke BCLK må man ha skikkelige minnebrikker. Så den ledningssammenligningen blir litt søkt. Det er jo også mange som kjøper komponenter nettopp for å overklokke, slik som meg. Jeg antar også at trådstarter har kjøpt de komponentene han har kjøpt nettopp for å overklokke. Så jeg tror iallefall i dette tilfellet at kommentarene dine er litt malplassert :)

 

EDIT: Dessuten, kutte penger på PSU men kjøre GTX480 SLI? Vet du egentlig hva du snakker om? :p

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Hmm.. Men kunne han ikke fått 50-80% mer ytelse med et ekstra gtx 480 i SLI?

 

Altså at maskinen egentlig er kraftig underlegen en som er fokusert på f.eks. spillytelse?

 

 

Med underlegne komponenter mener jeg ikke enkeltvis men at de kommer på bekostning av andre ting som har mer å si for ytelsen :)

 

Kjøper du de billigste rambrikkene du finner eller noen av de dyreste så er det gjerne liten forskjell fordi selv de billigste rambrikkene ikke var noen betydelig flaskehals. Det blir ikke så langt unna å oppgradere ledningen mellom harddisken og hovedkortet, kunne kjøpt en ledning til mange tusen uten at ytelsen ville økt betraktelig eller i det hele tatt.

 

Kommer helt an på hvilke spill man spiller. Dessuten er det nok grei forskjell på brikker som kjører på 1333mhz CL9 kontra for eksempel 1866 CL7. Vil man klokke BCLK må man ha skikkelige minnebrikker. Så den ledningssammenligningen blir litt søkt. Det er jo også mange som kjøper komponenter nettopp for å overklokke, slik som meg. Jeg antar også at trådstarter har kjøpt de komponentene han har kjøpt nettopp for å overklokke. Så jeg tror iallefall i dette tilfellet at kommentarene dine er litt malplassert :)

 

EDIT: Dessuten, kutte penger på PSU men kjøre GTX480 SLI? Vet du egentlig hva du snakker om? :p

 

I hvilke spill vil det svare seg da?

 

Hvor stor TROR du forskjellen er mellom 1333mhz cl9 og 1866 cl7? Eller på en 1600mhz cl9 og 1866 cl7?

Og i hvilke applikasjoner vil det være noen forskjell?

 

Faktisk når jeg tenker over det så er det dag og natt forskjell, 12Gb 1333mhz cl9 er veldig mye raskere enn 6gb 1866mhz cl7 dersom du bruker over 6gb ram.

 

 

Jeg skriver alt dette med hensyn på best mulig maskin/mest ytelse for pengene, dersom målet er noe annet som for eksempel overklokking eller å pynte innsiden av kabinettet så kan man føle at man får mye for pengene uten at maskinen nødvendigvis yter så godt som den kunne gjort.

 

 

 

Det jeg lagt merke til at mange gimper ytelsen på maskinen sin ved å prioritere feil, tenk deg et ekstremt tilfelle av en som bruker 9000kr på CPU og 600kr på GPU i en spillpc og.. Joda CPUen er jo dritbra den men det betyr ikke at det var et bra valg å satse på den i maskinen, ytelsen totalt sett ble jo kjempedårlig!

 

Gode komponenter må være balansert i forhold til de andre komponentene i pcen, hver eneste komponent kommer nemlig på bekostning av noe annet og da bør ikke en litt viktig del komme på bekostning av en enda viktigere del. Hvertfall ikke hvis målet er å få mest ytelse for pengene.

 

 

Min 750w psu holder lenge til 5970+5850 + overklokking men jeg vet ikke om det ville rukket til to stk gtx 480. :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Men kunne han ikke fått 50-80% mer ytelse med et ekstra gtx 480 i SLI?

 

Altså at maskinen egentlig er kraftig underlegen en som er fokusert på f.eks. spillytelse?

 

 

Med underlegne komponenter mener jeg ikke enkeltvis men at de kommer på bekostning av andre ting som har mer å si for ytelsen :)

 

Kjøper du de billigste rambrikkene du finner eller noen av de dyreste så er det gjerne liten forskjell fordi selv de billigste rambrikkene ikke var noen betydelig flaskehals. Det blir ikke så langt unna å oppgradere ledningen mellom harddisken og hovedkortet, kunne kjøpt en ledning til mange tusen uten at ytelsen ville økt betraktelig eller i det hele tatt.

 

Kommer helt an på hvilke spill man spiller. Dessuten er det nok grei forskjell på brikker som kjører på 1333mhz CL9 kontra for eksempel 1866 CL7. Vil man klokke BCLK må man ha skikkelige minnebrikker. Så den ledningssammenligningen blir litt søkt. Det er jo også mange som kjøper komponenter nettopp for å overklokke, slik som meg. Jeg antar også at trådstarter har kjøpt de komponentene han har kjøpt nettopp for å overklokke. Så jeg tror iallefall i dette tilfellet at kommentarene dine er litt malplassert :)

 

EDIT: Dessuten, kutte penger på PSU men kjøre GTX480 SLI? Vet du egentlig hva du snakker om? :p

 

I hvilke spill vil det svare seg da?

 

Hvor stor TROR du forskjellen er mellom 1333mhz cl9 og 1866 cl7? Eller på en 1600mhz cl9 og 1866 cl7?

Og i hvilke applikasjoner vil det være noen forskjell?

 

Faktisk når jeg tenker over det så er det dag og natt forskjell, 12Gb 1333mhz cl9 er veldig mye raskere enn 6gb 1866mhz cl7 dersom du bruker over 6gb ram.

 

 

Jeg skriver alt dette med hensyn på best mulig maskin/mest ytelse for pengene, dersom målet er noe annet som for eksempel overklokking eller å pynte innsiden av kabinettet så kan man føle at man får mye for pengene uten at maskinen nødvendigvis yter så godt som den kunne gjort.

 

 

 

Det jeg lagt merke til at mange gimper ytelsen på maskinen sin ved å prioritere feil, tenk deg et ekstremt tilfelle av en som bruker 9000kr på CPU og 600kr på GPU i en spillpc og.. Joda CPUen er jo dritbra den men det betyr ikke at det var et bra valg å satse på den i maskinen, ytelsen totalt sett ble jo kjempedårlig!

 

Gode komponenter må være balansert i forhold til de andre komponentene i pcen, hver eneste komponent kommer nemlig på bekostning av noe annet og da bør ikke en litt viktig del komme på bekostning av en enda viktigere del. Hvertfall ikke hvis målet er å få mest ytelse for pengene.

 

 

Min 750w psu holder lenge til 5970+5850 + overklokking men jeg vet ikke om det ville rukket til to stk gtx 480. :)

 

Men det du driver med her er jo å konstruere problemstillinger som ikke eksisterer? TS nevner ikke spilling i det hele tatt. Du har helt rett i at komponenter må være balansert, det gjelder også for overklokking. Hvis det er merkbar forskjell i daglig bruk du er ute etter burde man jo kjøpe seg en SSD.

 

dersom du bruker over 6gb ram

 

For å snu det rundt. Hva om man er ute etter lav latens/høy minnebåndbredde? Da er jo 12gb CL9 dårligere enn 6gb CL7. Det kommer an på bruken, og for min del ser det ut som om TS har tenkt å overklokke.

 

Hva om man har en 22" skjerm som maks klarer 1680x1050. Hva skal man med SLI da f.eks?

 

Enig med deg i at det finnes mange som kunne prioritert annerledes etter sin bruk, men som sagt, malplasserte kommentarer i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Derfor jeg innledet med å spørre forsiktig om ikke maskinen ville blitt raskere med litt annen prioritering :)

 

Raskere i hva?

 

Hmm..

 

Jeg kan faktisk ikke se for meg et bruksområde som den ikke ville vært raskere til.

 

 

Mange liker å kjøpe kabinett med vindu og så pynte på innsiden av pcen med fine kabler, fine rambrikker, fine kjølere og lignende for at ting skal SE bra ut. Hvis utseendet er viktigere enn ytelsen da vil du få en maskin som ser stilig ut men det sier seg selv at en som fokuserer på ytelsen vil få en maskin som er raskere.

 

 

Men det er ikke alle som bryr seg like mye om ytelsen :)

Lenke til kommentar

Derfor jeg innledet med å spørre forsiktig om ikke maskinen ville blitt raskere med litt annen prioritering :)

 

Raskere i hva?

 

Hmm..

 

Jeg kan faktisk ikke se for meg et bruksområde som den ikke ville vært raskere til.

 

 

Mange liker å kjøpe kabinett med vindu og så pynte på innsiden av pcen med fine kabler, fine rambrikker, fine kjølere og lignende for at ting skal SE bra ut. Hvis utseendet er viktigere enn ytelsen da vil du få en maskin som ser stilig ut men det sier seg selv at en som fokuserer på ytelsen vil få en maskin som er raskere.

 

 

Men det er ikke alle som bryr seg like mye om ytelsen :)

 

Dette gidder jeg ikke lenger. Maskinen er satt sammen med tanke på overklokking. End of.

Lenke til kommentar

Her var det mye gode kommentarer og innlegg! Takker meget for det!

 

Ser det nevnes SSD dersom jeg er ute etter økning i daglig bruk, Ville OCZ RevoDrive X2 vært noe jeg kunne tatt full utnyttelse av med mitt oppsett?

 

I tillegg lurer jeg litt på hva som egentlig er temperaturgrensen til CPUen min.. Søkte litt på google og fant folk som hadde klokket den bra, og hadde den stabilt på 40-45 grader.

Min hoppet opp i 68 grader i stad så jeg ble varslet via PC probe støtt så jeg satte opp

threshold til 75...

 

En siste ting jeg lurer litt på innenfor klokking, som faktisk er on topic er hvordan cl delen på ram fungerer.. Er det bra med høye tall eller lave tall?

Hva utgjør cl på ram i praksis?

samt, hvordan går man fram for å klokke ram brikker?

Kan 1600Mhz brikker klokkes til f.eks. 2000Mhz?

 

 

 

menmen. Uansett vil jeg takke for alle svar så langt! Jeg føler meg klokere allerede og KUTGW!! d>w<b

Lenke til kommentar

Først klokker du CPUen opp til der du vil ha den eller er villig til å gå. Så kan du stramme latenser.

Dette gjør du ved å skru minnehastigheten (memory multiplier) tilbake til det minimale, skru cpu-multiplier tilbake, og skru opp bclock til det stedet du vil ha den. CPU VCORE kan du sette på ca 1.25V for øyeblikket og multiplier til 12x eller noe annet lavt.

 

Om du vil kjøre minnet ditt på maks hastighet hele tida er det 187 MHz eller 267 MHz på baseclock som gjelder. Hvis ikke kan du stramme latensene enda mer på lavere hastighet eller nå en høyere hastighet med mindre stramme latenser.

For å nå en høyere bclock, må du ha mer og mer CPU VTT, 1.35 er det høyeste du vil gå her.

 

Når du har funnet maks bclock, skrur du opp CPU multiplier med et og et hakk. Dette trenger mer og mer VCORE.

 

Etter dette lagrer du innstillingene, og ser hvor raskt du kan pushe RAMet ditt. 1.65V på RAM er maks om du ønsker noe levetid på prosessoren din og VTT må aldri være mer enn 0.5V unna RAMens spenning

Lenke til kommentar

Her var det mye gode kommentarer og innlegg! Takker meget for det!

 

Ser det nevnes SSD dersom jeg er ute etter økning i daglig bruk, Ville OCZ RevoDrive X2 vært noe jeg kunne tatt full utnyttelse av med mitt oppsett?

 

I tillegg lurer jeg litt på hva som egentlig er temperaturgrensen til CPUen min.. Søkte litt på google og fant folk som hadde klokket den bra, og hadde den stabilt på 40-45 grader.

Min hoppet opp i 68 grader i stad så jeg ble varslet via PC probe støtt så jeg satte opp

threshold til 75...

 

En siste ting jeg lurer litt på innenfor klokking, som faktisk er on topic er hvordan cl delen på ram fungerer.. Er det bra med høye tall eller lave tall?

Hva utgjør cl på ram i praksis?

samt, hvordan går man fram for å klokke ram brikker?

Kan 1600Mhz brikker klokkes til f.eks. 2000Mhz?

 

 

 

menmen. Uansett vil jeg takke for alle svar så langt! Jeg føler meg klokere allerede og KUTGW!! d>w<b

 

Latency på ddr3-brikker kan du se helt bort ifra, betyr i praksis ingenting for ytelsen.

 

1600Mhz-brikker kan klokkes litt ettersom de fleste pc-komponenter kan kjøre med litt høyere spesifikasjoner enn det det de selges som. Men 400Mhz blir vel i optimistiske laget.

Lenke til kommentar

Her var det mye gode kommentarer og innlegg! Takker meget for det!

 

Ser det nevnes SSD dersom jeg er ute etter økning i daglig bruk, Ville OCZ RevoDrive X2 vært noe jeg kunne tatt full utnyttelse av med mitt oppsett?

 

I tillegg lurer jeg litt på hva som egentlig er temperaturgrensen til CPUen min.. Søkte litt på google og fant folk som hadde klokket den bra, og hadde den stabilt på 40-45 grader.

Min hoppet opp i 68 grader i stad så jeg ble varslet via PC probe støtt så jeg satte opp

threshold til 75...

 

En siste ting jeg lurer litt på innenfor klokking, som faktisk er on topic er hvordan cl delen på ram fungerer.. Er det bra med høye tall eller lave tall?

Hva utgjør cl på ram i praksis?

samt, hvordan går man fram for å klokke ram brikker?

Kan 1600Mhz brikker klokkes til f.eks. 2000Mhz?

 

 

 

menmen. Uansett vil jeg takke for alle svar så langt! Jeg føler meg klokere allerede og KUTGW!! d>w<b

 

Latency på ddr3-brikker kan du se helt bort ifra, betyr i praksis ingenting for ytelsen.

 

1600Mhz-brikker kan klokkes litt ettersom de fleste pc-komponenter kan kjøre med litt høyere spesifikasjoner enn det det de selges som. Men 400Mhz blir vel i optimistiske laget.

 

Mine Dominator GT CL6-brikker kjører 2000mhz CL8 uten problemer :) Dessuten har latency noe å si hvis man er ute etter benchmark-scores. Jeg liker iallefall å kjøre med så lav latency som mulig. Hvorfor ikke hente litt ytelse der man kan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...