Gå til innhold

DNS endrer hvilken IP den peker til på Windows derver 2003 R2


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har jobb som IT-ansvarlig i et lite firma ved siden av studiene. Her drifter jeg en liten server fra Dell som kjører Windows server 2003 R2, Exchange 2003 og Mamut Busniness software. Serveren styrer Active directory, DNS og DHCP.

 

Helt siden høsten 2009 da mamut gikk over til å bruke SQL server har vi hatt problemer med ustabilitet i kommunikasjon mellom server og laptopene som de ansatte bruker. Kommunikasjonen kan fungere fint i flere dager, før den plutselig bryter sammen flere ganger om dagen, eneste måten å fikse dette på er å "reparere nettverkstilkobling" på laptopene. Alle andre nettverksfunksoner fungere som de skal, f.eks exchange, internett, eksternt skrivebord etc.... Problemet oppstår helt uavhengig på de forskjellige laptopene i nettverket.Kan forsåvidt nevnes at dette stort sett skjer når det er mye kommunikasjon mellom en laptop og server.

 

Her om dagen ramlet jeg over roten til problemet. Serverens DNS er "dellserver", dette skal da peke til Ip 192.168.105.200, noe det også gjør om man pinger "dellserver". Hvis man prøver å pinge "dellserver" når mamut har mistet kontakten med server, så hevder DNS at den har IP 192.168.105.70. Denne adressen er første IP som deles ut til maskiner som kobler seg til via VPN, men serveren ser ut til å ha denne reservert hele tiden i praksis, ser for meg at "Routing and remote access" legger beslag på denne. Hvis man så i CMD på laptop kjører ipconfig /renew og ipconfig /flushdns fungerer tilkoblingen igjen.

 

Jeg har vært inne i DNSmgmt på serveren, der stod "dellserver" linket til begge IP adressene. Valgte å fjerne koblingen mellom "dellserver" og 192.168.105.70. Nettverket fungerte da store deler av dagen, før samme problemet oppstod. Sjekket da DNSmgmt, og da hadde den ført opp en kobling mellom dellserver og 192.168.105.70 igjen.

 

Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan forhindre dette? Er som sagt bare Mamut som får problemer med dette, men det er vel ikke normalt at DNS peker til en adresse i det ene øyeblikket, og så forandrer til en annen adresse i neste øyeblikk?

 

Håper på en snarlig løsning

 

NB: Skulle moderatorer mene at denne passer bedre i server kategorien, håper jeg dere sier ifra, evt flytter den. På forhånd takk.

 

 

 

 

 

 

Endret av thmazter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...