Gå til innhold

Matpakke for mange dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, må være no MacGyver har funnet på det der.

 

Selvfølgelig vil jeg har framgangsmåte :dribble:

 

Nå har jeg klart å grave frem kokeboken jeg leste det i.

 

Laksepakke:

 

150g skinn- og beinfri laksefilet

7cm purre

7cm gulrot

1 ts finhakket fersk ingefær

1,5 ss Ketjap Manis (søt soyasaus)

aluminiumsfolie til innpakking.

 

Smør en passe stor bit folie med smør eller olje. Skjær purre og gulrot på langs i tynne strimler. Strø finhakket ingefær over. Legg på laksebiten og hell søt soyasaus over. Pakk det hele godt inn i folien og ta et ekstra lag folie rundt. Legg det på motoren, bind godt fast med hyssing og kjør i mellom en og to timer. (Å bruke frossen fisk vil nok funke, men med en viss reduksjon i kvaliteten, regner jeg med.)

 

I boken serveres dette med risboller med ristede sesamfrø. Disse kan, igjen i følge boken, lages en stund i forveien og serveres kalde dyppet i sausen fra laksepakken.

 

1 dl rundkornet japansk ris eller klebrig jasminris

1,5dl vann

1-2 ss sesamfrø.

 

Skyll risen 3-4 ganger i kaldt vann. La den stå i vann i 30 minutter. Hell av vannet og legg over i en kjele og hell på nytt vann, altså 1,5 dl pr. dl ris. Kok opp og la småputre i ti minutter. Ta av platen og la risen hvile i ti minutter. Ikke ta av lokket mens risen koker eller hviler. Avkjøl risen, men ikke i kjøleskap. Rist sesamfrøene i tørr stekepanne på middels varme. Form risen til små boller og rull dem i sesamfrø.

 

jeg understreker at jeg ikke har prøvd det selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det var sånn det sto i oppskriften. Den er hentet fra boken "Leve livet" av Gøril Wiker, og jeg syntes lengdemål var mer hensiktsmessig enn "en passe stor bit".

Haha, ja det var genialt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå laget grønnsaksmuffins (med litt skinke):

 

Oppskriften står tidligere i tråden, og må bare si at de ble en stor suksess. Eneste var at det ble litt lite smak, så neste gang kommer jeg til å ha litt bacon i og mere krydder og ost. Det største fordelen er at disse er kjempeenkle å spise og tilberede (tas opp dagen før)

 

NB: Husk å smøre formene, ellers blir de umulig å få ut igjen. (Derfor jeg brukte papirformen på andre runden)

post-135665-0-15138800-1308098743_thumb.jpg

post-135665-0-07994800-1308098817_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kommende ukes matpakke:

 

Kyllinggryte med ris:

 

5 porsjoner

 

2 stk kyllingfilét

1 pose ferdig kyllingsaus

Paprika

Brokkoli

(tok det jeg hadde av egnede grønnsaker i kjøleskapet)

Krydder (salt, pepper, hvitløkspulver, koriander)

 

3 porsjoner ris

 

-----

 

Stekte kyllingbiter i olje sammen med grønnsakene og lagde saus til.

Risen lagde jeg etter pakken.

 

Fant frem 5 frysebeger med lokk á 400 ml. Fordelte først kyllingen i begerene før jeg hadde oppi risen (mindre søl)

 

Når jeg skal på jobb, tar jeg opp et beger om kvelden eller morgenen, og håper at gryta har tint såpass at det blir spiselig til matpausen.

post-135665-0-80477400-1310314214_thumb.jpg

post-135665-0-02440700-1310314267_thumb.jpg

post-135665-0-27173800-1310314325_thumb.jpg

Endret av Ranglefanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Pitapizza. Billig, godt og relativt sunt.

 

12 pitabrød ala Rema (40 kr)

700 gram kjøttdeig (35 kr)

1 stor gulrot

1 stor løk

Tomatpuré

Ost (fant Jarlsberg i kjøleskapet (gratis for meg))

Krydder

 

Steik kjøttdeig i god olje, ha i løk og gulrot etterhvert. Bland i tomatpuré og krydder (brukte salt og pepper)

 

Legg fyllet på pitabrødene og dryss revet ost over. I mitt tilfelle ble det veldig mye fyll, så kunne med fordel kjøpt en ekstra pakke med pitabrød (eller en mindre kjøttdeig)

 

Tenker at 2 slike med mye fyll er nok til ett måltid, og så vidt jeg kan se koster da ett stykke pitapizza ca. 11-13 kroner (inkl. Jarlsberg).

 

Mye bedre og billigere enn de tørre pizzabollene man får i bakedisken i dagligvarehandelen!

post-135665-0-86443400-1321808694_thumb.jpg

post-135665-0-26587600-1321808876_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, Ranglefanten. Den kniven du bruker på kyllinggryte i ris - er det Japan design?

 

Og hvor får du 700g kjøttdeig til 35kr?

 

Kjøttdeigen ble kjøpt på Rema. Mulig det var et tidbegrenset tilbud, for jeg har aldri sett de pakkene tidligere. Men nå er ikke kjøttdeig så veldig dyrt i utgangspunktet heller da.

 

På kniven står det Made in Japan, samt noen japanske tegn, så det er godt mulig. Samboer fikk den og en slik bred grønnsakskniv til jul. Fantastisk gode kniver (har nesten aldri slipt de)

Lenke til kommentar

Hva\hvor jobber du siden du ikke har mulighet til å varme mat? Det er sikkert en måte å få varmet maten på ;)

 

Er omreisende kontrollør (ikke fra Nrk) og reiser veldig mye med bil. Bor i en del av landet der det er langt mellom hvert tettsted og jobber ofte til langt på natt.

 

Det finnes såklart steder å få varmet maten, men er i de aller fleste tilfeller ikke mulig eller vanskelig.

 

Så derfor har jeg satt for meg at jeg både skal spare penger og spise sunnere ved å lage maten jeg spiser på veien på forhånd og som et alternativ til tørre brødskiver.

 

Tenker også at det må være langt flere enn meg med det samme problemet i lignende yrker og arbeidssituasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...