Gå til innhold

SSD i RAID, er TRIM egentlig nødvendig?


Anbefalte innlegg

Gikk for en stund tilbake til innkjøp av en Crucial C300 64 GB, men denne ble liggende på hyllen da jeg ventet på ytterligere deler, og ville montere alt i en omgang. Etterhvert fant jeg også et godt tilbud på denne disken hos en annen nettbutikk, og siden jeg ikke klarte å redusere innholdet på OS-partisjon noe særlig under 100 GB fant jeg ut at det kunne være greit med enda en disk.

 

Spørsmålet jeg nå stiller meg, ettersom det begynner å bli dags for å gjøre vesentlige endringer i maskinen, er da: vil det svare seg å sette disse to diskene i RAID0, eller vil mangelen på TRIM være såpass vesentlig at jeg heller burde ha en partisjon per disk og installere OS/programvare alt etter hvor jeg har plass?

 

Jeg hører nemlig ulike ting fra ulike hold. Noen mener SSDer degraderes betraktelig over tid uten TRIM, andre mener det samme generelt, men at C300 i mindre grad enn alternativene er utsatt for dette, mens andre igjen tydeligvis mener garbage collection ordner problemene helt fint på egenhånd.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...