Gå til innhold

Forskjell på marinejeger, spesialjeger og fallskjermjeger?


p0pc0rn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som fallskjermjeger er du en del av FSK/HJK, samme avdeling som spesialjegerne, som igjen er en del av Hæren. Tjenesten som fallskjermjeger er som HOK sa; kun for personell som skal avtjene førstegangstjeneste(fgtj.). Det er vel naturlig og tenke på fallskjermjegertjenesten som en liten forsmak på det å være spesialjeger.

 

Et krav for å bli spesialjeger er allerede avtjent fgtj. før utdanninga starter. De er som sagt en del av Hæren. Spesialjegerne er Forsvarets eneste skikkelige antiterrorenhet.

 

Marinejegerkommandoen(MJK) er i Sjøforsvaret. Denne tjenesten er åpen både for de som skal avtjene fgtj. og de som allerede har gjort det.

 

Felles for alle er at det er spesielle tjenester og at de har opptak, type ikke lett. Som spesialjeger og marinejeger er du en del av Norges spesialstyrker. (Det finnes bare tre spesialstyrker i Norge, den siste er Luftforsvarets 720-skvadron.)

Endret av AlphaSix
Lenke til kommentar

Trodde marinejegere og spesialjegere var ganske likestilte og jeg tror MJK svarer på terroraksjoner mot oljeplattformer f. eks overfor SJK.

 

Jeg holder en knapp på marine jeger kommandoen siden en marinejeger lagde vafler til meg når jeg tjenestegjorde i Bodø.

Lenke til kommentar

Kranglet med en om hva som var "tøffest" av de tre, fallskjerm-, spesial-, eller marine jeger. Han var fanatisk overbevist om at spesialjegerne, det var de hardeste av Norges harde sønner, mens marinejegerne satt og drakk cola og bare var halv-jegere. Kan grine av mindre idiotisk overbevisning, selv ikke en fenrik som går andreåret på Sjøkrigsskolen kunne overbevise ham om at marinejegere faktisk var noe annet enn det han trodde. "Han kjente en spesialjeger, så dette vissta hen godt". Oh Lord...

Lenke til kommentar

Trodde marinejegere og spesialjegere var ganske likestilte og jeg tror MJK svarer på terroraksjoner mot oljeplattformer f. eks overfor SJK.

 

Jeg holder en knapp på marine jeger kommandoen siden en marinejeger lagde vafler til meg når jeg tjenestegjorde i Bodø.

Er faktisk FSK som har oljeplattformene som ansvarsområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...