Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix GH2


Anbefalte innlegg

Jeg ventet på den. Hva gjør man da når motivet er nært? Lar være å ta bilde i frykt for å ende opp med en klisjé?

Stor forskjell på at alle bildene fra turen er tatt med så liten DOF som mulig og at et par er det.

 

Var i zoo, og skjøt mange avstandsbilder på stor blender. Hvis målet mitt var å få så lite DOF som mulig hadde jeg valgt andre motiver som var tettere på. Og hvis jeg var total DOF-junkie hadde jeg forøvrig ikke vurdert GH2, som tråden her handler om.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Det må være kjedelig å la fotosnobberiet sette grensene for kreativiteten.

Og her er jeg helt enig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, personlig ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke verken liten dybdeskarphet eller HDR for å oppnå ønsket resultat - uansett hvor klisjé det måtte være. Et bra bilde er bra uavhengig av teknikk mener nå jeg. ;)

Kunne ikke sagt det bedre selv. Det må være kjedelig å la fotosnobberiet sette grensene for kreativiteten.

Jeg har ikke noe problem å være enige med begge talere her.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på at alle bildene fra turen er tatt med så liten DOF som mulig og at et par er det.

Det er vel ingen som argumenterer for "så liten DOF som mulig"?

 

Poenget er at dybdeskarpheten ofte styres av gitte fysiske begrensninger (mengde lys og avstand til motivet), og dermed blir det meningsløst å sammenligne det med en høyst valgfri etterbehandlingsteknikk.

Lenke til kommentar

En tåpelig mote om at alle bilder skal tas på skrå, med så stor blender som mulig, med IR-filter, skutt mot lyskilder og ekstra filtre for å få mest mulig flare eller hva som nå er på "moten" er fullt sammenlignbart med etterbehandlingsteknikker.

 

Joda - noen ganger kan man ikke unngå liten/stor DOF for å få akkurat det bildet, men som regel er det valgfritt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...