Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man lov til å ta igjen på verbal krenkelse?


Anathema

Anbefalte innlegg

Originalt innlegg som førte til diskusjonen:

 

Hahaha... Hadde en bra episode i dag.

 

Er ganske mye som skjer i butikken, og jeg og en kollega jobber i samme kassebås (to kasser, sitter rygg til rygg).

 

Mens jeg ekspederer mine kunder begynner jeg å høre noe som skjer bak meg, og jeg ser at det er en liten og feit araber + en venn av han som står og diskuterer med kollegaen min.

 

Araberen tar helt av når det viser seg at det ikke er tilbud på en fleece han hadde lyst på.

 

Araber: Denna! Tilbud!

Kollega: Nei, denne ligger i en annen kasse og den er det ikke tilbud på.

Araber: For fan, tilbud!

Kollega: Uhh... "Nei, det er ikke tilbud på den.

Araber: Javla hore.

 

Jeg trodde det ga seg der.... men så kom det mer. Før jeg fortsetter er det verdt å vite at denne kollegaen min er den med kortest lunte i hele butikken.

 

Araber: HELVETE! Denna fårti-ni krona! (peker på Norvegia-ost vi hadde tilbud på).

Kollega: NEI, det er 49,90,- pr. kg!

Araber: FÅRTI NI, HVA DRIFER DU MED

Kollega: DEN KOSTER 49 KRONER OG 90 ØRE PR KILO, DIN ER LITT OVER ET KILO OG KOSTER DERFOR LITT OVER 50 KRONER!

 

Araberens venn virket forøvrig chill og laidback, for han sto og bare lo av sin hissige venn.

 

Så kommer neste osten, og araberen sier akkurat det samme.

 

Araber: FÅRTI NI KRONA AR DO DOM!

Araber: هذا هراءهذا هراء

Kollega: ANGALE ANGALE, RIBA RIBA!!!

Araber: هذا هراءهذا هراء

Kollega: RRRRRRRRRRRRRRIBAAAAAAA!

Araber: DIN JAVLA HORE

Kollega: DIN JAVLA HORE

Araber: HVA DRIFER DO MED

Kollega: HVA DRIFER DO MED

 

Hahahaha, jeg klarte ikke å konsentrere meg om mine kunder lengre... Folk sto og måpte.

 

Så kom heldigvis sjefen, tok betalt og tok med seg kollegaen min på bakrommet...

 

 

 

 

Vær forsiktig, Arberen kunne kalt han for rasist for å ha tatt igjen

 

Og så? Man har pr. norsk lov, lov til å ta igjen på verbal krenkelse.

Endret av datating
Lagt til innlegget som førte til diskusjonen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forsiktig, Arberen kunne kalt han for rasist for å ha tatt igjen

 

Og så? Man har pr. norsk lov, lov til å ta igjen på verbal krenkelse.

 

Kilde, takk!

 

Har egentelig bedre ting å drive med, men siden du spør.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#228

 

§ 228 "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær forsiktig, Arberen kunne kalt han for rasist for å ha tatt igjen

 

Og så? Man har pr. norsk lov, lov til å ta igjen på verbal krenkelse.

 

Kilde, takk!

 

Har egentelig bedre ting å drive med, men siden du spør.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#228

 

§ 228 "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri."

 

 

Har tatt meg den frihet til å utheve én av de to vesentlige sviktene i lovanvendelsen din.

 

Dessuten gjelder § 228 straffritak i forhold til en utøvd legemsfornærmelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kan få sparken av slikt forde

Da tar man advokat, stevner arbeidsgiver og vinner saken. Enkelt og greit.

 

Man kan ikke, og skal ikke forvente at noen skal beholde fatningen under slike verbale angrep. I alle fall når dem var så grov som det araberen kom med. Det er direkte personangrep. Det er noe helt annet å anklage en butikk for dårlig service o.l. Men når man går til usaklige angrep på person er saken helt annerledes.

Det er selvsagt mye annet man kunne, og burde ha gjort, men det er absolutt ikke slik at arbeidsgiver skal ha rett til å sparke en ansatt etter en slik episode som ble beskrevet.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig, Arberen kunne kalt han for rasist for å ha tatt igjen

 

Og så? Man har pr. norsk lov, lov til å ta igjen på verbal krenkelse.

 

Kilde, takk!

 

Har egentelig bedre ting å drive med, men siden du spør.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#228

 

§ 228 "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri."

 

 

Har tatt meg den frihet til å utheve én av de to vesentlige sviktene i lovanvendelsen din.

 

Dessuten gjelder § 228 straffritak i forhold til en utøvd legemsfornærmelse.

 

Som alltid, kommer dette an på hvordan man tolker loven.

 

En legensfornærmelse kan også gå på psykiske traumer.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på legemskrenkelse og æreskrenkelse?

At du sier "du er stygg", og du sier "du er muslim"?

I straffelovens betydning er ikke en verbal fornærmelse en legemsfornærmelse uansett hva du sier; begge eksemplene dine er ærekrenkelser. Legemsfornærmelse er når noen f.eks. gir deg en på trynet (i bokstavelig betydning, dvs voldsbruk), men uten at du blir skadet (ref. legemsbeskadigelse).

Lenke til kommentar

Som alltid, kommer dette an på hvordan man tolker loven.

Helt korrekt, og du tolker den ikke bare feil, men Feil.

 

En legensfornærmelse kan også gå på psykiske traumer.

 

Nei. Det kan den ikke. Og det hadde du visst hvis du hadde lest strl § 228 første ledd:

 

Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar.

 

Det kommer klart frem av sammenhengen i første delsetning at det kun er fysisk vold som omfattes av bestemmelsen.

 

Inge har selvfølgelig helt rett - men så gjorde han også (som vanlig) researchen sin før han skrev, tenker jeg...

Lenke til kommentar

§ 228 "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri."

Vel, for å vere korrekt gjev ikkje lovteksten ein absolutt tillatelse til å gjengjelde skade på legeme. Føresegna "kan" føre til at handlinger som elles er straffbare ikkje vil vere straffbare grunna av at den kun var ei gjengjelding.

 

Sitat frå Rettsdata angåande "kan"-vurderinga:

"Det er m.a.o. overlatt rettens skjønn om provokasjonen skal medføre at gjerningspersonen frifinnes. Avgjørelsen beror primært på en avveining av legemsfornærmelsens grovhet i forhold til hvilken provokasjon som har utløst den."

 

Å seie at norsk lov automatisk gjev adgang til å gjengjelde eit åtak på ein sjølv blir difor upreist. Forøvrig er det snakk om fysisk vald føresegna regulerar og ikkje æreskrenkingar, jf. det som er sagt ovanfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...