Gå til innhold

Hva skal til for å bli arkitekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok en fordel med så høy som mulig mattekarakter. Angående retting du burde velge for å bli arkitekt, er jeg faktisk ikke helt sikker på. Innbiller meg at det er smart å gå byggfag, med allmenn påbygg 3. året. Senere starte på en eller annen arkitekthøyskole, eller lingende.

Grunnen til å gå byggfag er jo at du lærer veldig mye om konstruksjoner, og det er jo en egen karakter der for tegning og bransjelære.

Endret av Philipo The Hippo
Lenke til kommentar

For det første må man ha særdeles høye karakterer for å i det hele tatt komme inn på studiet. For det andre kan man forvente lange dager med mye overtid skulle man i det hele tatt klare å skaffe seg jobb. Markedet er under press for tiden der kun de mest motiverte og kreative vil klare seg. Men er dette et problem hvis du virkelig vil inn i bransjen?

Endret av Garp
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har selv veldig lyst til å bli arkitekt. Får litt over 5 i snitt, men er absolutt motivert. Dessuten teller ikke karakterene sååå mye, har hørt det teller ca 33,3333333333333 (osv) prosent, mens en egen opptaksprøve teller 66,6666666666 (osv). Er det noen som vet om man bør har fysikk for dette? For da jeg valgte fagene til 2. klasse vgs, stod ikke akritekt så sterkt som det gjør nå, derfor valgte noe ganske annet: R1, biologi, rettslære og Historie og filosofi. Er det ok, eller bør jeg ha noe annet i 3.? eventuelt bytte nå i 2.?

 

Vær så snill å svar hvis du har svar!

Lenke til kommentar

Tror snittet lå på rundt 5,8 i år.

 

Så hvis du får 5,2 etter videregående, så kan du jo også sitte igjen med 0,4 realfagspoeng. Så har du militæret/folkehøgskole som du kan bruke 1 år på, hvor du får 0,2 poeng, da har du også tjent 0,2 alderspoeng.

 

5,2 + 0,4 + 0,2 + 0,2 = 5,8

Lenke til kommentar

Ligger det virkelig så høyt; 5,8? :ohmy:

 

Forsåvidt er det gode nyheter, for jeg vet jeg kan oppnå det snittet hvis jeg virkelig jobber for det, og har alltid likt å jobbe opp mot et vanskelig mål.

 

Men har fagene jeg velger de to neste årene veldig mye å si for dette yrket. Jeg mener; jeg vil uten tvil ta R1 og R2, men utenom det? Har lest at det kun krever generell studiekompetanse, men det er egentlig ikke i det feltet jeg tenker på, mer på personlig kompetanse og egenskaper, som vil gi deg et fortrinn. Selvfølgelig, et eget arkitekt-fag hadde vært et pluss, men det har vi ikke på vår skole, dessverre...

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...