Gå til innhold

hva er HAARP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort forklart er det et forskningsprosjekt for å analysere ionosfæren for å bedre radiokommunikasjon. For å oppnå dette sender de høyfrekvente radiobølger (nærmere bestemt i bølgelengder på 2,8 til 10MHz) opp i atmosfæren.

Her er en utflyllende artikkel på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program

HAARP har vært et yndet mål for konspirasjonsteoretikere og har fått skylda for alt fra UFO-er til jordskjelv og "chemtrails"

 

 

Edit:

EISCAT er et lignende prosjekt som drives (delvis) i Norge. Det kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/EISCAT

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan ikke forandre været eller skape jordskjelv. Som sagt så er det mye som konspirasjonsteoretikere liker å skylde på HAARP og EISCAT.

 

Men det kan faktisk skape en svak nordlyseffekt, men så vidt jeg har forstått så er denne for svak til å se med det blotte øyet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er noe som dukket opp på nettet nå i helga :

 

"UN Report states HAARP can create ‘HEAVY NUCLEAR TYPE EXPLOSION’! Sunday, Apr 3 2011.

 

Quote from above document:

 

"The HAARP patent papers also stated that the invention could “simulate and perform the same function as performed by the detonation of a heavy type nuclear device”."

 

https://ascendingstarseed.wordpress.com/2011/04/03/un-report-states-haarp-can-create-heavy-nuclear-type-explosion/

Lenke til kommentar

HAARP står for High Frequency Active Auroral Research Programme.

De sender elektromagnetiske bølger, altså radiobølger opp i ionosfæren for å forske på bølgeutbredelse og hvordan dette blir påvirket av Nordlys osv.

 

Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig. Dette gjorde Amerikanerene i 1962 Starfish Prime wikipedia.org Teoretisk sett kan vel utsyret som brukes til HAARP lage slik lokal forstyrrelse i ionosfæren.

 

Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså ;)

Lenke til kommentar

Ja, dette går andre veien. Det er snakk om å etterligne en av mange effekter fra atombombers stråling, ikke å skape en eksplosjon ;)

 

På samme måte kan man si at jeg kan etterligne en annen effekt av atombomber ved å knuse et vindu, men en vindusknusemaskin vil likevel ikke kunne skape atomeksplosjoner :|

Lenke til kommentar

Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså ;)

 

Takk for oppklaring.

 

Vet du også noe om hva som menes med at det kan brukes til "anti-missile and anti-aircraft defence"?

 

"HAARP could function as an anti-missile and anti-aircraft defence system, permit interception and disruption of communications, weather and submarine and subterranean communications, among other things."

 

( Samme link som i posten min over. )

 

Og hva som menes med "disruption of (communications), weather" ...? ( Hvis jeg forstår setningen riktig. Den er ganske uforståelig formulert. )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg har lest at det kan endre på været osv. men hvordan er det mulig? og hvordan kan høyfrekvente radiobølger lage jordskjelv?

 

Offisielt er de ionosfæreoppvarmere som skal bedre kommunikasjon med satelitter.

 

Effekten på disse radioanleggene er ganske store, i overkant av 3 millioner watt.

 

 

Når jeg brukte radio var jeg påpasselig med å ikke bruke HF nærmt andre fartøy eller nærmt kai, på full styrke (1000w) ble jeg fortalt det gjorde utslag på trafikklys.

 

HF-bølger har veldig lang rekkevidde ettersom de kan sprette i atmosfæren og jorden som en stein på vannet.

 

Hva du kan gjøre med over 3 millioner watt vet jeg ikke men med så stor effekt tror jeg ikke resultatene er kjedelige.

Lenke til kommentar

Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså ;)

 

Takk for oppklaring.

 

Vet du også noe om hva som menes med at det kan brukes til "anti-missile and anti-aircraft defence"?

 

"HAARP could function as an anti-missile and anti-aircraft defence system, permit interception and disruption of communications, weather and submarine and subterranean communications, among other things."

 

( Samme link som i posten min over. )

 

Og hva som menes med "disruption of (communications), weather" ...? ( Hvis jeg forstår setningen riktig. Den er ganske uforståelig formulert. )

Enig i dårlig settningsbygning, men på engelsk betyr det at det kan forstyrre komunikasjon relatert til vær, undersjøiske, og underjordiske *noe*. Antagelig mener de at det gjør det vanskelig å "snakke" med værsatelitter, u-båter, og ett eller annet under bakken.

Lenke til kommentar

HAARP står for High Frequency Active Auroral Research Programme.

De sender elektromagnetiske bølger, altså radiobølger opp i ionosfæren for å forske på bølgeutbredelse og hvordan dette blir påvirket av Nordlys osv.

 

Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig. Dette gjorde Amerikanerene i 1962 Starfish Prime wikipedia.org Teoretisk sett kan vel utsyret som brukes til HAARP lage slik lokal forstyrrelse i ionosfæren.

 

Dette er kun snakk om å forstyrre radiokommunikasjon, ingen kjernefysisk eksplosjon altså ;)

 

Hm, jeg har lest kjapt over linkene dine, men finner ikke bevis. Kan du utheve`?

Lenke til kommentar

Ved detonasjon av en atombombe høyt over atmosfæren, vil de såkalte Van Allen beltet bli ionisert slik at radio kommunikasjon blir umulig.

 

Den påstanden høres helt meningsløs ut. Van Allen-beltene er samlinger av ladde partikler; det indre protoner, og det ytre elektroner. Hvordan skal man ionisere dette? Jeg forstår heller ikke hvorfor ladning så høyt oppe skulle være noe problem for radiokommunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...