Gå til innhold

Hvordan så din tjenesteattest ut?


Anbefalte innlegg

Etter fullført førstegangstjeneste vil alle få et fint gult ark hvor det står litt om tjenestested, tjenestetid, hvilke arbeidsoppgaver man har hatt og hvordan man har har vært som person under månedene i forsvaret.

Jeg lurer enklelt og greit på hvordan deres tjenesteattest ser ut?

 

For min del har jeg forventet på samtlige punkt (Ansvar, Samarbeid og kommunikasjon, Intiativ, Mestring, Selvstendighet, Framferd og Hovedinntrykk)

Man har har jo fire alternativer - Under forventet, forventet, over forventet og til slutt utmerket. For min del har jeg aldri i mitt liv sett noen med "utmerket" på sin tjenesteattest, så jeg lurer egentlig på hvor mye som skal til å få den utmerkelsen. Jeg har sett noen få attester med ett eller to punktet på "over forventet" mer ellers er det "forventet" over hele linja. Bare jeg som synes dette ser litt dølt ut?

 

Føler jeg ligger i en grå gate og er sånn litt under midt på treet når jeg kun får forventet på samtlige punktet. Alle andre på kullet mitt har også kun fått "forventet" bortsett fra en som fikk "over forventet" på grunn av en ulykke der stress var inne i bildet og han scoret derfor "over forventet" på "mestring"

 

Ingen av de kullene jeg har vært inne med har fått haket av på "Soldaten har hatt lederansvar" Det enda flere (inklusiv meg) har vært lagfører på flere feltøvelser, er blitt korporaler med mye ansvar overfor andre menige. Hva er da lederansvar for en soldat? Befalet vårt sto til og med å sa at dersom man tar på seg lagfører-rollen, så vil man få haket av på dette punktet. Ingen soldater uansett oppgaver og ansvar har fått haket det av!

 

Videre er det feil i medaljene.. for det er vel ingenting som heter "det militære marsjermket i BRONSE"? Enten så har du merket, eller så har du det ikke?

 

Det står veldig "klipp og lim" hvordan jeg har vært under tjenesten. Står naturligvis positivt om meg, men jeg tror en eventuelt arbeidsgiver bare vil se på dette som klipp og lim. Det eneste som var gjort forskjell på fra meg og andre soldater var settningen "Navnet mitt har en positiv og leken atferd som bidrar til et bedre arbeidsmiljø" mens med andre var leken byttet ut med kun positiv.

 

Hva er dette for noe? Takken og papiret alle snakker om skal være så bra for framtidig jobbsøking? Vet ærlig talt ikke om jeg gidder å legge det fram under jobbsøking en gang. Det ser jo mer ut som jeg bare har slacket meg gjennom førstegangstjenesten når de lager 4 forskjellige valg - ett uoppnåelig og et annet svært svært sjeldent..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si at Attesten du kan be om er bedre å gi til arbeidsgiver enn selve Tjenesteuttalelsen som du snakker om er. Der er alt personlig om deg.

 

Sånn ellers, så var det en god del i min tropp som fikk Utmerket på mange punkter og de aller fleste hadde 2-4 Over forventet krysset av også.

 

Kan jeg spørre hvor du tjenestegjorde?

Endret av KingArms
Lenke til kommentar

Ørlandet - basetropp - flightline

 

Virker som det generelt er svært stor forskjell på hvilken avdeling du havner på og ikke minst under hvilken forsvarsgren. Noen avdelinger er ku* og plasserer ting på "under forventet" slik at man bare kan kaste papirene enda man har utført en OK tjeneste, mens andre avdelinger kanskje er små og man går litt med på "kompis" med overordnede.

 

Veldig synd viss forsvaret ikke har en mal for hva som forventes på de ulike punktene. Det samme gjelder med hvem som blir korporaler. Bare innad i basetroppen hos oss var det stor forskjell på hvor vanskelig det var å utmerke seg som korporal. Noen avdelinger får det automatisk uansett innsats, mens andre avdelinger krever ganske mye intiativ før de deler ut vinkelen.

Lenke til kommentar

Forventet er det forsvaret anser som GODT utført tjeneste, dette står også på tjenesteuttalelsen. Så hvorfor skal man ikke vise fram den under jobbsøking?

 

Lederansvar har jeg aldri sett kryssa av hos noen i fgtj, selv om de har hatt et visst ansvar.

 

+1 forventet er en god uttalelse. Lederansvar får de som har hatt lederansvar, somregel nestkommanderende i lag osv, som er en rolle som kan bli besatt av en korporal.

 

det militære marsjmerket i bronsje er den "laveste" annerkjennelsen man kan få på 3 mila, når man går den x antall ganger så får man det i sølv og senere gull. så har du gått den kun 1 gang så er dette korrekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han som signerte min dokumentasjon hadde jeg ingen kontakt med.

+1!

Dette er også noe jeg reagerte på. At det er kontorsjefer som fyller ut papiret og som generelt vet meget lite om hva du har gjort under vanlig tjeneste og som ikke er ute i "felten" og ser hvordan hver enkelt soldat arbeider individuelt.

 

Vel, jeg får vel bare være fornøyd med forventet - men jeg føler alt ekstraarbeidet jeg tok på meg ikke har lønnet seg og at man generelt bare kan cruise gjennom tjenesten sin og få nøyaktig den samme uttalelsen som om man skulle ta mye intiativ.

Lenke til kommentar

det militære marsjmerket i bronsje er den "laveste" annerkjennelsen man kan få på 3 mila, når man går den x antall ganger så får man det i sølv og senere gull. så har du gått den kun 1 gang så er dette korrekt.

Og det er m.a.o. bare stadig tjenestegjørende befal, og muligens HV-mannskap, som får særlig mulighet til å ta det i sølv/gull. De færreste går den vel mer enn en gang i løpet av førstegangstjenesten. Mulig det er noe krav om hvor ofte den kan gås også, f.eks. maks en gang i året som teller..

 

Til topic: 3x "norm" og 3x "over norm". (skalaen var: under norm-norm-over norm)

 

edit: Når det gjelder hvem som skriver/signerer, så er det nok antakelig krav om at dette skal være signert av kompanisjef/batterisjef el. tilsvarende, men jeg vil tro troppssjef og troppsbefal er dem som faktisk utarbeider det kompanisjefen etterpå signerer. I mitt tilfelle hadde i alle fall ikke batterisjefen skrevet det alene, så godt kjente ikke han meg...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Han som signerte min dokumentasjon hadde jeg ingen kontakt med.

+1!

Dette er også noe jeg reagerte på. At det er kontorsjefer som fyller ut papiret og som generelt vet meget lite om hva du har gjort under vanlig tjeneste og som ikke er ute i "felten" og ser hvordan hver enkelt soldat arbeider individuelt.

 

Vel, jeg får vel bare være fornøyd med forventet - men jeg føler alt ekstraarbeidet jeg tok på meg ikke har lønnet seg og at man generelt bare kan cruise gjennom tjenesten sin og få nøyaktig den samme uttalelsen som om man skulle ta mye intiativ.

 

Skjønner at det kan være meget irriterende at det er kontorsjefer som fyller ut papirene. Selv tror jeg at jeg fikk en såpass grei tjenesteuttalelse skyldes en blanding av at vi hadde greit befal til vanlig (var de som fylte ut papirene hos oss) og at jeg kan kanskje har gjort mer enn jeg selv trodde. Synes jeg bare satt og leste bøker og hørte på radioene hele natta.

Lenke til kommentar

For min del har jeg forventet på samtlige punkt (Ansvar, Samarbeid og kommunikasjon, Intiativ, Mestring, Selvstendighet, Framferd og Hovedinntrykk)

Man har har jo fire alternativer - Under forventet, forventet, over forventet og til slutt utmerket. For min del har jeg aldri i mitt liv sett noen med "utmerket" på sin tjenesteattest, så jeg lurer egentlig på hvor mye som skal til å få den utmerkelsen. Jeg har sett noen få attester med ett eller to punktet på "over forventet" mer ellers er det "forventet" over hele linja. Bare jeg som synes dette ser litt dølt ut?

 

Det kan fort bli seende dølt ut da mange soldater har det inntrykket at forventet er "negativt" ladd og bare er en ok jobb. Forventet er faktisk en godt utført tjeneste, noe som også står på arket.

Over forventet er meget godt utført tjeneste.

 

Jeg vil tro at flere soldater ville satt pris på om det sto "godt utført tjeneste" istedet for "forventet".

 

Ingen av de kullene jeg har vært inne med har fått haket av på "Soldaten har hatt lederansvar" Det enda flere (inklusiv meg) har vært lagfører på flere feltøvelser, er blitt korporaler med mye ansvar overfor andre menige. Hva er da lederansvar for en soldat? Befalet vårt sto til og med å sa at dersom man tar på seg lagfører-rollen, så vil man få haket av på dette punktet. Ingen soldater uansett oppgaver og ansvar har fått haket det av!

 

Dårlig jobb av befalet. Selvsagt skal man få huket av lederskap om du har sittet i en stillig hvor du er leder/nestleder for et vaktlag eller annet. Dette burde du ta opp med befalet og få omgjort tjenesteuttalelsen og attesten din.

 

Videre er det feil i medaljene.. for det er vel ingenting som heter "det militære marsjermket i BRONSE"? Enten så har du merket, eller så har du det ikke?

 

Selv om det står marsjmerket i bronse, betyr det at du har oppnådd merket i bronse. Ved fullført marsjmerket en gang, får man bronse. Ved 3. eller 5. gang får man sølv.

Dette gjelder forøvrig andre merker også, som skarpskyttermerket og infanterimerket.

 

Det står veldig "klipp og lim" hvordan jeg har vært under tjenesten. Står naturligvis positivt om meg, men jeg tror en eventuelt arbeidsgiver bare vil se på dette som klipp og lim. Det eneste som var gjort forskjell på fra meg og andre soldater var settningen "Navnet mitt har en positiv og leken atferd som bidrar til et bedre arbeidsmiljø" mens med andre var leken byttet ut med kun positiv.

 

Må si du har vært veldig uheldig dersom dette er tilfelle. Arket skal være et bevis som forteller at du har tjenestegjort din tjeneste, noe som gjør at uttalelsen blir mer verdt da færre og færre ungdommer gjennomfører sin tjeneste. Det skal også være et skriv om ditt potensiale og dine forbedringspunkter.

 

Når det gjelder hvem som skriver uttalelsene skal dette være din nærmeste foresatte. Navnet til personen skal stå som foresatt, samt at navnet til kompanisjef/bataljonssjef skal stå ved siden. Som regel er det også sistnevnte person som signerer, samt stempler.

 

vZ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde så absolut stått noe annet enn "forventet" dersom det er godt utført arbeid. Man kan ikke forvente at ungdommer under frivillig tvang, langt hjemmefra med lange dager skal utføre meget godt arbeid gjennom hele tjenesten - for 150,- kroner dagen.

I tillegg burde det så absolut vært flere alternativer enn 4 alternativer hvor "godt gjennomført" er listet på minus-siden av disse 4 alternativene. Det ser dølt ut og det ser jo slett ikke bra ut.

Kliss like attester på alle soldatene, bare noen få ord stokket om på hverandre.

 

Det med lederansvar tok jeg opp, men jeg ble bare kalt løk på en tulle-måte og jeg måtte ikke komme der å tro at jeg hadde hatt noe lederansvar. Synes da det er svært dårlig å stå der som befal og si at man får haket av punktet dersom man tar på seg lagfører-rolle. Saken er grei for min del, men jeg føler meg snurt :)

 

Generelt så ser jo faktisk teksten ganske bra ut og jeg ville som arbeidsgiver så absolut satt pris på tekstbiten på attesten min, men det er punktene som er haket av på jeg reagerer på. En på kullet som ga litt faen - samme attest. En som gjorde alt helt greit - samme attest. En som insja litt ekstra og hjalp til - samme attest.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Føler jeg er veldig glad for at min tjenesteuttalelse ble som den ble. Var heldigvis befalet mitt sammen med troppsjef som utarbeidet den. Og begge disse hadde jeg jo en del med å gjøre. Fikk 3-4 punkt over forventet, og resten forventet.

 

Nå skal det sies at forventet i seg selv ikke er en dårlig tjenesteuttalelse. Men hvis det er slik at du føler du burde hatt bedre, så forstår jeg at du er skuffet. Men nå er det jo slik at enkelte steder i Forsvaret fungerer ikke ting som de skal, akkurat som andre steder. Man kan jo nesten ikke forvente noe annet av en så stor arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Synd det ikke fungerer.

12 måneder av mitt liv jeg helt sikkert kunne brukt på skole eller jobb :) Jeg var ikke der på gøy, men for å få noe igjen for det. Klart opplevelsene er noe for seg selv, men likevell så var det liksom alltid det papiret som var motivasjonen til å bo på en forblåst øde plass langt vekke fra kompiser og familie.

 

Virker bare som de overordnede hos oss tok det som en selvfølge at dette var dritfett for oss hver eneste dag og at "utmeket" er et uoppnåelig punkt hos den avdelingen jeg tjenestegjorde på. Nei det frister i alle fall ikke noe mer med forsvaret etter dette :)

 

Som sagt brukte jeg 1 år av livet mitt, så da synes jeg befalet kan bruke de 15 minuttene det tar å fylle ut en skikkelig og personlig attest med vurdering på alle punktene - ikke bare trykke ctrl C + Ctrl V på notatfilen fra forrige kull.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Tror du har vært litt uheldig, er ihvertfall ikke slik det funker hos oss.

 

En annen ting man kan gjøre er å be om Del 2, der man faktisk må skrive om personen og ikke bare lime inn en fast beskrivelse, men det er jo for sent etter man har dimmet og fått tjenesteuttalelsen.

Vet ikke om dere ble opplyst om at dere kan be om del 2 jeg, men det skal man ihvertfall bli.

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

En oppegående arbeidsgiver vet at det i de fleste tilfeller blir fylt ut av en som enten ikke aner hvem du er, eller en dott på 20år med null opplæring i hvordan man skal skrive en attest, så arbeidsgiveren bryr seg stort sett kun om du har fullført tjenesten eller ikke. Strengt tatt så holder det bare å ha det nedskrevet på CVen at du har vært inne.

Lenke til kommentar

Nja... Det spørs litt på ordlyden og tror jeg. Ser på min attest, som ble skrevet av et befal jeg snakket daglig med og hadde mye med å gjøre, så står det en veldig grei beskrivelse av hva jeg har gjort og at det det var godt utført samt et lite avsnitt meg som person. Min nåværende arbeidsgiver syntes i det minste den telte positivt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...