Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vekter med forelegg


DannyM

Anbefalte innlegg

Har man krav på advokatbistand under tilståelsesdom?

 

Er det noe foreldelse-frist på tilståelsedom/forelegg sånn at det utgår på uttømmende politiattest?

 

Og kan man få påtaleunnlatelse i ettertid?

 

 

Fikk forelegget for §228 for 4 år siden, men får ikke jobb som vekter enda jeg er faglært.

Endret av DannyM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke jurist men skal svare så godt jeg kan.

 

vis det hadde vært et forenklet forelegg så ja da hadde kanskje saken vært anderledes, men er tvilsom på det.

 

advokat under tilsåelses dom; slik som jeg forstår det så nei, det er noe av "greia" med tilsåelsesdom, man forenkler prossesen og kutter på kostnadene og tiden det tar å behandle saken.

 

hvor alvorlig det er å ha noe på vandelsattesten, vel:

 

“Alle som arbeider innen sikkerhetsfaget må ha plettfri vandel.”

Jarle Austerheim, driftssjef G4S Security Services AS, Kristiansand

 

Lov om vaktvirksomhet

§ 7. Krav til ansatte

 

Den som skal tilsettes i foretak som omfattes av loven må ha tilfredsstillende vandel. Kravet til vandel gjelder enhver som utfører arbeid eller tjeneste for foretaket. Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år.

 

Foretakets ledelse har plikt til å sørge for at ansatte i foretaket oppfyller kravene i lov og forskrift.

 

Departementet kan i forskrift bestemme at det kan gjøres unntak fra kravet til alder i første ledd.

Lenke til kommentar

advokat under tilsåelses dom; slik som jeg forstår det så nei, det er noe av "greia" med tilsåelsesdom, man forenkler prossesen og kutter på kostnadene og tiden det tar å behandle saken.

 

Etter at noko er sikta for ei straffbar handling har dei etter den europeiske menneskerettskonvensjonen art. 6 krav på advokat frå tidspunktet sikting blir oppretta til endelig domfellelse.

Lenke til kommentar

advokat under tilsåelses dom; slik som jeg forstår det så nei, det er noe av "greia" med tilsåelsesdom, man forenkler prossesen og kutter på kostnadene og tiden det tar å behandle saken.

 

Etter at noko er sikta for ei straffbar handling har dei etter den europeiske menneskerettskonvensjonen art. 6 krav på advokat frå tidspunktet sikting blir oppretta til endelig domfellelse.

Men du er ikke siktet, du har innrømmet skyld i en tilståelsessak... du tilstår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar!

 

 

Grunnen til at jeg spurte om "alvorlighetsgraden" i saken min, var jo fordi jeg fikk lærlingplass, men får ikke jobb i ettertid.

 

 

Men er det ikke noe foreldelse på ting? Og framvises det på uttømmende uansett?

 

Spurte Sentrum Politistasjon, og de sa dem var "usikre" på det.

Lenke til kommentar

advokat under tilsåelses dom; slik som jeg forstår det så nei, det er noe av "greia" med tilsåelsesdom, man forenkler prossesen og kutter på kostnadene og tiden det tar å behandle saken.

 

Etter at noko er sikta for ei straffbar handling har dei etter den europeiske menneskerettskonvensjonen art. 6 krav på advokat frå tidspunktet sikting blir oppretta til endelig domfellelse.

 

Man har krav på advokatbistand, men ikke nødvendigvis en offentlig betalt advokat.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...