Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rehband - Nytte mot beinhinnebetennelse?


Continum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De hjelper til og holder området varmt. Vil vel også tro at de beskytter for små "kakk" på leggene som ellers ville kunne gjøre vondt om du har veldig ømme legger fra betennelsen.

 

Jeg har selv disse, men har kun brukt de når jeg jogger. Når jeg spiller fotball prioriterer jeg leggskinn, tror det blir litt klumpete å kombinere.

Jeg har noen som ligner på disse som jeg bruker med leggskinn når ejg spiller fotball:

http://www.mamut.net/xspo/100060.jpg

 

De tar ikke hele leggen, men varmer nederste 1/3-delen som ofte er hvor man har mest problemer.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lyst å komme med konkrete anbefalinger egentlig, jeg vet at beinhinnebetennelse arter seg ulikt fra person til person. Personlig er jeg egentlig mest plaget med det etter jogging. Aktiviteter som fotball (inne eller ute) og squash er faktisk ikke så plagsomme, til tross for at kan være veldig belastende på beina.

 

Jeg vet heller ikke hvor godt dette egentlig har funket for meg, for jeg vet ikke hvordan jeg hadde hatt det om jeg ikke hadde brukt disse tingene, er bare ting jeg selv har fått anbefalt.

For meg er heller ikke det mest vondt når jeg trener, men dagen etterpå.

 

Det viktigste tipset jeg kan gi deg er å gi seg når det gjør vondt og la leggen få hvilt seg og bli bra igjen før du belaster den igjen. Varier heller treningen med aktiviteter som sykling og svømming. Jeg har ikke spilt fotball aktivt på mange år, så jeg har byttet ut stort sett all treningen med sykling og spinning.

 

Gode sko er også viktig. Gå gjerne til en ortoped eller løplabbet eller lignende og få de til å mene noe om løpeskoene dine (dersom du jogger mye).

Lenke til kommentar

Det er som regel etter fotball trening/kamp jeg merker det mest også, dagen etterpå. Vurderer og kjøpe meg Rehband i dag og teste det på trening i kveld.

 

Har også hørt at få en egen fotsåle etter avstøp fra foten din hjelper godt. Da får du støtte der det er nødvendig.

 

Har du vært hos fysioterapeut du eller?

Ble henvist videre av legen min, men har ikke vært der enda. Har et søskenbarn som utdanner seg som en nå. De har hørt at det er noe man må bare trene av seg. Og at det er smerten som begrenser det. Men han ville ikke si dette sikkert da, siden at det kan sikkert variere fra person til person.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk og fikk en slik såle støpt etter foten min, men ortopeden som gjorde det ville ikke "garantere" at det ville hjelpe mot beinhinnebetennelsen, var primært sålen av foten min han mente det ville hjelpe på. Denne brukte jeg i alle sko, hele tiden, helt til den var utslitt, burde kasnkje gått og fått meg en ny. Men igjen, vanskelig å si om det hjalp. En ting som kan nevnes er at jeg ikke kunne bruke denne sålen samtidig som støtten jeg linket til litt lengre oppe, da deler av denne er under foten og konflikterer med den støpte sålen.

 

Jeg har egentlig ikke vært til fysio med føttene, jeg har vært med ryggen og i den anledning spurt om de hadde noen tips på føttene.

 

Han ene mente at typen rehband var en god idè, men han virket det som ikke hadde hørt om konseptet før, så han stilte jeg meg litt tvilende til hans meninger. Han mente ihvertfall at det ville være fordelaktig å holde det varmt under trening.

 

Så var jeg hos en naprapat og spurte om det samme. Han merket seg at jeg hadde svært spente muskler i leggen, fikk litt akupunktur for dette, men bare på musklene. Merket at musklene slappet litt mer av etterpå, men jeg fortsatte ikke behandlingen,en kombinasjon av tid og penger.

 

Har hørt om folk som har vært hos lege og fått "knust" disse betennelsesklumpene du kan kjenne på innsiden av leggen. Har også hørt om folk som er blitt operert for det og fått "skrapt" belegget bort. Tror dette er litt mer ekstreme tilfeller.

 

 

Jeg har og lest en kopi av denne boken. Her mener jeg å huske at det stod et treningstips mot "shin splits".

http://www.runningtough.com/run_injury_free.html

Dette var å sitte på en stol, heve tærne fra gulvet, mens hælene var i gulvet. Man bruker da muskelen som går på utsiden av leggen kjennes det ut som. Aner ikke om det funker, men var det som var tipset der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...