Gå til innhold

Noen som kan gi verdi på denne maskinen?


Gjest Slettet-YvxSGO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YvxSGO

Hei, lurer på om noen som kan si meg verdi for hele maskinen eller verdi på enkelte deler.

 

HK: Asus p5q pro

CPU: intel E8500, 3.17 Ghz 6 MB cache..

RAM: 4 GB ocz Golden RAM, PC-6400

PSU: OCZ stealthxstream 600W

GPU: HIS radeon HD 4870

Kabinett: Antec nine Hundred

HDD: 500/1000Gb ( to disker på 500)

 

Systemet er fint brukt, maskinen er ikke skrudd på ved mindre jeg bruker den til spill. og har ikke overclocket prosessor. eneste er skjermkortet som har blitt endret litt i CCC, bare klokket når jeg spiller spill med tung grafikk i lengden.

 

Om dette evt er postet feil så må den gjerne flyttes og håper jeg for svar av noen.

 

-tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca. 2000.

 

Mulig du kan få mer ved å selge delene hver for seg. Men så flere hovedkort av samme standard som denne gikk for 300,- forleden. RAM-priser historiskt lavt nå, du får 4gb ny ddr3 for 350,-. Til sammenligning er vel da din ram verd 150,-.

Ny HD på 1tb koster 4-500, 2tb koster 6-700,-. 1gb brukt er kanskje verd 200,-?.

Kabinettet koster 800,- nytt, men det finnes nyere versjoner. Bruktpris 400? 450?

PSU-en går for 570,- ny, men finnes i ny versjon til 600,-. Bruktpris 300?

GPU: Geforce 460 yter bedre, er kaldere og stillere - ny pris ca. 1200,-. Radeon 4870 er to generasjoner bakover, verdi 5-600,-?

CPU: Veldig avhengig av om noen trenger en slik på bruktmarkedet. Men en core i3 2100 koster ca. 850,- og en core i3 540 koster 770,- og begge yter vesentlig bedre. Bruktverdi korrigert i forhold til ytelse er kanskje kr. 3-350,-? Men godt mulig noen vil gi 5-600,- for en E8500 likevel.

 

Dette skulle gi 2600,- hver for seg (med de høyeste estimatene).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kaaz sin estimering er nok den mest nøyaktige.

 

Ikke særlig oppløftende men høyst realistisk.

Ville si at han er ikke langt vekke i pris. Men en ny E8500 koster ca 1400kr, så jeg syns 2600 er litt lite. Jeg tror han kan få mellom 3-4000kr for den maskinen.

Har selv 2xE8600 i bruk + 4xE6700.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Kaaz sin estimering er nok den mest nøyaktige.

 

Ikke særlig oppløftende men høyst realistisk.

Ville si at han er ikke langt vekke i pris. Men en ny E8500 koster ca 1400kr, så jeg syns 2600 er litt lite. Jeg tror han kan få mellom 3-4000kr for den maskinen.

Har selv 2xE8600 i bruk + 4xE6700.

 

Samme om en ny koster 1400kr, en ny core i5 koster heller ikke stort mer og er veldig mye bedre.

Lenke til kommentar

Kaaz sin estimering er nok den mest nøyaktige.

 

Ikke særlig oppløftende men høyst realistisk.

Ville si at han er ikke langt vekke i pris. Men en ny E8500 koster ca 1400kr, så jeg syns 2600 er litt lite. Jeg tror han kan få mellom 3-4000kr for den maskinen.

Har selv 2xE8600 i bruk + 4xE6700.

Argumentet om at "en ny E8500 koster ca 1400kr" funker bare overfor dem som faktisk ville ha vurdert å kjøpe en ny E8500 for 1400 kr. En ny AMD Phenom II 965 koster under tusenlappen, og skulle jeg bygge en maskin fra scratch ville jeg mye heller hatt en 965 enn en E8500, selv om prisen var den samme for begge.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO

takk for svar alle sammen, det er nok sjangse for å selge deler av den og bruke kabinett og PSU.

 

Men ville oppgradering til nytt og kraftig skjermkort gjøre at bad company 2 og evt battlefield 3 kan kjøre finfint?

 

Så Ny GPU og litt mer RAM ville det gjøre underverker til spill eller må hele systemet overhales? altså oppdatert prosessor og HK, RAM etc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO

Takker for svar Mumriken.

 

men oppgradere til quadcore / http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=420765 ( med litt clocking)

legge til 2 GB RAM? og nytt skjermkort vil gjøre susen? for er hovedkortet godt nok til dette?

 

og skjermkort tenker jeg nok 68** 69** ved 50/70 ( anbefalinger)

 

eller kanskje vente litt og kjøpe nytt sytem? kanskje ikke latest and best men et system som er ganske up to date?.

 

Takker enormt for all hjelp :)

 

btw så er ikke maskinen helt glad i battlefield med god grafikk, kan fint kjøre spesielt om shading og litt anti-aliasing er skrudd kraftig ned. shadingen ser ut til å være værst.

Lenke til kommentar

Det vil gi maskina nytt liv ja(men ville sett etter en brukt q9550 først)og men 4Gb ram holder lenge til spillbruk så ikke kast bort penger der. Hket ditt støtter det som er av s775 cpuer btw(mulig du må ha en bios update).

 

Et Radeon 6870\6950 eller Nv 560ti vil vær gode skjermkort for systemet ditt, men hadde personlig gått for et 6950 og unlocket det.

Lenke til kommentar

Enig med Sveibuen. Prøv å klokke den E8500 du har. Jeg har samme prosessor i en maskin med et billig mikro ATX-hovedkort jeg ga 325,- for. Med det kortet fikk jeg den opp i 4,4ghz. Ditt hovedkort er bedre til klokking. Prøv.

 

Hvis du likevel finner ut at du skal ha en Quad, så kjøp den for all del brukt. De nye er alt for dyre i butikkene nå. Prøv å få en Q9550 som Mumriken foreslår. Hvis du ikke får tak i en sånn så kan Q9450 eller Q9400 også funke bra. Q9400 har litt mindre cache enn Q9450, men går merkbart kjøligere. Klokker som regel stabilt opp til 3,4-3,6ghz uten stor økning i cpu-spenningen. Har klokket opp to Q9450, to Q9400 og en Q9505 på samme kort som deg.

 

Husk på at for ca. 2700-3000 får du en Core i5 2500k, hovedkort og 4gb ram. Da er det dårlig økonomi å kjøpe en Quad for over 1000 kroner til 775-plattformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...