Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telefonsalg


tinnsoldaten1

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har opprettet et enkeltperson foretak nå nylig , dvs på fredag gikk papirene inn.

 

Idag tidlig så har det haglet med telefoner og jeg har klart å holde meg hyggelig enn så lenge.

 

Problemet oppsto da jeg ble oppring av PANLEGIS og forspurt ang NUF , jeg fikk informasjon om NUF og diverse opplysninger ble delt , blandt annet så ba hun om betalingsinformasjon.

 

Jeg hadde enda ikke sagt at jeg ville kjøpe noe , siden jeg regnet med at jeg ville få tilsendt informasjon og avtale slik at jeg kunne lese gjennom vilkår og signere først.

 

Men det gikk veldig fort og før jeg fikk sukk for meg så ble det trukket beløp fra kontoen min, uten at jeg hadde sagt meg enig om at det kunne trekkes fra kontoen min.

 

Jeg tok kontakt umiddelbart og ga beskjed om at det måtte ha oppstått en missforståelse. Som svar fikk jeg at det var bedriftskjøp og at jeg sto uten noen som helst rett til å angre.

 

Men jeg har jo ikke gjort noe valg , jeg mener det er skjedd en missforståelse og tar kontakt med de , ca under en time etter at jeg merker at det er blitt gjort trekk på min konto.

 

Damen som ringte meg er svensk og snakket svenskt til meg , jeg lurer på om det har noe å si med tanke på dette med morsmål og kontrakter og avtaler som inngåes.

 

Og hva kan jeg gjøre i denne saken her? Kortet som er blitt reservert på, har jeg sperret.

Når beløpet blir ført på min konto så kunne jeg kjøre en sak med banken , der Visa tar opp saken med selskapet som har trukket beløp fra mitt kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan de trekke penger fra en konto som du ikke har opplyst om?

 

Edit: Aha, jeg leste litt fort. Du ga betalingsinformasjon, men det er jo ekstremt dumt å dele ut.

 

Jo , i ettertid så synes jeg det var veldig dumt . Men samtalen gikk ut på opplysninger. Hun opplyste meg om NUF og litt detaljer rundt det , og hun spurte om hva jeg brukte av Mastercard og Visa . Men jeg har aldri sagt ja til noe produkt.

 

Det hele gikk veldig fort og i ettertid så har jeg ikke fått snakket med personen som ringte meg , men en annen.

Lenke til kommentar

Drøyt. Har det samme problemet selv etter jeg opprettet et ENK, får stadig telefoner og mail fra selskaper som tilbyr NUF. Selv et halvt år etter. Bare å ignorere og si nei takk med en gang, de er jo så klart kun ute etter pengene dine.

 

Men det eg egentlig lurer på er , har jeg ingen rettigheter her ?

 

Telefon nr som jeg bruker er på meg privat.

 

Når de ringer til meg på mitt private nummer , så burde det vel egentlig vært salg til privatperson.

 

Og jeg har ikke samtykket til at de kunne trekke noe fra min konto.

 

Og når jeg tar kontakt så kort tid etter og opplyser at det må ha blitt gjort en feil.

 

Har de ingen plikter ovenfor meg?

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt umiddelbart og ga beskjed om at det måtte ha oppstått en missforståelse. Som svar fikk jeg at det var bedriftskjøp og at jeg sto uten noen som helst rett til å angre.

 

[...]

 

Og hva kan jeg gjøre i denne saken her? Kortet som er blitt reservert på, har jeg sperret.

Når beløpet blir ført på min konto så kunne jeg kjøre en sak med banken , der Visa tar opp saken med selskapet som har trukket beløp fra mitt kort.

 

Du er på riktig vei, det er bare å holde løpet ut...

 

Presiser overfor selger at du ikke angrer et kjøp, men at du bestrider at det er inngått en avtale om kjøp. Det er selger som så må dokumentere at det er gjort en avtale, f.eks med lydlogg fra hele samtalen. Hvis de kan vise til at du har sagt ja til å betale X for Y har de en god sak, i motsatt fall vil du vinne til slutt.

 

Følg tilsvarende opp mot bank og Visa, slik du alt har gjort.

 

Hvis du skulle få regning, purring, inkasso, forliksklage eller lignende bestrider du også kravet tilsvarende.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt umiddelbart og ga beskjed om at det måtte ha oppstått en missforståelse. Som svar fikk jeg at det var bedriftskjøp og at jeg sto uten noen som helst rett til å angre.

 

[...]

 

Og hva kan jeg gjøre i denne saken her? Kortet som er blitt reservert på, har jeg sperret.

Når beløpet blir ført på min konto så kunne jeg kjøre en sak med banken , der Visa tar opp saken med selskapet som har trukket beløp fra mitt kort.

 

Du er på riktig vei, det er bare å holde løpet ut...

 

Presiser overfor selger at du ikke angrer et kjøp, men at du bestrider at det er inngått en avtale om kjøp. Det er selger som så må dokumentere at det er gjort en avtale, f.eks med lydlogg fra hele samtalen. Hvis de kan vise til at du har sagt ja til å betale X for Y har de en god sak, i motsatt fall vil du vinne til slutt.

 

Følg tilsvarende opp mot bank og Visa, slik du alt har gjort.

 

Hvis du skulle få regning, purring, inkasso, forliksklage eller lignende bestrider du også kravet tilsvarende.

 

Har kranglet med de hele dagen , det begynte med at de arrogant slo i bordet med argumentet at det var bedriftskjøp og at jeg ikke hadde noe angre rett.

Og uansett hvor mye jeg tegnet og forklarte at jeg ikke har gjort noe valg om å kjøpe , ergo ingen snakk om angrerett her , men at jeg tar kontakt med dem og forklarer at de har gjort noe feil og at jeg ønsker å få pengene mine tilbake.

 

Etter mye om og men så ble det snakk om å gi meg tilbake minus for registreringen... jeg fortsatte å slå i bordet med at jeg skulle ha hele beløpet inn på konto ellers ble det politianmeldelse og sak med Visa. Til slutt så kom de med tilbud om å refundere alt minus 500 for faktisk medgått tid. Og her er jeg så dritalei at jeg gir meg, men har ikke lyst å gi meg helt. For hvis de har urettmessig forsynt seg av mine midler , så vil jeg fortsette for å kreve ALT tilbake. Dette kostet meg sålangt : sperring av kort (250) eks antall telefoner og tilbrakt hele dagen hjemme i irritasjon over hele saken.

 

Og på telefonterror.no

http://www.telefonterror.no/?finn=%2B21932130

der er jeg tydligvis ikke den eneste som har blitt snurret rundt.

 

Så , moralsk sett , bør jeg kline til med Politianmeldelse og kjøre løpet helt ut?

Lenke til kommentar

250 kr for å sperre kort, hvor er du egentlig kunde? Jeg har aldri betalt for å sperre et kort.

 

Nei , det er gratis å sperre det , men jeg må bestille nytt ....

 

Og skandiabanken siden du spør

 

Enig med deg , her er det egentlig bare snakk om å fryse kortet til saken er avklaret , men det fungerer ikke slik hos de. Og jeg mener det koster 250,- for nytt kort.

Lenke til kommentar

Slike telefonselgere, aka svindlere, lever på folk som ikke "gidder" å ta opp kampen eller stå løpet ut. Du er nok en av mange som er blitt lurt, men sikkert en av få som faktisk gidder å ta kampen. Mao tjener de godt på denne type svindel.

 

Eg er dog litt usikker på hvor god sak du har ovenfor VISA. Her har du faktisk gitt ut kortnummer og nødvendig informasjon for å kunne belaste kortet til en ukjent tredjepart uten at du hadde tenkt å bestille noe. I enkelte øyne kan du ha vært uaktsom og dermed ansvarlig for beløpet som er trukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...