Gå til innhold

Test: Nokia E7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er telefonene rimelig like, og rimelig utdaterte sammenlignet med andre toppmodeller. En 3-er for både denne og n8 er vel egentlig fornuftig.

 

3èr ???

Mener 5èr er riktig som allerede testet av amobil, (muligens 6èr) er riktig for N8 da det er en meget sterk mobil, man ser jo att konkurrenter fremdeles sliter med å matche denne (spesielt på multimedia).

E7 kjenner jeg desverre for lite til å uttale meg...

Lenke til kommentar

Symbian

 

Ekte multitasking, POSIX, skalerbart, elegant for utviklere, fullstendig åpent*. Symbian har hatt copy paste i mange år (i alle fall siden 2003, i min tid med Symbian,) nå kommer snart copy paste til WP7, og det har ikke vært på iOS så lenge.

 

http://www.engadget.com/2010/10/11/copy-and-paste-coming-to-windows-phone-7-in-early-2011/

http://www.macworld.com/article/138494/2009/01/copypastejailiphone.html

 

Symbian er "Linux" til telefoner**, har vært innovativt i all tid, og i senere tid har også brukergrenesnittet blitt bedre. Jeg har vist min E7 til flere av vennene mine som har iPhones og de syntes det virket sleek nok (de er ikke tech-fanatikere så de bedømmer kun ut i fra E7). Tror det sitter litt igjen i nakken til anmeldere at "dette er Symbian derfor må jeg påpeke hvor tregt det er."

 

Symbian har vært og er til dels det en vil bruke om man er "power user."

 

* http://www.wired.com/epicenter/2010/10/is-android-open/

**I alle fall frem til MeeGo blir mer brukbart, da det blir -linux- til telefoner.

 

E7

 

Herlig telefon. Tastaturet er fantastisk og den har alle programmene jeg føler jeg trenger. Putty til Symbian er uslåelig*! mIRGGi er også flott. Menyene er ikke perfekte men de føles ikke slående idiotiske eller trege. Fantastisk byggekvalitet på Nokia sin hardware.

 

Noen screens:

 

anP1R.png

 

HqHDt.png

Hjemmeskjermene innbyr til en slags deilig minimalisme, fremfor rekker med rekker med "apps". (Sensurert kontakter, men det er ganske flott med bilder og i det hele tatt.

 

Flere screens:

 

 

atWEt.png

EMACS gjennom SSH. Control-tast er deilig.

 

Qhp4o.png

IRC fungerer også godt på Symbian, etter min erfaring.

 

hW0Fq.png

SMS er bra både til venner og familie. :)

 

 

 

 

 

 

*Dedikert CTRL-tast er ekstremt deilig i EMACS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

IRC fungerer også godt på Symbian, etter min erfaring.

Det finnes 2 brukbare irc programmer, freeware mIRGGi og ett betalingsprogram. Problemet er at ingen av dem fungerer ordentlig med SSL servere, slik at de er ubrukelig for mange.

Til sammenlikning, sjekk hvor mange IRC klienter det finnes for android og apple som støtter SSL...

Lenke til kommentar

Symbian

 

 

Symbian er "Linux" til telefoner**,

 

Og jeg som trodde det var Android som var bygd på en Linuxkjerne. Jaja, så feil kan man ta :D

 

Tja, du finner lite Linux i det skallet som kjøres oppå linux-kjerna i Android. Les for eksempel linken jeg posta, og les videre. Merk også hermetegnene, som indikerer at jeg ikke mener det jeg sier til prikke.

 

Eller bare lev i den tro at Android er fritt og et supergode. :)

 

IRC fungerer også godt på Symbian, etter min erfaring.

Det finnes 2 brukbare irc programmer, freeware mIRGGi og ett betalingsprogram. Problemet er at ingen av dem fungerer ordentlig med SSL servere, slik at de er ubrukelig for mange.

Til sammenlikning, sjekk hvor mange IRC klienter det finnes for android og apple som støtter SSL...

 

Har strengt talt ikke prøvd SSL enda, men det kan godt hende det er som du sier. :)

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Android er bygget på en linuxkjerne, men har vortsett fra det ingen ting til felles med "userland" altså "bruker-del" grovt oversatt til GNU/Linux (som er det man vanligvis mener når man sier "linux") Et hav av enhetr har linuxkjerne i bunnen . HDPVR-opptakere, mediespiller, NAS, you name it. Android kjører alt i en virtuell javamaskin, så du får ikke dra nytte av alt kjernen tilbyr, uten å roote telefonen.

 

Men å dra sammenlikningn mllom linux pg Symbian blir likevel ganske fjerne for min del, i hvert fall om man sammenlikner med Android.

 

Det eneste poenget han har er vel at vi får håpe MeeGo blomstrer opp for fullt. :p

Lenke til kommentar

Kan en installere Windows Phone eller Android på denne? Isåfall er det bare oppløsningen på skjermen som trekker ned :D

 

Det er jo ikke OSèt som lager problemer her, det er selve programvaren (denne er ulik N8), blant annet..

Men tror nok Nokia kommer til å rette opp disse feilene på neste update :)

 

Men den er dyr da, desverre så kommer nok prisen til å holde seg høy lenge (N8 har kun gått ned ca 300,- kr på ett halvt år... :cry: )

 

newnick: Årsaken til at denne kom dårligere ut er i hovedsak tredelt; en prislapp som er tusen kroner høyere, betydelig dårligere kamera og programvare som rett og slett ikke virker skikkelig i et ferdig produkt. Vi hadde et og annet problem med N8 også, men på E7 gikk problemene i veien for praktisk bruk som telefon - det var vanskelig å motta samtaler osv.

 

At man kun kan ha én Exchange-konto satt opp er dessuten en betydelig større lyte på et utpreget proffprodukt enn på en multimediatelefon som N8.

 

Ellers deler jo de to telefonene mye på maskinvaresida, men det virker som om programvaren er ganske annerledes i E7.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hva som foregår i hodet til ledelsen i Nokia, fortsatt symbian?

Symbian skulle jo være trumfkortet til Nokia. De har jo sakte men sikkert skviset alle andre bort fra os-et, ved å overta kontrollen over Symbian. Trodde de virkelig at de skulle få diktere, og at andre skulle dilte etter? Så jeg tipper vi ser siste krampetrekningene derifra nå, før Nokia blir nødt til å "dilte" litt etter andre. Men tipper det svir. Jeg oppfatter iallefall at det svir hos Nokia-fansen...

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hva som foregår i hodet til ledelsen i Nokia, fortsatt symbian?

Et av de store problemene til Nokia har vært branching av Symbian, hver modell har visstnok en spesielt tilpasset versjon av operativsystemet, hvor ting og tang blir plukket fra kodestammen og andre prosjekter og så lappet på branchen. Symbian har også mange år gamle, generiske bugs som aldri blir fikset eller lappes om og om igjen pr modell.
Lenke til kommentar

Og telefonen er fortsatt treg med bra hardware.

 

Ikke kom og si at det fikses, slik skal være 100% når mobilen slippes. Vil du ha en bil som kjører sakte for de har glemt å putte inn tre av girene?

 

Jooda, vi fikser det når vi har produsert dem *høhø*

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...