Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i nedre del av ribbeina (baksiden) + skulderen, pusteproblemer


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Ja, det virker sikkert helt fjernt å poste her. Men vil vente til natta er over før jeg drar noe sted.

 

Før jeg gikk og la meg natt til i går hadde jeg litt vondt i ryggen, da jeg våknet i går hadde jeg ekstremt vondt i ryggen og også skuldra (kjennes ut som inni trapezius?). Spesielt når jeg puster både inn og ut. Det er en skarp, stikkende smerte. Om jeg holder pusten litt kjenner jeg fortsatt litt smerte, men klart mye mindre enn når jeg puster.

Om jeg prøver å sette meg og hvile ryggen bakover gjør det for vondt, det samme om jeg prøver å legge meg ned. Det gjør ikke vondt å røre på skulderleddet eller klemme på musklene, men det gjør utrolig vondt (type voldsom stikkende smerte som gjør meg kvalm) om jeg gjør bevegelser som f. eks å bøye meg fremover og prøve å plukke opp noe fra et bord/seng.

 

Hadde håpet det skulle gå over litt etter søvn (sov med varmeflaske som jeg også satt med i hele går kveld), men våknet opp for ca 30 minutter siden pga. smerter. Pusten min er litt overfladisk i og med at det gjør vondt å puste helt inn og ut ("midten" føles bedre). Hoste osv. er jeg veldig takknemlig for at jeg ikke trenger å gjøre for øyeblikket :)

Har ingen brystsmerter eller magesmerter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på eksakt hvor du har vondt men siden du sliter med pusten så kan det være et ribbein som enten har fått en brist eller er knekt.

 

Det er fullt mulig å briste ribbein uten å ha noen ulykke/fall/slag etc. Jeg har fått ribbeinsbrist ved å nyse kraftig.

 

En annen ting det kan være er at et av ribbeina ha kommet ut av lokasjon i enden, mellom enden av ribbeinet og feks brystbeinet så ligger deg små bruskbiter. Dette kan komme ut av stilling og det er ekstremt smertefullt men veldig enkelt å fikse. En kiropraktor får det på plass med et velrettet press. Jeg klarte å få til ovenstående når jeg lente meg fremover for å ta et papir ut av en papirornder på pulten.

 

Men det kan jo også være noe helt annet.

Lenke til kommentar

Etter hva vi leste oss til selv så var det antakeligvis noe muskulært. Da jeg våknet senere idag var smerten i ribbeina (var på baksiden og siden, på en måte) borte, heldigvis! Har aldri hatt sånne smerter før. Nå er det bare litt igjen i skuldra :) Har blitt matet på smertepiller og varmeflaske fra i dag tidlig, så det virker å være under kontroll. Hvis det hadde vært like ille så hadde vi dratt til legevakta for å sjekke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte bare å hoppe inn her igjen og si at jeg har fått tilbake det samme, men denne gangen på andre siden?? Startet i går sen ettermiddag/kveld, våknet 40 minutter før klokka ringte i morges og ble bare liggende på siden for å prøve å puste uten å røre på meg. Har vært på skolen og oppegående i hele dag og det har holdt et jevnt "smertenivå" eller hva jeg skal kalle det, men virker litt verre i kveld. Det blir verre etter at jeg sitter, eller hvis jeg lener ryggen inntil noe. Kan ikke ta dype pust inn.

 

Veldig rart! Det hadde gitt mer mening om det kom tilbake på samme siden, på en måte??

Lenke til kommentar

Stress er det masse av for tiden, jeg har tenkt i retning av stress selv. Stress i ribbeina..? :p

Skal bort med papirene til legen i morgen (har flyttet til England og måtte samle sammen litt papirer før jeg kunne få meg fastlege), om det ikke blir bedre i løpet av morgendagen får jeg vel bare krype til korset ;)

Lenke til kommentar

For noen år siden hadde jeg en sædeles stressende periode, hvor jeg hadde noe av den samme type smerte du beskriver. Stikkende smerte, vondt å puste annet enn i "midten" (:p) og enkelte helt bevegelser var i overkant smertefulle. Jeg fikk beskjed om at det etter all sannsynlighet var stressrelaterte kramper, av alle ting. Det ga seg i hvert fall da den stressende perioden var over. Kommer tilbake innimellom, men da også bare om jeg er veldig stresset.

 

Men for all del, det er vel best om du sjekker det hos legen, syns jeg. :)

Lenke til kommentar

Oppdaterer igjen her. De to siste nettene har jeg bare klart å sove et par timer sammenhengende før effekten av smertestillende har forsvunnet og jeg har våknet opp i smerter.

Måtte dra på skolen idag fordi jeg har to viktige eksamener neste uke, og jeg følte meg faktisk mye bedre til morgenen. Men da skoledagen nærmet seg slutt var det som om hele greia bråstartet igjen og jeg var i helt ekstreme smerter. Endte med at vi dro på legevakta og jeg ble undersøkt litt frem og tilbake.

Konklusjon: betennelse i brusket som er mellom ribbeina. Herlig! Så har fått betennelsesdempende nå, og håper det går over før jeg har eksamen. Kjekt å få lese litt istedet for å være enten i smertetåke eller helt ør fra smertestillende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...