Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Memory dumps -> alle OS installs henger seg


Anbefalte innlegg

Hei!

Først litt info om hva som var galt før jeg fikk PCen tilbake fra reparasjon hos komplett. En vakker dag bestemte windows 7 seg for at nå skal det henges, og etter det var det umulig å starte opp maskinen i verken w7 eller linux. Det gikk heller ikke å installere noen OS på maskinen. Da mistenkte jeg at det var harddisken det var noe galt med og sendte inn til rep.

 

2 uker senere (idag), har jeg fått den tilbake med følgende melding : "Defekt HDD, byttet ut den."

 

Nå kommer det interessante..Akkurat samme problem kom opp når jeg prøvde å installere OS (prøvde forskjellige bitversjoner av w7 og ubuntu uten hell). Til slutt, gikk jeg i BIOS og valgte "Load Fail-Safe defaults" og prøvde å installere w7-32bit. Mange bluescreens og kræsj senere, blir win7 installert ferdig.

 

Slik det er nå, så kræsjer windows akkurat idet jeg gjør noe som helst omtrent. Prøve å installere ff / installere diverse apps / you name it.

 

Har noen den fjerneste anelse hva det kan være?`For meg virker det som om komplett har ikke orket å bytte ut harddisken..

Endret av falz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være defekt ram eller defekt disk?

Ifølge komplett sine teknikere, så har dem testet med memtest, furmark og 3dmark og det hadde gått helt fint (ifølge dem). I tillegg, så påstod dem at de har byttet ut HDD, så det må være tidenes tilfeldighet hvis det er en ny harddisk med akkurat samme feil :p

 

Nå har ikke jeg hatt mulighet til å kjøre memtest, men jeg testet å bytte plass på de 2 minnebrikkene (limte inn specs på maskina under). Det hjalp ikke på problemet.

 

1 Komplett Gamer i05

1 Støtsikker PC-eske

1 Cooler Master Mystique 631, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

1 MSI P6NGM-FD, nForce-630i+GF7100, m-ATX Socket-775, DDR2, DVI, GbLAN, PCI-Ex16

1 Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz Socket 775, 2MB, BOXED

1 LG DVD-brenner GSA-H55L IDE Black OEM LightScribe

1 USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

1 Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

1 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

1 Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

1 XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 650/1800Mhz

1 Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

1 Support Komplett.no - Komplett sin egen telefon/mail support

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du kommer inn i safe mode, start cmd.exe og kjør følgende:

 

sfc /scannow

 

og

 

chkdsk

Jeg klarte ikke komme meg inn i safe mode, så jeg tenkte å installere windows på nytt. Det gikk ikke, ettersom installen hang flere ganger. Deretter prøvde jeg Kubuntu og ubuntu installasjoner via USB (windows installerte jeg med DVD), og ingen av disse gikk gjennom. Forrige gang sa komplett at dette høres ut som harddiskfeil og byttet ut harddisken.

 

Noen tanker om hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Du sier memory dumps, Gå til C:\windows\minidump, pakk inn alle filene med winrar/7z og last opp her. dmp filen inneholder informasjon om bluescreen og kan finne ut av hvilken driver eller hardware som forutsaket bsod...

 

Om du ikke komemr inn, så hjelper jo det lite.. Du kan jo starte opp fra en livecd med ubuntu, og laste opp mens du kjører os fra cd :)

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Du sier memory dumps, Gå til C:\windows\minidump, pakk inn alle filene med winrar/7z og last opp her. dmp filen inneholder informasjon om bluescreen og kan finne ut av hvilken driver eller hardware som forutsaket bsod...

 

Om du ikke komemr inn, så hjelper jo det lite.. Du kan jo starte opp fra en livecd med ubuntu, og laste opp mens du kjører os fra cd :)

Når det gjelder memory dump, så noterte jeg ned hvertfall at det var STOP error 0x19. Nå googlet jeg ganske mye rundt dette uten at jeg ble mye klokere. En god del sider sier at det er snakk om harddisken som kneler, men dette ville da vært tidenes sammentreff da komplett byttet ut harddisken under siste reparasjonsrunde

 

crasher LiveCDr (eller USBer?) også?

 

Følgende installs fungerte ikke i det hele tatt (kom seg ikke gjennom) :

- w7 64 og 32 bit

- vista 32 bit

- kubuntu 64 bit

 

Ubuntu liveUSB kom seg gjennom helt til jeg skulle installere ubuntu ordentlig (altså til jeg trykte på install ubuntu knappen på desktopen)

Lenke til kommentar

Altså, ubuntu kan du jo kjøre UTEN å installere. Kan du ikke gå til C:\windows\minidump via ubuntu da? Og laste opp filene her? det er en litt bedre forklaring på bsod enn 0x19 :)

Nei, det går ikke, ettersom jeg formaterte den partisjonen som windows kræsja på og deretter startet problemet med at den ikke ville installere OS. Hadde jeg fått tak i minnedump, så hadde jeg postet det for lenge siden :p

Lenke til kommentar

det kan være harddisken din. jeg hadde samme problem og sendte in til data reparasjon på strømmen, pcreparasjon, og da var det harddisken min som tok farvel.

Kan være, men ved siste reparasjon som komplett utførte for litt over ei uke siden, så byttet dem ut HDD. Sjansen for å få nøyaktig samme feil 2 ganger er minimal, med mindre de bare har jugd om dette (noe jeg mener det ikke finnes grunnlag for å anta).

Lenke til kommentar

det kan være harddisken din. jeg hadde samme problem og sendte in til data reparasjon på strømmen, pcreparasjon, og da var det harddisken min som tok farvel.

Kan være, men ved siste reparasjon som komplett utførte for litt over ei uke siden, så byttet dem ut HDD. Sjansen for å få nøyaktig samme feil 2 ganger er minimal, med mindre de bare har jugd om dette (noe jeg mener det ikke finnes grunnlag for å anta).

 

 

Sjansen er ganske minimal, men den er fortsatt der. Alle gode tinge er 3. hehe

det kan ha forekommet av frakten?

Lenke til kommentar

Ser du faktisk kan kjøre en Live Linux versjon , noe som peker på at det kan fortsatt være noe problem med enten HD eller tilkoblingen til hd.

 

Prøv dette :

 

Bruk en annen hd kabel.

Koble til hd via en annen Sata port.

 

Du bør også selv kjøre en memtest86 manuelt for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Kan godt hende ny hdd ble skadet under frakt. Har opplevd mange ødelagte pakker takket være posten.. den nye hddæen kan også være defekt, men sjangsen er minimal..

Plukket opp dette på komplett sin Pick up point og det innebærer at komplett selv har fraktet dette, så de skulle igrunn ha behandlet sine egne pakker ordentlig :)

 

Ser du faktisk kan kjøre en Live Linux versjon , noe som peker på at det kan fortsatt være noe problem med enten HD eller tilkoblingen til hd.

 

Prøv dette :

 

Bruk en annen hd kabel.

Koble til hd via en annen Sata port.

 

Du bør også selv kjøre en memtest86 manuelt for sikkerhets skyld.

 

Kjørte en memtest86+ som fuglte med kubuntu liveUSB og den bare hang seg etter noen minutter..Jeg lot det gå over natta for sikkerhetsskyld, men fortsatt ingen forandring idag tidlig (satte den igang rundt 22:00 igår natt).

 

Jeg har ingen andre hd kabler desverre, men snakket med tekniker hos komplett som hadde sett på den når den var inne til reparasjon. Teknikern hadde da testet å installere w7 64bit via nettverk (ikke med plate/usb) og det hadde gått helt fint. I tillegg, så hadde han i etterkant fått kjørt CPU, GPU og minnet skikkelig med henholdsvis 3dmark, furmark og memtest. Der fant han ingen feil.

 

Nå tenker de fleste sikkert at det er feil på disc imaget som jeg prøver å installere med, men jeg tror vi kan utelukke at det er feil på 4 ulike OSer på 4 forskjellige DVD/USBer :)

Lenke til kommentar

Hmm du sier altså at Memtest86 henger seg?

Memtest tar ca 4 timer ved 4Gb minne for å kjøre en runde og ca 8 timer for 8Gb om det skal gjøres ordentlig.

For stabilitetstest (viktig når man får ymse bluescreens innimellom) så er det snakk om opp til 24timers testing uten feil.

 

Last ned i såfall memtest.org i tilfelle den du har på cd'en er gammel / ikke kompatibel med det hovedkortet du har nå.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...