Gå til innhold

Jeg kan ikke sitte her mer...


Anbefalte innlegg

Jeg har innsett det for en stund siden at jeg ikke går ned i vekt, eller at kroppen min kommer til å se bedre ut av å tråle treningsforumet her.

 

Jeg må begynne.. men jeg klarer ikke!

 

Nå håper jeg at dere kan hjelpe meg.

 

Litt om min historie:

 

Jeg har vært inn og ut av treningsstudio siden jeg var "lovling" i 15-årsalderen (Sportsclub, gamle Elixia, hadde 15års grense). Men har aldri trent noe seriøst. Bare gått ett par ganger i uken, jogget i 10min, og utførte min standard repitisjon på 15x3 på biceps, abs og bein, før jeg stakk hjem igjen. Kan knapt kalles trening. Jeg har ikke trent noe på over 13-14 måneder.

 

I min barndom har jeg alltid vært en aktiv gutt, spilt organisert fotball fra jeg var 7-8 til jeg var rundt 16. Jeg spiller ganske ofte fotball med kamerater fra sent på våren til tidlig om høsten, når det har vært vær til det.

 

Jeg har noe legen kaller anstrengelses astma, som gjør at jeg får vondt i hodet og føler noen setter seg på brystet mitt når jeg feks jogger litt fort eller gjør noe intensivt. Dette er noe jeg ikke skal skylde på, men har vært en faktor for at jeg ikke har trent skikkelig, eller tatt hardere i. Men det sies at det kan trenes bort.

 

Ellers er jeg en ikke-røyker, men omgir meg av røykere på jobb og hjemme. På jobb er jeg ute å tar "frisk luft" sammen med kolleger, og hjemme er røyker 3 av 5 familiemedlemmer. Men jeg kan så klart prøve å unngå de når de røyker. Jeg drikker vel 1-3 ganger i måneden, hvor jeg for det meste drikker jeg øl (Tuborg lite, pga smak og mindre kallorier??).

 

Mitt kosthold er helt rævva. Jeg er veldig kresen når det gjelder mat (det kan b1sk0p bekrefte :p), så det blir veldig lite utvalg. Så mitt kosthold varierer mellom følgende matvarer:

 

I løpet av en måned har jeg gått gjennom listen minst 1 gang.

 

Frokost:

  • ikke eksisterende.

 

Lunsj:

  • Horn med ost (liker ikke skinke!)
  • Horn med pizzafyll
  • Hveteboller med ostepannetter fra delikatessen på obs
  • Hveteboller med varme karbonader fra delikatessen på obs
  • MacDonalds - hvor jeg ofte bestiller nuggets meny med en cheeseburger utenom, eller en Big Mac meny med ekstra cheeseburger (burgeren er plain, altså bare ost på)
  • Lasagne når de har dagens lasagne på Helgø (49kr for 400g) er godt!

 

Middag:

  • Frozen pizza som Grandiosa (pirker av paprika), grandiosa peperoni eller big one classic hvis jeg ikke gidder å plukke paprika
  • Kjøttkaker m/brunsaus og poteter
  • Taco -bruker bare wraps. Tilbehør: dressing, kjøttdeig, ost og ketchup
  • Kjøttdeig og spaghetti
  • Jeg spiser ingen form for fisk, bortsett fra fiskepudding og fiskepinner
  • Kylling- eller svinefilet med ris eller potetstappe (pulver) og bernaisesaus
  • Indrefilet av ett eller annet vesen til middag av og til i helgene
  • Bestillingspizza
  • Kinamat (frityrsteikt kylling eller svin i pepper- eller currysaus)
  • MacDonalds (samme som blir bestilt ved lunsj)
  • + En hel del annen takeaway fastfood jeg ikke gidder å ramse opp.

 

 

 

Kvelds:

Så og si like ikke-eksisterende som frokost, men når jeg først spiser kvelds spiser jeg:

  • Nudler
  • enkel skivemåltid med diverse salamipålegg eller servelat med majones.
  • Frozen pizza eller bestillingspizza.
  • Rester av taco

 

Nattmat når jeg er ute:

  • MacDonalds eller Burger King - ofte plain hamburgere
  • Kebab

 

Mellom måltidene:

  • Chips. Spiser ca 2-5 180g poser hver uke.

 

Denne listen er ikke 100% korrekt, er nok mer enn dette det varierer med, men dette er så og si det jeg spiser av mat hver måned.

 

 

Så har dere kroppen min.

 

Alder: 23 (blir 24 5.juni i år)

Høyde: ca 176cm

Vekt: varierer mellom 107-110kg akkurat nå.

BMI: ca 35, i alle fall etter diverse kalkulatorer, som regnes som fedme. Føler meg ikke akkurat så feit da.. Laster kanskje opp litt bilder, om jeg tør :p

 

Kommer ikke på noe annet om meg, så er bare å spørre om det er noe dere lurer på.

 

Aktivitet ellers, så finner du meg minst 1-2 ganger i uken på Sola Discgolf bane, hvor jeg riktig nok spiller discgolf (Frisbeegolf), I løpet av 18 hull har jeg spasert rundt i 2-3 timer.

 

 

Jeg vil gjerne bli kvitt de ekstra kiloene, og se litt bedre ut.

 

Jeg vet at jeg må bare reise meg og begynne å bevege meg..men sett bort fra det så spør jeg dere:

 

  • Hva er enklest å starte med? (helst treningsstudio)
  • Hva kan jeg, som er så ekstremt kresen på maten, spise riktig i forhold til å gå ned i vekt?
  • Hva slags treningsprogram bør jeg følge for å trene styrke?
  • Har noen erfaring med astma og trening, og kan komme med tips for hvordan dere ble kvitt det gjennom trening?
  • Hvor ofte bør jeg trene hver uke

 

Jeg er lite motivert til å begynne, men jeg vet jeg må begynne.

 

 

Vennligst hjelp meg!

 

Alle tips og tilbakemeldinger blir tatt imot med stor takknemlighet!

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet lite om astma, men hvis jeg var deg ville jeg tatt for meg kostholdet og enkle vaner i første omgang.

 

- Gå mer

- Sitt i isteden for å ligge

- Kutt ut saus (i alle fall de smørbaserte)

- Bytt ut halvparten av det røde kjøttet med fisk (pudding og pinner er for det meste jeg spiser også, ferske fiskekaker er himmelsk)

- Kjøp ferske grønnsaker og la det bli en stor del av middagen (hvis du er vant til frosne grønnsaker vil en ny verden åpne seg)

- Spis frukt og gryn/brød som mellommåltider heller enn dyr usunn mat

- Tygg mye, spis sakte

- Ikke spis opp maten kun fordi det er mer igjen

- Ikke spis og se på tv/lignende samtidig, man merker fortere at man blir mett/tilfredsstilt når man kun spiser

- Legg merke til hvor mye du sparer på å ikke kjøpe ferdigmat

 

Selv har jeg hatt problemer med å få i meg frokost før men gjorde det til en vane å spise en skål med gryn, melk og jordbærsylte til samme tid hver morgen. Så tidlig er det ikke digg, men det gjør at det blir lettere å unngå en svær lunch. Jeg har også vennet meg nesten av med brus og chips da dette er ting som egentlig bare er godt om du er vandt til å spise det. Til kos går det i kaffe. Sjokolade og kjeks kun i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, du er enig i at kostholdet ditt åpenbart ikke er sunt? Mye lyst brød, ferdigmat og chips.

 

Det du bør gjøre i første omgang er å legge om til et ordentlig kosthold. Bytt ut ferdigpizza med en skikkelig middag. Det er verken dyrere, tar ikke mer tid, og det smaker veldig mye bedre. F.eks. bruker jeg kanskje 20 minutter på å lage middag, og da rekker jeg å koke rise, steke kylling og koke noe grønnsaker og saus osv -- eventuelt bake noe laks og koke noen grønnsaker. Det at du er matkresen, er en dårlig unnskyldning -- det handler bare om tilvenning.

 

Du trenger ikke å telle kalorier, spis normal sunn kost. Etterhvert, når du vil ha bort siste rest av fett før sommeren f.eks. da kan du begynne å virkelig gå i sømmene på hva du spiser, om det skulle være ønskelig. Men når du veier 110 kilo når du egentlig burde veid 75, så skal det ikke så mye mer enn å legge om til "vanlig kost" for å gå ned de første 20 kiloene i hvert fall …

 

Ellers, så bør du finne deg en aktivitet du liker, som involverer litt bevegelse. Du trenger ikke å trene på treningssenter, hvis du synes det er dritkjedelig, da mister du motivasjonen på notime. Selv driver jeg med klatring, buldring, fjellturer osv. Dette er ting jeg synes er gøy, og man får bra trening "på kjøpet". Skulle jeg trent flere ganger i uken på et treningssenter, vet jeg at jeg raskt ville mistet motivasjonen, da jeg synes det er forferdelig kjedelig.

 

Prøv også å få inn litt hverdagsaktivitet, gå/ sykle til jobb og skole hvis det ikke er for langt, gå til butikken etc.

 

Ble litt rotete det her, men poenget er vel at du ikke trenger å gjøre det så jævlig vanskelig. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, denne er rimelig åpenbar. Kutt ut macdonalds, prosseserte matvarer og mat fra ferdigdisken på butikken - begynn å tilberede din egen mat. Du beskriver deg selv som kresen, men så spiser du på macdonalds. Jeg er kresen, maten på macdonalds og burger king smaker ikke godt - æsj, blir kvalm bare av tanken.

 

Tre utfordringer til deg:

 

1. Lag deg en tacomiddag uten å bruke noe "Santa Maria" - ferdigcrap (foruten wraps). Kjøp inn spisskummen (Cumin) og krydre kjøttdeigen etter smak. Kjøp inn avokado og lag guakamole. Selv bruker jeg: 1/2 løk, 1 avokado, litt rømme, en dæsj sitron eller lime, rimelig greit med pepper og litt salt. Chili må og være med, lag den så sterk du liker. Alt annet lager du som vanlig. Guakamoleen setter den siste piffen på tacoen.

 

2. Lag en omelett på riktig vis, søk opp jamie oliver på youtube og lær deg hvordan du gjør det.

 

3. Lag deg en kyllingsalat som du tar med til lunch. Selv liker jeg ananas, agurk, salat og ruccola (må ikke spises for seg selv) som tilbehør. Kyllingen må ikke stekes tørr, men heller ikke for lite - så ikke skjær fileéne opp i for store biter. All kyllingen legges på topp, sånn at du stikker gaffelen ned gjennom hele greia - så får du salaten fremst på gaffelen.

 

Før du begynner å klage over at dette tar for lang tid. Jeg fikser en omelett på under 10 min (der minst 5 min kan tilbringes til å gjøre helt andre ting), kyllingsalaten klokker inn på rundt 15 min og tacomiddagen tar like under 30 min (da lager jeg også mat til 4-5 andre, så gitt at de gjør det samme for meg blir ikke tidsbruken stor her heller).

Endret av storken
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe god på trening. Men jeg løper litt og har astma. Jeg brukte medisinen ventoline, den funket veldig bra. Nå har jeg gått over til en som heter symbicort. Etter jeg har gått over på den har astmaen begynt å forsvinne. Så det er vel egentlig medisin som funker best mot astma..(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar til nå.

 

Største utfordringen min blir nok maten ja. Mye spennende som jeg vil prøve der ute, men jeg liker ikke grønnsaker overhodet. Noen sier at det er psykisk, andre sier at det er noe du må bli vandt med, mens andre sier at de enkelt og greit ikke liker smaken eller konsistensen. Jeg kan spise rå grønnsaker som gulerøtter og kålrabi, men that's about it.

 

Ang. astmaen, så er det ca 10 år siden jeg var hos legen sist med det, kanskje jeg burde gå snart for å få medisiner, som jeg ikke har brukt på 8-9 år.

 

Jeg får begynne veldig smått, å være mer bevisst på hva jeg putter i munnen. Jeg må bare ha tålmodighet og innse at forandringen ikke skjer i løpet av natten.. "Rome wasn't built in one night".

 

Setter pris på flere tips ang. kosthold, og gjerne litt hva jeg burde starte med på treningsstudio. Kan jo høre med trenerne der, de bør jo vite litt om dette :)

 

Ellers liker jeg fotball, som jeg spiller veldig ofte om sommeren, det er jo ikke noe fettforbrennende, men er en aktivitet som holder meg i gang. Jeg har veldig bra turområde i nærheten, og sykkel vant jeg på jobben (hint kanskje?). Jeg må bare begynne å få øyene opp for mulighetene rundt meg.

 

Hadde forresten taco i dag... Men tok 2 wraps istede for 3, som jeg vanligvis gjør. For en gangsskyld er jeg ikke vemmelig mett :)

Endret av Tiugama Kaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers liker jeg fotball, som jeg spiller veldig ofte om sommeren, det er jo ikke noe fettforbrennende, men er en aktivitet som holder meg i gang.

 

Klart fotball er fettforbrennende! Du skriver at du synes at dette er morsomt, noe som er alfa omega om du skal få til å trene regelmessig.

Lenke til kommentar

Istedefor å bytte ut alle dei usunne måltida på en gang, bytt ut først et måltid i ei veke med noke sunt, så neste veke prøver du å bytte ut to, tredje veke tre, og på en måned har du plutselig berre sunne måltid. I tillegg til at du sjølvsagt skal unne deg gode ting, men det må vere når du føler du fortjener det (når du virkelig har godfølelsen på at du fortjener det, fordi du har nådd et eller anna mål som ikkje trenger å vere så stort, ikkje fordi du plutselig forteller deg sjøl at du fortjener det.)

 

Å ete så usunt gjer deg ikkje berre feit. Du har større sjanse for å dø ung, og det i seg sjøl burde vere en stor motivasjon spør du meg.

 

Trening: Kom deg i gang med en eller anna aktivitet, som andre har sagt så bør det vere noke du trives med. Etter kvert kan det vere lurt å drive med litt styrketrening (sjekk stronglifts.com for mange gode tips), kanskje to-tre gonger i veka.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale stronglifts om du vil trene styrke. Har ikke holdt på så lenge personlig, men har merket en del fremgang allerede. Det eneste vanskelige er å komme over den kneika med å komme i gang, og starte med tom vektstang. Det som er deilig er at programmet er fullt ferdig, så det er bare å komme i gang, lag deg et regneark der du fyller inn progresjonen mellom hver trening.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...