Gå til innhold

Minimal lagringsdings


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde akkurat dette på en gammel Apple Macintosh SE med en 8 MHz Motorola 68000 prosessor. Den hadde 4 MB RAM (altså megabyte, ikke gigabyte) og det var så svimlende mye at jeg kunne bruke halvparten til en såkalt RAM-disk. Fra denne RAM-disken startet jeg f.eks. Excel 3.0 lynraskt. Tror det gikk på under et femtedels sekund eller noe slikt. Problemet var at alt forsvant fra RAM-disken når PC-en ble slått av. Igrunnen rart at man ikke har utviklet slike muligheter mer. Kanskje det kommer med de såkalte memristorene når de blir klare for produksjon. Eller hvis.

Lenke til kommentar

Det finnes programmer som lar deg reservere RAM og bruke det som en partisjon. Hastigheten blir ikke fult like god som systemminnet pga driver overhead, men det er snakk om tall som overgår alt av lagringsløsninger med god margin.

 

DataRAM RAMdisk er et slikt. Jeg testet det tidligere, og det funket fint. Det lar deg også lage et image (.iso) av RAMdisken som kan lastes ved oppstart, og eventuelt autolagres ved avsluttning. Dette øker oppstart og avsluttningstid noe, avhengig av hastigheten på disken image lagres på og størrelsen på RAMdisken.

 

EDIT: nå sitter jeg på 4 stk C300 i RAID, og har godt med plass på de, med mer enn nok ytelse, så jeg gidder ikke stresse med det :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...