Gå til innhold

Vurderer kjøp av (super)telezoom


Anbefalte innlegg

Men - er bildekvaliteten allerede "sådär" uten teleconverter, og/eller det er en dårlig teleconverter, så kan man like gjerne croppe i etterkant.

 

Nettop,det er jo det vi snakker om sigma 150-500 er jo nettop sådær over 300mm og det forværrer seg enda mere fra 400 til 500 mm .

men er formålet å ha mest mulig zoom uten tanke på bildekvalitet, ja så peis på :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettop,det er jo det vi snakker om sigma 150-500 er jo nettop sådær over 300mm og det forværrer seg enda mere fra 400 til 500 mm .

men er formålet å ha mest mulig zoom uten tanke på bildekvalitet, ja så peis på :D

For eksempel til videofilming er det bare å kjøre på! Der skal du bare ha 2Mpx!

 

Konkluderer lett:

God 1.4x (eller 1.7x etc) TC - brukes med god samvittighet på god optikk.

God 2x TC - bør forbeholdes spesielt god optikk.

Dårlig TC - bør ikke brukes i det hele tatt.

 

Og på Sigma 150-500 og stillbilder konkluderer jeg som deg - her er det neppe noe poeng i å bruke TC.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skarpheten på sigma 150-500 er såpass dårlig i teleenden (egen erfaring) at jeg overhode ikke villet vurdert å bruke en conv i tillegg og slettes ikke en 2x.

Nytter lite å dra motivet til seg om resultatet blir bare sorgen .

 

Konklusjon: En telekonverter er bortkastet når man kan oppnå samme utsnitt SKARPERE ved å croppe bildet tatt uten TC! (Da har man i tillegg fordelen av å kunne velge nøyaktig utsnitt i ettertid, og har mye bilde i kanten å gå på hvis man trenger å rette horisont, keystoning, geometrifeil og så videre!

 

Telekonverter er en levning fra filmens lavoppløsnings-dager.

 

Bare superskarpe og dyre fast-teler i 50.000,- klassen kan begynne å dra nytte av TC, er min mening.

...litt rart at du fremdeles hevder dette over ett år etter at lignende påstander fra deg ble grundig tilbakevist i tråden som Trondster linker til.

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Når du ikke stiller så store krav til kvaliteten tror jeg du kommer best ut av og kjøpe deg en speiltele på 1000/1200mm, så du kan teste dette ut.

Så du ikke har brukt en formue når du går lei :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Når du ikke stiller så store krav til kvaliteten tror jeg du kommer best ut av og kjøpe deg en speiltele på 1000/1200mm, så du kan teste dette ut.

Så du ikke har brukt en formue når du går lei :)

 

Joda, jeg har vurdert det også, men er den sigma'n uten TC så dårlig? skulle likt å sett bilder tatt på 400-500mm (har forstått at det er dær den begynner å tape seg)

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Om ikke kravet er større enn det, så løp å kjøp, du skulle egentlig hatt en 4x TC men det finnst ikke :-)

En TC koster jo ikke all verden så du går ikke konk når du etter kort tid blir lei av elendige bilder.

Sigma 150-500 mm er grei nok til objekter som ikke er i bevegelse, men heller ikke mer enn det om vi snakker bildekvalitet , men det er jo et ganske stort objektiv og fungerer sikkert til å imponere med om det er noe av hensikten :tease:

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Når du ikke stiller så store krav til kvaliteten tror jeg du kommer best ut av og kjøpe deg en speiltele på 1000/1200mm, så du kan teste dette ut.

Så du ikke har brukt en formue når du går lei :)

 

Disse speiltelene her skal være av laber kvalitet. I tillegg så er de ikke 1000mm, men 500mm F8/F10 + 2xTC ;)

Som om de ikke var ille nok i utgangspunktet. Ville gått for de mer annerkjente speiltelene. De koster ikke allverden mer heller. Zeiss Mirotar 500mm F8, Tamron 500mm F8, Tokina 500mm F8 og Sigma 600mm F8 har rykte på seg for å være "bra"

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Når du ikke stiller så store krav til kvaliteten tror jeg du kommer best ut av og kjøpe deg en speiltele på 1000/1200mm, så du kan teste dette ut.

Så du ikke har brukt en formue når du går lei :)

 

Joda, jeg har vurdert det også, men er den sigma'n uten TC så dårlig? skulle likt å sett bilder tatt på 400-500mm (har forstått at det er dær den begynner å tape seg)

 

Hvis du leter litt finnes det en erfaringstråd her for Sigma 150-500, og der finner du og endel bilder tatt med det objektivet.

 

Tor

Lenke til kommentar

om jeg med en den sigma'n + 1.4x TC ser hva jeg har tatt bilde av når jeg kommer hjem, klare å se forskjell på en elg og en kjøttmeis... Så er jobben gjort så det holder. Uten TC så håper jeg jo å kanskje få noen bilder som med litt jobb kan bli pene å se på :p

 

Når du ikke stiller så store krav til kvaliteten tror jeg du kommer best ut av og kjøpe deg en speiltele på 1000/1200mm, så du kan teste dette ut.

Så du ikke har brukt en formue når du går lei :)

 

Joda, jeg har vurdert det også, men er den sigma'n uten TC så dårlig? skulle likt å sett bilder tatt på 400-500mm (har forstått at det er dær den begynner å tape seg)

 

Under" mine bilder" https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=918736&st=20

På side 2 vil du finne noen bilder av bla ærfugl, disse er tatt med nevnte objektiv under gode forhold og her klarer objektivet seg rimelig bra etter min mening.

PS: over bildene står det hvilket objektiv som er brukt .

 

z12.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...