Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planlegger å ikke betale norsk moms.

 

OK, så under seks tusen kroner altså. Hva har du av optikk fra før, og hva har du behov for?

 

 

hva mener du med under 6000?

 

har en 70-200, en vidvinkel, en makro og 2 middelmådige normalobjektiver.

 

Tenker på tre mulige kandidater:

en normalzoom

en fast i området 35mm/50mm

en fast tele.

Lenke til kommentar

En 135mm 2.0 er veldig billig der borte, så det først når jeg kom hjem i forrige uke :(.

 

Btw. Metropolitian Museum of Art har bilder fra Steichen og Stieglitz utstilt og ICP (international center of photography) har "the mexican suitcase" utstillt. Sistnevnte er virkelig verdt inngangspengene.

Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva du har lov til å ta med deg tilbake uten å måtte betale mva for det.

 

 

ja... men nå trenger ikke tollerne å vite hva jeg hadde av kamerautstyr når jeg dro ut heller. Takk for tipsene ET! tror sannelig jeg skal prøve å få tatt meg en tur for å ta en titt

Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva du har lov til å ta med deg tilbake uten å måtte betale mva for det.

 

 

ja... men nå trenger ikke tollerne å vite hva jeg hadde av kamerautstyr når jeg dro ut heller. Takk for tipsene ET! tror sannelig jeg skal prøve å få tatt meg en tur for å ta en titt

 

Heh. Da burde du virkelig ikke fortalt om dine planer om å begå lovbrudd på et forum som det er kjent at tollerne leser. Folk har blitt tatt før etter å ha fortalt om det her.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal være vanskelig, men grensen på 6000,- gjelder også per gjenstand, så man kan ikke slå sammen fire "kvoter" til én. ;)

 

Ellers er det mye rart som er billigere i New York enn her hjemme. Skal du shoppe i butikken, enten det nå er B&H eller Adorama, må du huske å legge på 8,875% i sales tax. Dette er IKKE en form for mva, og du vil ikke få den tilbake på flyplassen.

Lenke til kommentar

Jeg skal til NYC om 2 mnd og planen er å ta med enn tannbørste, NX100 og underbukse. Resten kjøper jeg der. Jeg kommer til å ta turen innom adorama for å kjøpe kameraveske®, et objektiv eller to og stativ. Jeg har var på BH sist og synes det var litt slitsomt å handle der. Rene soup-nazi-opplegget. (Kanskje litt bad-karma å komme med nazi-referanser til B&H...)

 

Hvis du trenger noen generelle turisttips og tips til butikker utenom foto så send meg en PM. I <3 NY

Endret av ryback
Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva du har lov til å ta med deg tilbake uten å måtte betale mva for det.

 

 

ja... men nå trenger ikke tollerne å vite hva jeg hadde av kamerautstyr når jeg dro ut heller. Takk for tipsene ET! tror sannelig jeg skal prøve å få tatt meg en tur for å ta en titt

 

Heh. Da burde du virkelig ikke fortalt om dine planer om å begå lovbrudd på et forum som det er kjent at tollerne leser. Folk har blitt tatt før etter å ha fortalt om det her.

 

At folk eventuelt blir stoppet i tollen, etter å ha fortalt på forumet her at de har planer om å begå den store "forbrytelsen" å ta med et objektiv eller tre til en verdi av litt over tillatt grense, velger jeg å se på som en ren tilfeldighet. Med mindre man da klart og tydelig annonserer flight nummer og ankomstdag og klokkeslett. Og selv da vil jeg tro det var en tilfeldighet om man ble stoppet. Dette er en "forbrytelse" det kun slås ned på om en toller tilfeldigvis skulle oppdage det i jakt på noe helt annet.

 

Om tollere følger med her på forumet så er jo ikke det noe mere merkelig enn om leger, advokater og fiskere gjør det samme. Det finnes fotointeresserte mennesker i alle samfunnslag - og noen av dem finner veien hit.

Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva du har lov til å ta med deg tilbake uten å måtte betale mva for det.

 

 

ja... men nå trenger ikke tollerne å vite hva jeg hadde av kamerautstyr når jeg dro ut heller. Takk for tipsene ET! tror sannelig jeg skal prøve å få tatt meg en tur for å ta en titt

 

 

Husk på at det er du som evt. må kunne dokumentere hva du hadde meg deg når du dro hvis du bldir stoppa i tollen.....

Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva du har lov til å ta med deg tilbake uten å måtte betale mva for det.

 

 

ja... men nå trenger ikke tollerne å vite hva jeg hadde av kamerautstyr når jeg dro ut heller. Takk for tipsene ET! tror sannelig jeg skal prøve å få tatt meg en tur for å ta en titt

 

 

Husk på at det er du som evt. må kunne dokumentere hva du hadde meg deg når du dro hvis du bldir stoppa i tollen.....

 

 

så når man har med kameraetutstyr ut av landet må man ha med alle kviteringer også? :p Høres ut som noe som ikke vil fungere, eller som blir praktisert i noen virkelig situasjon (ihvertfall ikke med kamerautstyr).

Lenke til kommentar

så når man har med kameraetutstyr ut av landet må man ha med alle kviteringer også?

 

Ja, enten det eller få dokumentert på Tollkontoret at det er ditt. Der finnes en formular for dette.

 

Høres ut som noe som ikke vil fungere, eller som blir praktisert i noen virkelig situasjon (ihvertfall ikke med kamerautstyr).

 

Der er en risiko og du bestemmer jo selv om du tar den. Er det fotoutstyr tolleren enkelt skjønner er dyrt, da er det kort vei for de å sjekke valutaregistrert der alle dine korttransaksjoner over en mindre beløp blir registrert. Ser de da at du har brukt 10.000 i en fotobutikk, skal du nok ha ualmindelig gode talegaver for å snike deg unna.

Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke alle kvitteringer. Selv om det hadde vært imponerende å slenge i trynet på evt. tollere.

 

Det holder med å dra ned på nærmeste tollstasjon med utstyret, fylle ut et skjema og få det stemplet og signert.

 

Og det omtalte skjemaet finner du her: http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf

 

Tar maks fem minutter å få det stemplet før utreise hos tollen i første etasje når det gjelder Gardermoen.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...