Gå til innhold

Nettverk gjennom strømnettet - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et vanlig hjemmenetverk koblet opp med telefonlinje på ADSL.

Bruker noen Linksys transmittorer (PLE200 - litt eldre versjon) til å få internett gjennom strømnettet, men etter vi byttet ruter har vi hatt problemer med at nettet forsvinner når mer enn 3 pcer kobles opp via strømnettet.

 

For de som ikke har hørt om dette før; Linksys har noen små bokser med inngang til nettverkskabler som du kan koble til i nærmeste stikkontakt.

 

Problemet nå ligger i at jeg ikke vet hvordan jeg skal få 4 pcer på nett med en stabil oppkobling. For vanligvis har vi store problemer med å koble oss til internett, og nettet kan virke fra enkelte stikkontakter, mens andre dager fungerer de ikke fra nøyaktig samme stedet.

 

Kan noen forklare hva som kan være galt, og HVA som kan gjøres for å fikse dette?

Grunnen til at jeg har Linksys er fordi jeg ikke vil drive med noe boring i tak og vegger for å legge gjennom nettverkskabler.

 

 

 

På forhånd, tusen takk for all hjelp! :D

 

Mvh Arild Kristoffersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ruteren jeg har nå er en speedtouch som nextgentel sendte som kompensasjon for at den andre ikke lenger virker. Hvilken modell er jeg usikker på, men ettersom nettet funker ved direkte oppkobling til ruteren er jeg usikker på hva jeg kan gjøre.

 

Har de koblet direkte til vegguttak og selv der oppstår det ofte problemer

Lenke til kommentar

Jo fler slike man kobler til, jo dårligere blir hastigheten i alle fall. Vet ikke om det har noe å si for støynivå og hvor bra linja holder seg i kvalitet.

 

Koble de til så tidlig som mulig på kursen, og helst kanskje bare en pr kurs. Jeg vet ikke om det siste stemmer, men jeg vet at det første stemmer. Det har jeg testet meg frem til selv.

Lenke til kommentar

Er mulig jeg faktisk går over til kabel igjen, men er jo latterlig idiotisk når jeg har brukt 6000 kr på Linksys system som overhodet ikke fungerer som det skal. Går ut ifra at det er strømnettet i huset vårt som er problemet, men kan det da spille noen rolle hvor vi har ruteren?

Lenke til kommentar

Er mulig jeg faktisk går over til kabel igjen, men er jo latterlig idiotisk når jeg har brukt 6000 kr på Linksys system som overhodet ikke fungerer som det skal. Går ut ifra at det er strømnettet i huset vårt som er problemet, men kan det da spille noen rolle hvor vi har ruteren?

 

Det har strengt tatt ikke noe å si hvor du har ruteren, men det har noe å si hvor i strømnettet du kobler i Linksys-boksene. Og indirekte får jo det litt å si for hvor ruteren står.

 

Du skrev i første post at problemet oppsto ved bytte av ruter. Det tyder veldig på at ruteren har i hvert fall noe med problemet å gjøre. Har du prøvd å plassere strømforsyningen til ruteren langt vekk fra alle Linksys-bokser?

 

Jeg har tilsvarende enheter fra Devolo, og der mener jeg det fulgte med et styringsprogram som kunne vise signalkvaliteten mellom homeplug-boksene. Har du undersøkt om Linksys har noe slikt?

 

Hvordan er forbindelsen mellom maskinene? Altså, har PC1 og PC2 kontakt med hverandre, men ikke med verden utenfor, eller er hele lokalnettet dødt?

 

Hvordan har du forresten klart å bruke 6000,- på disse Linksys-boksene? Andre tilsvarende bokser koster såvidt jeg vet under 500 pr. stk, og med en hver til 4 PCer pluss en ved ruteren skulle det bli 2500. Jeg må nesten spørre: Har du 4 Linksys-bokser ved ruteren, en pr. PC?

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å pinge routeren fra de forskjellige maskinene. Da vil du se hvor god/dårlig forbindelsen er.

Gå i CMD-vindu og skriv ping 10.0.0.1 -t <enter> fra alle maskinene, så vil du se om ping er akseptabel.

(1-10ms er sikkert OK)

 

Pass på at du ikke kjører bittorrent e.l. som kan ødelegge forbindelsen.

 

-- testet, ikke funnet i orden

 

--

 

Har 6 stk ja, hvorav prisen på de lå på 950 kr stk (for rundt 3 år siden da :p)

En boks går rett ved power outletten ved routeren, de andre er i nærmeste stikkontakt i forhold til pcene.

 

Det er godt mulig det er snakk om probler pga. routeren, skal prøve å få nextgentel til å sende meg en annen, slik at jeg forhåpentligvis kan løse problemet eller i hvertfall utelukke ruteren som alternativ.

 

Lokalnettet er ikke mye i bruk, men jeg har forbindelse med de andre pcene på nettet.

 

As far as I know finnes det ikke noe programvarer for disse boksene, pure plug and play.

Er helt sikkert mulig å trace det på noen som helst måte, men energien jeg bruker på dette kontra å bore noen hull i vegger og tak begynner å jevnes ut:P Vil helst unngå å bore ettersom jeg bor i et 3 etasjers hus hvor nettet skal fordeles i alle 3 etasjene, mye kabling overalt bør være unngåelig.

 

 

 

PS. Snakket med engelsk Linksys support, og de sa det trolig var endringer på strømnettet fordi andre gjenstander okkuperte strømforsyningen / stikkontaktene og derav endret signalene. Skal prøve å sjekke ved å koble ut alt som okkuperer stikkontakter utenom pcene, ruteren og Linksys systemet, og så se om det gir noen resultater.

 

Takker mye for all hjelp så langt ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...