Gå til innhold

Høgskole eller Universitet (IT-linje)


seppo-

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjon at jeg vet hva jeg skal studere (Informasjons Teknologi), men har ikke en anelse om hvilken skole jeg bør gjøre dette igjennom. Jeg har lest litt om studiene og dersom jeg kommer inn, så vil jeg helst fokusere på web og mobil utvikling, men problemet ligger rundt "skole-typen".

 

Bør jeg sette Høgskolen i Bergen som første valget eller Universitetet i Bergen?

Det viktigste er jo hvilke av disse to som gir de beste arbeidsmulighetene etter at jeg er ferdig utdannet, eller om det har noe å si, men jeg lurer også på hvordan studietiden foregår. Er det mange obligatoriske forelesninger, gruppearbeid, egen-studie eller "skoletimer"? Da lurer jeg mest på hva som er forskjellene mellom universitetet iforhold til høgskolen! Jeg kommer direkte ifra vgs med et jobbår, og har dermed veldig lite peiling på hvordan det er med videre utdanningen.

 

Så vidt jeg har forstått så er Høgskolen mer arbeidsrettet, mens universitetet er mer som en utdanning. (Kan det sammenlignes med yrkesfag eller allmenn studiespesialisering?) eller har jeg bommet kraftig her?

 

Takker for hjelpen på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du går på hjemme sidene til de respektive skolene så ligger det som regel en kort presentasjon av hva studie går ut på, hvilke fag du må igjennom og litt om hva slags arbeidsmetoder de legger vekt på.

 

Forelesninger blir ofte brukt til å presentere stoff og avhengig av fag, linje og skole så legger noen opp til at en skal jobbe i grupper mens andre legger vekt på selvstendig arbeid.

Lenke til kommentar

For kortere utdannelser (bachelor) er det fordel at høgskolene fokuserer mer på praksis og er mer yrkesrettet. Men det kommer mest an på linje og egeninnsats, det er ikke noe som sier at høgskole er bedre enn universitet (eller omvendt) sånn generelt.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Hei,

jeg er nylig utdannet ingeniør i web og mobil utvikling fra HiB. (bach i dataingeniør).

Kan anbefale studiet på HiB, hvordan det foregår på UiB er jeg ikke 100% sikker, men det virker som undervisningen der er mer teoretisk lagt opp.

Foreleserene på HiB (for web og mobil fagene ihvertfall) prøver å dra inn teknologier og metoder som er relevante ute i arbeidslivet, det som er "hot", i tillegg til det generelle, for å gi grunnlag.

 

Eks, i mobilutviklingsfaget lærte vi litt generelt om utvikling for mobile enheter,

deretter litt om java me, og resten (60% ca) av faget; android utvikling.

"Mobil delen" er ikke like stor som "web delen". Mye java webutvikling.

 

på HiB er det mest klasseromsundervisning, 30-50 studenter i hvert fag.

Noe jeg synes er positivt, da det er lettere å få hjelp hvis man trenger, og dialogen med foreleser er bedre enn ved undervisning i store auditorier med 150+ studenter. (noe jeg har inntrykk av foregår mye på UiB, uten at jeg kan si helt sikkert).

 

Vi har også mye gruppearbeid, prosjekter og innleveringer på HiB.

Det meste av forelesninger og eksempler blir lagt ut på en nettportal (its learning, om du kjenner det fra vgs)

 

Via skolen kan man også komme i kontakt med bedrifter angående praksisarbeid og bacheloroppgaver, noe som er veldig positivt.

 

I ca halve bachelor studiet tar nesten alle de samme obligatoriske fagene, deretter kan man velge en spesialisert retning (web og mobil, drift, og programutvikling om jeg husker riktig)

 

De fleste forelesninger er ikke obligatorisk å møte opp på, selv om det er det lureste.

 

Slik som jeg opplever det:

HiB: Klasseromsundervisning, gruppearbeid, kanskje noe undervisning i sal (hvis det er mange som tar et fag)

UiB: Litt mer undervisning i sal av professorer, mer selvstendig arbeid, litt gruppearbeid.

 

Angrer ikke på at jeg valgte HiB ihvertfall!

Dette ble litt ymse informasjon, Håper du ble litt klokere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...