Gå til innhold

Høgskole eller Universitet (IT-linje)


seppo-

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjon at jeg vet hva jeg skal studere (Informasjons Teknologi), men har ikke en anelse om hvilken skole jeg bør gjøre dette igjennom. Jeg har lest litt om studiene og dersom jeg kommer inn, så vil jeg helst fokusere på web og mobil utvikling, men problemet ligger rundt "skole-typen".

 

Bør jeg sette Høgskolen i Bergen som første valget eller Universitetet i Bergen?

Det viktigste er jo hvilke av disse to som gir de beste arbeidsmulighetene etter at jeg er ferdig utdannet, eller om det har noe å si, men jeg lurer også på hvordan studietiden foregår. Er det mange obligatoriske forelesninger, gruppearbeid, egen-studie eller "skoletimer"? Da lurer jeg mest på hva som er forskjellene mellom universitetet iforhold til høgskolen! Jeg kommer direkte ifra vgs med et jobbår, og har dermed veldig lite peiling på hvordan det er med videre utdanningen.

 

Så vidt jeg har forstått så er Høgskolen mer arbeidsrettet, mens universitetet er mer som en utdanning. (Kan det sammenlignes med yrkesfag eller allmenn studiespesialisering?) eller har jeg bommet kraftig her?

 

Takker for hjelpen på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du går på hjemme sidene til de respektive skolene så ligger det som regel en kort presentasjon av hva studie går ut på, hvilke fag du må igjennom og litt om hva slags arbeidsmetoder de legger vekt på.

 

Forelesninger blir ofte brukt til å presentere stoff og avhengig av fag, linje og skole så legger noen opp til at en skal jobbe i grupper mens andre legger vekt på selvstendig arbeid.

Lenke til kommentar

For kortere utdannelser (bachelor) er det fordel at høgskolene fokuserer mer på praksis og er mer yrkesrettet. Men det kommer mest an på linje og egeninnsats, det er ikke noe som sier at høgskole er bedre enn universitet (eller omvendt) sånn generelt.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Hei,