Gå til innhold

Se februarbildene


Anbefalte innlegg

Har du en link til detbrukerne må godta når de registrer seg? Kan ikke se å finne det noe sted.

I registreringsvinduet er det enlink til "retningslinjene" som er feil ...

 

Men retningslinjene finner vi her.

 

Dette er det jeg fant som er relevant:

 

Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra deg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.

(Min utheving)

Slik jeg ser det, så må Akam faktisk spørre om tillatelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en link til detbrukerne må godta når de registrer seg? Kan ikke se å finne det noe sted.

Det finner du under retningslinjene under seksjonen 1. Innleggets Innhold

Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra deg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.

 

Diskusjon om disse retningslinjene ble tatt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=945714&view=findpost&p=11062553 :)

 

 

Edit: Ble litt mye leting etter debatten om de "nye" retningslinjene så jeg ble litt sent ser jeg.

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Ser ut til at retningslinjene har blitt endret uten at jeg var klar over det, men det er jo bare fint. Vi spør jo uansett, og at brukerne nå har svart på hvitt at bildene deres ikke kan brukes til hva som helst, selv ikke av oss, er slik det skal være. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott at akam nå fronter månedstråden. Jeg håper det er noe som vil fortsette, og gjerne med en fast løsning som og viser f.eks siste innlagte bilde rullende hele tiden. For oss som er litt bevandret i forumene er det enkelt å finne månedstrådene, men mange aner ikke noe om de eller at de eksisterer.

 

Når man først selv har valgt å legge ut et bilde i en månedstråd på akam så er det etter min mening ikke noe problem om dette blir brukt av akam i artikler som fronter månedstrådene. Og skal man få en rullende sak er dette et moment man bør ta inn i regelverket slik at den typen bruk blir automatisk tillatt. Tillatt bruk vil da uansett kun dreie seg om månedstrådrealert.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fast løsning på forsiden som viser et bilde fra månedstrådene vil være teknisk kinkig å få til, fordi det er så mange forskjellige steder brukerne legger inn bildene sine, men når vi får bildekritikkfunkssjonaliteten skikkelig opp og går (noen av dere er betatestere på denne), er planen at vi skal ha en fast plass på forsiden som oppdateres automatisk med bilder derfra, av typen siste/mest populære (siste time/døgn/uke) eller noe slikt.

 

Alle bilder som ble brukt i artikkelen, spurte vi som sagt om å få bruke. Ikke spesifikt per bilde, som oftest, men mer "dine bilder i februartråden", og uansett hvor de lå. Ingen svarte nei, og jeg tror alle som ble spurt, svarte. Alle som ble spurt fikk ett eller flere bilder i artikkelen, med unntak av én, og det skyldtes utelukkende en kombinasjon av dårlig tid og en teknisk vanskelighet.

 

Som jeg sa tidligere er intensjonen å fronte månedstrådene ved å vise bilder fra hver av dem fra nå av (gitt ledig kapasitet, selvsagt), og da hadde det definitivt vært en fordel å hatt tillatelse til slik bruk i trådens regelverk.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at de som legger bildene sine på andre plattformer enn diskusjon.no ikke blir med i vurderingen?

 

Nei, hvordan fikk du det til?

 

Bilder fra månedstrådene, som skal profileres i artikler, kan være lagret hvor som helst, bare vi har tilgang til filene. Vi kan ikke være nødt til å sitte her med screendumps etc. Det blir ikke matnyttig tidsbruk.

 

Bildekritikkfunksjonen vil fungere på tilnærmet samme vis som hos foto.no, dvs at bildene må legges inn i vårt system, på vår server.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...