Gå til innhold

Hvordan gi og ta i mot kritikk best mulig


Nautica

Anbefalte innlegg

Hvis ikke du har noen gode råd å komme med for å få dette til.. så har kommentaren din null nytteverdi.

 

For det første, når du legger et bilde ut til kritikk så burde du ikke komme med denne type kommentarer. Spesielt når det ÅdneD sier er et veldig god tips.

 

Når det gjelder bilde så er det ikke noe spesielt bra angående komposisjonen, enten så må du klippe bort mer "tettere utsnitt" eller vise mer av området rundt, sånn som bilde er nå gir det ingen ting.

 

Nå har du holdt på såpass lenge at det å tenke komposisjon og bruke de fastlagte reglene for oppbygging av et bilde er noe du burde begynne og vektlegge mer, og nei man kan ikke bryte reglene før man forstår dem. være mer selektiv/kritisk i utvelgelse av bilder samt bruke litt mer tid før du trykker ned utløseren og det samme når du redigerer i etterkant.

 

Men hvis du har et eller to tips til hvordan jeg kan få dyret til å stoppe akkurat der jeg vil for å få perfekte forhold/bakgrunn for bilde taking så er jeg veldig åpen for tipset.

 

Det er veldig enkelt, du venter til motivet er der du ønsker det skal være for at komposisjonen skal bli bra, om det ta en eller tre timer så får du bruke tiden det tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slenger meg med på kommentarene over, det er vel for å få kritikk man legger ut bilder her? for meg synest bildet i tillegg til det komposisjonsmessige å vere noe ullen/uskarpt. mulig det er fokus som treffer dårlig eller så er det bevegelsesuskarphet.liker ikke at det svarte i bakgrunnen deler hodet i to, et tettere utsnitt burde vere tingen her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

når du legger et bilde ut til kritikk så burde du ikke komme med denne type kommentarer.

 

På meg virker som om det er den ufine tonen som er det vanlige når man legger ut bilder her, at man tråkker helt på grensa når det kommer til normal høflighet i denne kategorien. Det er vel ikke uten grunn at denne delen av forumet er nesten helt dødt. Det er ikke første gang jeg ser at spydige kommentarer er den vanlige kommentarformen når man legger ut bilder her (og da tenker jeg spesielt ikke på mine egne tråder her inne). Og unnskyldningen er som vanlig; "legger du et bilde til kritikk, så må man tåle kritikk". Javel? Det virker som at regelen her inne er at man skal godta alle former for spydigheter som folk kan gulpe opp her inne, fordi nok engang er unnskyldingen; "vi kommmer jo bare med kritikk, og det må du tåle".

 

 

Blir bare så frustrert over den holdningen som jeg har observert her inne over lang tid! :)

Lenke til kommentar

når du legger et bilde ut til kritikk så burde du ikke komme med denne type kommentarer.

 

På meg virker som om det er den ufine tonen som er det vanlige når man legger ut bilder her, at man tråkker helt på grensa når det kommer til normal høflighet i denne kategorien. Det er vel ikke uten grunn at denne delen av forumet er nesten helt dødt. Det er ikke første gang jeg ser at spydige kommentarer er den vanlige kommentarformen når man legger ut bilder her (og da tenker jeg spesielt ikke på mine egne tråder her inne). Og unnskyldningen er som vanlig; "legger du et bilde til kritikk, så må man tåle kritikk". Javel? Det virker som at regelen her inne er at man skal godta alle former for spydigheter som folk kan gulpe opp her inne, fordi nok engang er unnskyldingen; "vi kommmer jo bare med kritikk, og det må du tåle".

 

 

Blir bare så frustrert over den holdningen som jeg har observert her inne over lang tid! :)

Desto betre bileta du legger ut er, desto mindre kritikk får du, og meir ros. Istaden for å angripa oss(som kritiserer), kan du heller ta til deg kritikken. Det er på ingen måte noko personlig mot deg, men tilnærma objektivt om bilete du la ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er å ta gode bilder er basert på talent og erfaringer, det er min påstand. Likeså er det med kritikk, det er like vanskelig å komme med god kritikk, som det er å ta et godt bilde. Men min erfaring i fra denne forumkategorien er at det ofte skytes i fra hofta, og at man er ikke så interessert i hva man egentlig treffer, bare man får slengt litt med leppa. Og er "beskyttet" under begrepet kritikk. Jeg ba om kritikk på det bildet som jeg la ut her, fordi jeg viste at det ikke var "verdens beste", men at det har et potensiale i seg. Og det potensialet er at jeg kunne få god kritikk slik at jeg lærte noe konstruktivt ut av dette bildet, og fikk en progresjon i min måte å ta bilder på.

 

Mye kunne ha blitt sagt om bildet føler jeg;

 

Skulle jeg ha stått i stedet for å sitte på knærne?

Skulle jeg ha brukt en annen brennvidden enn 200mm i dette tilfellet?

Skulle jeg ha brukt en annen blenderåpning?

Skulle jeg ha forsøkt å fyre med blitsen som var montert på kameraet (SB-900)?

Skulle jeg ha brukt en annen vinkel?

Skulle jeg ha croppet på en annen måte?

Skulle jeg ha brukt portrettmodus i stedet for landskapsmodus?

 

Spørsmålene er mange, og svarene er få! :)

 

Og bare for å si det engang for alle, all kritikk er ikke god kritikk! Selv om noen på dette forumet har den oppfattingen..

 

ÅdneD:

 

Det er mulig at du føler at jeg er ute etter deg.. men det er jeg ikke.. du er så absolutt ikke den verste brukeren her inne på BK, når det kommer til holdninger og språkbruk mot andre brukere.. Jeg har sett og har rapportert langt verre svar enn hva det du klarte å gi meg. Altså ditt svar det ingen grunn til å tenke på å rapportere. Men som jeg har sagt det tidligere i denne tråden, svaret ditt ga meg absolutt ingenting som jeg kunne dra nytte av i en senere anledning. Jeg er ikke så interessert i skryt på bildene mine, jeg er ute etter kritikk som gjør at jeg over tid kan ta bedre og bedre bilder, og det er basert på det bildet som ligger til grunn i denne tråden. Enkelt sagt, hva kunne jeg ha gjort bedre? Og gjerne begrunn svaret også, slik at det blir en læringsprosess utav det! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Nå påpeker jeg at jeg synes det er bra foto, men dersom du ikke ønsker kritiske kommentarer så er kanskje ikke dette beste plassen?

 

Nå har jeg ikke postet et bilde her inne for å skryt av dere andre, og bare for å høre hvor kjempeflink jeg er til å ta bilder. ;) Jeg har et genuint ønske om å bli flinkere i det som er hobbyen min. Og jeg stetter pris på at du liker bildet mitt, fordi jeg selv synes at det er ikke så aller verst, det er jo ikke bare møkk. Og det er mye man kan pirke på. :)

 

Og ikke for å henge ut noen enkelt brukere av dette forumet, det gjelder også de som har postet i denne tråden, så er kritikk-tonen her inne på BK under enhver kritikk. Skal man komme med kritikk så må man komme opp med et forslag til hvordan ting kunne ha blitt gjort annerledes da bildet ble tatt, man må komme opp med en bedre løsning enn originalt, mener jeg. :) Og ikke bare skyte vilt i fra hofta og håpe at man treffer noe, for det blir iallefall i mine øyne bare usaklig. Jeg mener; man skal sette seg inn bildet, og tenke på hvordan ville jeg ha tatt dette? Så kan man komme med forslag til endringer som ville ha gjort et bilde forhåpentligvis bedre enn hva trådstarter hadde i utgangspunktet. :) Det er det som er kritikk, mener nå jeg! :)

 

 

PS: Bare for å presisere.. så tenker jeg nå generelt om den type kritikk som blir gitt her inne. :)

Lenke til kommentar

Syns du er i overkant forlangende og arrogant når du legger føringen for hvordan du vil ha kritikken:/

ÅdneD hadde et GODT poeng, og personlig klarer jeg ikke å se negative innstillinger/holdninger under enhver kritikk i denne tråden. Er man høvelig oppegående, skriver man kritikk på de tingene man selv klarer å påpeke som kan ha forbedringspotensiale, evt skryter av ting som er gjort rett i forhold til det tekniske rundt bildet ,komposisjon, blikkontakt, utførelse eller f.eks valg av lokasjon.

Og de fleste gjør nettopp det.

 

Det er bare det at man selv må svelge noen kameler ved at man enten er uenig, eller at man har

1. For stor selvtillit

2. Manglende selvkritisk sans

3. Både pkt 1 & 2

 

Det kan være hardt å få kritikk i startfasen og jeg husker selv tilbake til mine første bilder jeg postet (som for øvrig jeg ser i ettertid så HELT jævlige ut.)

Det hendte jeg var veldig snurt og sur pga man ikke er totalt forberedt på det som kommer.

Men at tonen generelt er for hard her inne; nei.

Man kommer ingen vei om man ikke selv ser hva man gjør galt...

 

Av kritikk på dette bildet vil jeg si du har såpass mange konstruktive tilbakemeldinger at du har et bra utgangspunkt for å forbedre dine dyreportrett til neste gang du oppsøker slike.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Signerer larsenio. Har selv lagt ut et eneste bilde for kritikk. For å si det sånn, det var ikke noe positivt i kritikken selv om jeg er rimelig fornøyd med bildet selv. Da må jeg jo bare prøve igjen, selv om motivet (fullmånen) dukker opp bare en gang i måneden og ofte er skjult bak en sky. Katter kryr det av, så muligheten for å få et bra kattebilde er ganske mye større. Jeg har endel kattebilder selv, noen er bra, de fleste er mindre bra. Men jeg har erfart at det må tålmodighet til, kamera må være med "over alt" man må vente på det rette øyeblikket og finne rett fokus. Og være forberedt på at man lykkes kanskje ikke denne gangen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...