Gå til innhold

Veksten til Google Android OS. 500,000 device activations each day.


Antall solgte Androidenheter pr. dag  

27 stemmer

  1. 1. Hvor mange Androidenheter tror du vil bli solgt pr. dag i slutten av året?



Anbefalte innlegg

Veksten til Google Android OS

 

post-227811-0-24755400-1305304917_thumb.jpg

 

21. oktober 2008 ble Android lansert på markedet. Det tok en stund før salgstallet gikk godt oppover. Det var først etter 12. Mai 2010 pilen begynte å gå til himmels med over hundre tusen solgte enheter hver dag. Bare en måned etterpå var tallet oppe i 160.000, og derfra har pilen gått til himmels.

 

Tallet for nye aktiviseringer må stagnere en gang. Hvor høyt tror dere tallet blir før det har nådd toppen? Bruk avstemningen og gjerne begrunn valget nedenfor.

 

Edit 10 mai:

post-227811-0-57796600-1305048759_thumb.jpg

 

"36 OEMs, 215 carriers, 450,000 Android developers all over the world, Google wants to say "thank you!" Android has recently crossed its 100 millionth activation milestone, and is also growing at its fastest pace yet: 400,000 devices activated each and every day. There are now 200,000 Android applications in the Market, which have accumulated a total of 4.5 billion installs, at a rate which Google actually says is accelerating. These figures have all been cited as a way to illustrate Google's mobile momentum, which is evidently not even thinking about slowing down."

 

Edit: 28 juni:

According to Rubin there are over 500,000 Android devices activated each day. Just as impressive is the fact that the number of activations are growing at 4.4% week over week. Looking back to December of 2010 when Rubin tweeted the same information there were 300,000 Android phones being activated each day. That is a huge number of Android devices.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil helt sikkert vokse inn i himmelen nå som alt av produsenter uten om Nokia kommer til å levere haugevis med gode og mindre gode mobiler, nettbrett m.m.

Skjønner jo at dette er ett ledd i den store ios vs android krigen, men det jeg føler som mangler er en forståelse for at disse salgstallene er totalt uvesentlig for utviklingen av os'et eller kvaliteten av det. Innlegg nr 2 er jo også en typisk eier som ikke ser lengre enn til nesetippen fordi han nettopp har brukt noen tusen på "verdens beste mobil" som selvsagt da har verdens beste os.

Desverre er det ikke så enkelt. Mye av grunnen til at android selger bra er jo at det er på "ALT", og produsentene har da egentlig ikke noe valg om de ønsker å være med i tiden. Uten å ha noen beviser, så føler jeg også det slik at 80% av mobilbrukerene ikke har behov for hverken android eller ios. De kunne rett å slett ha klart seg med en dum telefon. De aller aller fleste ser på utseende og pris når de handler mobil, og da er sjansen stor for at mobilen de velger er en android telefon.

 

Selv driver jeg og leter etter ny mobil, da iPhonen fikk seg en dukkert som har gitt senskader, iPaden fikk jeg også solgt nå for 2500kr(grei pris siden jeg gav 3000 kr for den for en god stund siden). Så får tiden vise om det blir android 3.0 nettbrett og android 2.4 eller 3.0 mobiltelefon.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har helt rett UrgeLoL.

 

Jeg syns dette er starten på en dominans uten like. Android "er på alt". Og med fremtiden vil dette bringe store fordeler for de som liker dette operativsystemet. Alle produsentene kjemper nå med nebb og klør for å gi ut de beste produktene, og nå som Android snart er verdensledene, så vil utviklerene strømme til og utgjevne Appstore`s forsprang. Androidteamet må bare ordne litt opp i Market først som de har annonsert.

 

Jeg er spent på fremtiden. Utviklingen er i ferd med å skje raskere enn de fleste hadde forutsett.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Det vil helt sikkert vokse inn i himmelen nå som alt av produsenter uten om Nokia kommer til å levere haugevis med gode og mindre gode mobiler, nettbrett m.m.

Nokia ... og HP! ;)

 

Skjønner jo at dette er ett ledd i den store ios vs android krigen, men det jeg føler som mangler er en forståelse for at disse salgstallene er totalt uvesentlig for utviklingen av os'et eller kvaliteten av det. Innlegg nr 2 er jo også en typisk eier som ikke ser lengre enn til nesetippen fordi han nettopp har brukt noen tusen på "verdens beste mobil" som selvsagt da har verdens beste os.

Desverre er det ikke så enkelt. Mye av grunnen til at android selger bra er jo at det er på "ALT", og produsentene har da egentlig ikke noe valg om de ønsker å være med i tiden. Uten å ha noen beviser, så føler jeg også det slik at 80% av mobilbrukerene ikke har behov for hverken android eller ios. De kunne rett å slett ha klart seg med en dum telefon. De aller aller fleste ser på utseende og pris når de handler mobil, og da er sjansen stor for at mobilen de velger er en android telefon.

Enig i mye av dette. Jeg tror at veldig mange av dem som kjøper Android for tida ikke har snøring om hva Android er, de bare kjøper det siste nye fra Sony Ericsson eller Samsung eller whatever, og så er det tilfeldigvis Android på telefonen. Faktisk tror jeg at store deler av Android-fundamentet er bygd på leirgrunn, og at en litt for stor andel Android-brukere driter i OSet (og kanskje til og med irriterer seg over OSet) til at den ledende markedsposisjonen til Android er trygg og urokkelig. Brukerundersøkelser tyder jo også på at en vesentlig mindre andel Android-brukere er merkelojale enn andelen iOS-brukere.

 

Egentlig må man nesten bare le litt av denne tråden. Den framstår som ren reklame fra en bruker med en slags Android-Jesus som avatar og en Android-hyllest som signatur. Sannsynligvis en overivrig telefonselger eller importør av et eller annet Android-telefonmerke. Hvor mange aktiviseringer Android kommer til å oppnå ved årets utgang, ja si det. Tre millioner!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@svinepelz. Det er selvfølgelig lov å le, men ikke glem at dette faktisk er nyhetsverdig informasjon for teknologisk interesserte. Dette viser oss hva som er i ferd med å skje. For min del så elsker jeg at produsenter som LG, Samsung, HTC og Motorola kjører knallhard konkurranse mot hverandre.

Men hvorfor er Google så ivrig på å få frem antall aktiverte enheter? Det handler om markedsføring og utvikling. Kommer android på folks tunger, forbedres og utviklingen.

Lenke til kommentar

Det spørs jo selvsagt om tallene er riktige i det hele tatt:

Google accused of inflating Android activation numbers

 

Denne rapporten kom etter din følgene artikkel:

post-227811-0-82360900-1299009950_thumb.jpg

 

Dette viser at det ble sendt ut 33.3 millioner smartmobiler med Android i 4 kvartal 2010.

Nå sier Schmidt at tallet er 350.000 pr. dag. Noe som tilsvarer 127,750,000 på et helt år. Hvis vi ganger fjerde kvartal med 4, så høres Schmidt`s ord troverdige ut. Spesielt om vi tar med at Android nok har økt betraktelig bare de siste månedene. (hvis noen husker MWC 2011)

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Hvor er det de i såfall selger disse enhetene?

 

Markedsandelen i USA og Europa sammenlagt tilsier ikke dette så vidt jeg har sett.

Men tar man med den kinesiske OS-utgaven, som ikke har noe med Google å gjøre, da kan man nok få til slike tall, men da blir det fremdeles ikke helt riktig da det ikke er Android.

Lenke til kommentar

Hvor er det de i såfall selger disse enhetene?

 

Markedsandelen i USA og Europa sammenlagt tilsier ikke dette så vidt jeg har sett.

Men tar man med den kinesiske OS-utgaven, som ikke har noe med Google å gjøre, da kan man nok få til slike tall, men da blir det fremdeles ikke helt riktig da det ikke er Android.

 

Du må sjekke markedsandel igjen. Android har hatt en sinnsyk vekst her. Når det gjelder hvor aktiveringene har foregått så vet jeg ikke om du har sett denne:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fqFpq9WXbJo

 

"Android som etter 18mnd. Har størst markedsandel i USA. På verdensbasis har Android gått fra en markedsandel på 1,8 prosent i 2009 til hele 17,2 prosent i midten av 2010."

 

"11:49AM Eric Schmidt is on. "What you have seen here is a history -- a short and fast history -- of Android." 350,000 activations a day. 170 compatible devices, 27 OEMs, 169 carriers, 69 countries, over 150,000 applications in app store -- that number has tripled in nine months."

 

Nå er vi godt igang med 2011, så gleder med å se markedsandeler på verdensbasis igjen snart. Kommer vel etter første kvartal.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

De ligger i såfall ikke mye over iOS i USA, og i Europa ligger de endel etter skal en tro dette:

 

http://www.pocket-lint.com/news/38347/ios-massively-outshines-android-europe

 

Regner man derimot med den kinesiske "Android", kan man komme opp i tallene du nevner.

 

Men når det er sagt vil nok sikkert Android, eller et annet OS ta plassen til Symbian etterhvert:

 

http://www.readwriteweb.com/archives/android_market_share_numbers_questioned.php

Lenke til kommentar

post-227811-0-98704300-1299039994_thumb.jpg

 

Den store fordelen til Apple og iPhone som enkeltmerke er at Apple er verdens beste på å reklamere sine produkter i filmer og tv-serier. Når Apple viser seg frem i hele 30% av de 33 mest populære filmene i USA, så er det jo klart at dette er med på å tiltrekke nye kjøpere. iPhone promoteres også kraftig i serier som "Two and a half men" og i "The Big Bang Theory", som er de mest populære seriene i USA med hele 15 og 13millioner seere i snitt hver eneste episode!(bare for å nevne 2 av flere). Så kan du tenke deg hvordan scenarioet er når disse også har blitt noen av de mest populære seriene i verden. Og filmene som når topp 30 i USA, sendes over mesteparten av verden også. Sånt appellerer til nye kjøpere, spesielt kjendiser som er trendsettere.

 

Du hører ofte slik som dette "Ingen enkeltmodell selger mer en iPhone", og det er Helt rett. Men ser du ovenfor her, så skal det litt til når det er flere hundre millioner som ofte ser iPhonen om og om igjen i media. Denne oppmerksomheten er ikke en annen mobiltelefon i nærheten av å få. Du ser knapt/ikke andre enkeltmodeller skille seg ut i mer enn en film. Apple er svært gode, om ikke best på markedsføring. Har du f.eks sett en annen mobillansering nådd nyhetene på nrk1 og tv2? Apple har en utrolig mediamakt.

 

Selv en enkeltmodell som hadde knust iPhone på alle områder ville ikke hatt sjangs til å solgt mer. Så når noen drar frem argumentet "hvis en enhet selger mer så er den nødt til å være bedre". Da må jeg riste på hodet å forklare som om vedkommende skulle vært elev på barneskolen. De samme argumentene som jeg har kommet med her om iPhone, vil vi kunne se med iPad også. Men i en litt mindre grad.

 

Men nå som Android selges på over 170 enheter i 69 land med en rekke operatører, så blir det mer oppmerksomhet på alle de samlede modellene enn iOS, tross glimrende markedsføring fra Apple. Den som markedsfører seg best og når ut til folk flest vil ha en fordel. Og her har strategien til Google Android lykkes til de grader. Bare det siste innlegget her kunne vært en egen tråd hehe.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Det blir nok litt for enkelt å skylde på at Apple bare er gode på reklame og produktplassering.

 

It’s an old pattern by now.

Phase 1: Apple introduces some new gadget. The bloggers and the industry tell us why it’ll fail.

Phase 2: It goes on sale. The public goes nuts for it.

Phase 3: Every company and its brother gets to work on a copycat.

 

Kilde

 

Kan det heller være at Apple virkelig er gode på å gi folk det de faktisk vil ha?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DMye av grunnen til at android selger bra er jo at det er på "ALT", og produsentene har da egentlig ikke noe valg om de ønsker å være med i tiden. Uten å ha noen beviser, så føler jeg også det slik at 80% av mobilbrukerene ikke har behov for hverken android eller ios. De kunne rett å slett ha klart seg med en dum telefon. De aller aller fleste ser på utseende og pris når de handler mobil, og da er sjansen stor for at mobilen de velger er en android telefon.

Glem ikke at Android-plattformen fortsatt er umoden og under utvikling. I alle retninger.

 

Motorola i886 er nå tilgjengelig i enkelte markeder. I mine øyne er det den kanskje mest spennende Android-lanseringen på lenge. For her har Motorola gått i motsatt retning av trenden og laget en enkel telefon basert på Android. Dårlig kamera, ingen touchskjerm, ingen wifi, båndbredde på under 20 kbits/s osv. På toppen av det hele lanseres den uten Market, men med en JVM så den kjører de samme javaprogrammene som mange andre telefoner.

 

Denne telefonen viser altså at Android ikke kun er et alternativ for såkalte smartphones. Med det åpne OSet i bunn åpner det for helt nye muligheter for opertørene. Større operatører kan skreddersy og brande telefoner enkelt for en billig penge, og det er i den retningen markedet har gått de siste årene. Samtidig vet vi også at flere operatører i dag investerer tungt i egne alternativer til Androids Market (Market er ikke designet for alle Android-telefoner, da telefoner må sertifiseres av Google grunnet kompatibilitetsproblematikk før de kan installere Market på telefoner).

 

Produsenter og operatører vil i fremtiden stå fritt til å distansere seg mer fra Google. Dette er mye av årsaken til at såpass mange har kastet seg på Android-bølgen. Økt håndsettkontroll i tillegg til at man trenger å bruke mye mer ressurser for tilpasning/skreddersying/branding. Plutselig kan den jobben man tidligere har gjort pr telefon gjenbrukes på en haug av ulike modeller, hvilket gjør at man sparer penger og i tillegg har større rom for å være innovative når man kommer opp med nye tjenester.

 

Hardware kraftig nok til å kjøre en eller annen form for Android koster slikk og ingenting. Derfor er min spådom at de store taperne på sikt vil være dagens største produsenter. De risikerer å bli omtrent rene hardware-leverandører, mens software-biten blir flyttet over på operatørene. Så får tiden vise om HTC, Samsung, Sonyericsson etc klarer å konkurrere på både pris og kvalitet sammenlignet med f.eks. kinesiske produsenter som popper opp. Jeg tviler.

 

En stor del av markedet for billigtelefonene som selges rundt i verden vil kjøre Android i løpet av kort tid. Enkle telefoner. Selv om 5 år vil det være et enormt marked for titalls millioner telefoner årlig som har langt dårligere specs enn dagens toppmodeller. Operatørene vet dette. Investeringene gjøres i dag, så om femm år vil man kunne selge slike telefoner for slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Kilde

 

Kan det heller være at Apple virkelig er gode på å gi folk det de faktisk vil ha?

Noe sannhet er det nok i det, men jeg syns du bør være litt mer kritisk til kildene dine. New York Times er en velkjent reklamekanal/talerør for Apple og deres produkter. Det er viktig å holde seg inne med Apple slik at de også i fremtiden får tilsendt nye produkter før resten av medieverden og kan få masse oppmerksomhet rundt sine eksklusive artikler.

 

Edit: Ser nå at det egentlig var Wall Street Journal jeg mente, men NYTimes er sikkert samme ulla.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar

DMye av grunnen til at android selger bra er jo at det er på "ALT", og produsentene har da egentlig ikke noe valg om de ønsker å være med i tiden. Uten å ha noen beviser, så føler jeg også det slik at 80% av mobilbrukerene ikke har behov for hverken android eller ios. De kunne rett å slett ha klart seg med en dum telefon. De aller aller fleste ser på utseende og pris når de handler mobil, og da er sjansen stor for at mobilen de velger er en android telefon.

Glem ikke at Android-plattformen fortsatt er umoden og under utvikling. I alle retninger.

Nei har ikke glemt det, men tørr ikke bringe det frem i dagslys da alle android elskerene på forumet vil hoppe på meg å banke meg til jeg ser mannen med ljåen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Brukerundersøkelser tyder jo også på at en vesentlig mindre andel Android-brukere er merkelojale enn andelen iOS-brukere.

 

Akkurat det er vel ikke så rart. Jeg regner med du skjønner at dette handler om økosystemet og ikke om hvilket merke det er. Med Android kan du fint bytte merke og beholde økosystemet. Det kan du ikke med iOS. OS-lojalitet er en mye mer relevant sammenligning.

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg at det er mange merkelojale iOS-brukere, fordi de har "alt" ifra Apple. Det er nemlig utrolig fordel å ha iPhone, når man har iMac, og det er en flott synergi i produktene dems. Derfor er det en god grunn til at de er merkelojale. Uten å ha noen referanser på det, er min påstand at mange som har Apple-produkter, gjerne har mange produkter ifra Apple. De som gjerne har en Mac ifra før, kjøper en iPad og en iPhone, og gjerne også en iPod.

Jeg sier ikke alle som har en iPhone har Mac, men jeg er svært overbevist om at dersom man ser på prosentandelen av Maceiere som har et eller flere produkter ifra Apple, er jeg svært sikker på at den er utrolig høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...