Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Mars 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Tenkte jeg skulle prøve på nytt når dem slår av gatelysene. Med enda litt mye lenger lukkertid.

Sånn ble det med som skulle være 20min, men som ble 1169sek isteden. f/9 og ISO 100. Ser noen småting som irriterer meg veldig på den skuteren. To stk. klistremerker (man ser kanten på begge) og noen popnagler. Så da må jeg rive bort klistremerkene, og lakke/fjerne popnaglene ved neste anledning til å kunne gjøre det.

 

Lenke til kommentar

Fine motiver, TorVidle - men kanskje litt kraftig effekt - steinene på stranda er jo nesten lysere enn sola.. ;)

 

Takk - når det gjelder strandbildet er jeg litt usikker på hva du mener, en skarp lav sol som reflekteres i vannflaten er ofte et problem dersom man får vinkelen rett i fleisen(jeg bruker ikke filter) og gir lett utbrent høylys i det skarpeste feltet (og i dette tilfellet heller ikke mulig å redusere mer selv i råfila). Men jeg valgte å bruke bildet siden det er naturlig at man blendes av den reflekterte sola og dermed avspeiles dette og i bildet.

 

Ellers er HDR etter min mening en personlig greie hvor man selv setter preferansene - og skal jeg gidde å mekke i HDR så ønsker jeg en viss ekstra effekt, ellers kunne jeg bare brukt det orignalbildet som har normal EV.

 

Tor

 

Fine motiver, TorVidle - men kanskje litt kraftig effekt - steinene på stranda er jo nesten lysere enn sola.. ;)

Kanskje? Helt over the top for min del, men fantastisk fine motiver. Jæren??

 

Det er Jæren ja (se ellers min kommentar til Trondster angående effekt etc)

 

Tor

 

Edit: Angående HDR som i effektmuligheter er ikke det annerledes enn mange andre metoder for å skape effekter, f.eks bruker mange filtere for å skape effekter, noen forskjellige lystyper osv. Selv det å omskape til svart/hvitt er en effekt som søkes - verden er jo ikke svart/hvitt. I mer eller mindre hele fotografiets historie har man brukt forskjellig effekter for å oppnå bestemte inntrykk. Så slik sett er HDR kun et kraftfullt verktøy av mange verktøy som er tilgjengelig for å skape ønskete inntrykk med. Om man liker et gitt inntrykk vil alltid være en personlig sak - og det finnes ingen mal, takk og pris.

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Fine motiver, TorVidle - men kanskje litt kraftig effekt - steinene på stranda er jo nesten lysere enn sola.. ;)

 

Takk - når det gjelder strandbildet er jeg litt usikker på hva du mener, en skarp lav sol som reflekteres i vannflaten er ofte et problem dersom man får vinkelen rett i fleisen(jeg bruker ikke filter) og gir lett utbrent høylys i det skarpeste feltet (og i dette tilfellet heller ikke mulig å redusere mer selv i råfila). Men jeg valgte å bruke bildet siden det er naturlig at man blendes av den reflekterte sola og dermed avspeiles dette og i bildet.

 

Ellers er HDR etter min mening en personlig greie hvor man selv setter preferansene - og skal jeg gidde å mekke i HDR så ønsker jeg en viss ekstra effekt, ellers kunne jeg bare brukt det orignalbildet som har normal EV.

 

Tor

 

Fine motiver, TorVidle - men kanskje litt kraftig effekt - steinene på stranda er jo nesten lysere enn sola.. ;)

Kanskje? Helt over the top for min del, men fantastisk fine motiver. Jæren??

 

Det er Jæren ja (se ellers min kommentar til Trondster angående effekt etc)

 

Tor

 

Edit: Angående HDR som i effektmuligheter er ikke det annerledes enn mange andre metoder for å skape effekter, f.eks bruker mange filtere for å skape effekter, noen forskjellige lystyper osv. Selv det å omskape til svart/hvitt er en effekt som søkes - verden er jo ikke svart/hvitt. I mer eller mindre hele fotografiets historie har man brukt forskjellig effekter for å oppnå bestemte inntrykk. Så slik sett er HDR kun et kraftfullt verktøy av mange verktøy som er tilgjengelig for å skape ønskete inntrykk med. Om man liker et gitt inntrykk vil alltid være en personlig sak - og det finnes ingen mal, takk og pris.

Enig i siste linjen her. Dessuten: Personlige preferenser og smak, er viktigere enn å tekkes andre.

Lenke til kommentar

Noen fra en serie i HDR jeg holder på med..

 

Hvor på Jæren har du tatt disse? :)

 

Hvis jeg ikke husker feil, og fra toppen og ned:

 

Rett sør for Nærbø

Matningsdal

Bjåvatnet

504 opp mot Høgjæren (i bakken ovenfor Varhaug)

Hårr

 

Tor

 

Noen fra en serie i HDR jeg holder på med:

 

Hvilket program har du brukt til tonemappingen?

Ellers, finfine motiver du har funnet :)

 

Jeg bruker Photomatix Pro 4.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Rett sør for Nærbø

Matningsdal

Bjåvatnet

504 opp mot Høgjæren (i bakken ovenfor Varhaug)

Hårr

 

Takk for svar! Jeg får ta meg en tur ned til Nærbø og se om jeg kan finne noe fint jeg også.. Nå har jeg fått sansen for Nærbø gml. kirkegård, som er et utrolig fint sted og ta bilder på.. ;)

Lenke til kommentar

Takk - når det gjelder strandbildet er jeg litt usikker på hva du mener, en skarp lav sol som reflekteres i vannflaten er ofte et problem dersom man får vinkelen rett i fleisen(jeg bruker ikke filter) og gir lett utbrent høylys i det skarpeste feltet (og i dette tilfellet heller ikke mulig å redusere mer selv i råfila). Men jeg valgte å bruke bildet siden det er naturlig at man blendes av den reflekterte sola og dermed avspeiles dette og i bildet.

Det jeg mente er at det var trukket så hardt i spakene at sola ikke lenger er hvit og utbrent, men mørk grågul, og at steinene langt inne på stranda er merkbart lysere enn sola i lysintensitet i bildet.

Det blir et individuelt uttrykk, for all del - og her har du valgt å trekke veldig hardt i spakene.

Lenke til kommentar

Takk - når det gjelder strandbildet er jeg litt usikker på hva du mener, en skarp lav sol som reflekteres i vannflaten er ofte et problem dersom man får vinkelen rett i fleisen(jeg bruker ikke filter) og gir lett utbrent høylys i det skarpeste feltet (og i dette tilfellet heller ikke mulig å redusere mer selv i råfila). Men jeg valgte å bruke bildet siden det er naturlig at man blendes av den reflekterte sola og dermed avspeiles dette og i bildet.

Det jeg mente er at det var trukket så hardt i spakene at sola ikke lenger er hvit og utbrent, men mørk grågul, og at steinene langt inne på stranda er merkbart lysere enn sola i lysintensitet i bildet.

Det blir et individuelt uttrykk, for all del - og her har du valgt å trekke veldig hardt i spakene.

 

Ah - nei, det er jeg som har brushet/tonet ned det utbrente området (og sola) etterpå, og valgte å beholde det skarpe skinnet i endepunktet (steinene) som en markering av gjennskinnet i fuktige steiner, så det er bevisst fra min side av.

 

Forøvrig utgangspuktene (antar noen er kanskje interessert):

 

post-180428-0-23998400-1300905818_thumb.jpg

0.0EV

 

post-180428-0-53400000-1300905991_thumb.jpg

-1.33EV

 

post-180428-0-86443500-1300906054_thumb.jpg

+1.33EV

 

Som så altså ble til (og horisontkorrigert):

post-180428-0-02501800-1300906162_thumb.jpg

 

Andre ville sikkert justert annerledes, valgene er egentlig ubegrensete og etter personlige preferanser. Slik sett er HDR etter min mening et fantastisk verktøy for fri kunstnerisk ufoldelse. Selv er jeg såvidt begynt på å utforske mulighetene, og har heldigvis tusenvis av AEB-serier liggende, jeg tar ofte det som standard ved landskap etc i tilfelle jeg skulle ønske å bruke de til å skape et HDR-inntrykk senere.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...