Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Mars 2011


Anbefalte innlegg

 

Andre ville sikkert justert annerledes, valgene er egentlig ubegrensete og etter personlige preferanser. Slik sett er HDR etter min mening et fantastisk verktøy for fri kunstnerisk ufoldelse. Selv er jeg såvidt begynt på å utforske mulighetene, og har heldigvis tusenvis av AEB-serier liggende, jeg tar ofte det som standard ved landskap etc i tilfelle jeg skulle ønske å bruke de til å skape et HDR-inntrykk senere.

 

Tor

 

Hvis man skal utvikle seg som fotograf må man prøve "alle" sjangere, så jeg ser bare positivt på alle "abnorme" bilder som er vel utført :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen fra en serie i HDR jeg holder på med:

 

Jeg så en kommentar og et HDR bilde av Thom Hogan. Det som var interessant er at som regel blir HDR bildene ødelagt pga alt for mange unaturlige mellomtoner. Det han gjorde var bare å sette sammen to bilder. Et for å ta vare på himmelen og det andre for resten av bildet. Dessverre finner jeg ikke bilde på siden hans (det var på forsiden), men det var et av de få bra HDR-bildene jeg har sett. Det var i sort-hvitt.

 

Har du prøvd noe lignende? De bildene du postet syns jeg lider av HDR-sjuka.

Lenke til kommentar

Så lenge man er fornøyd med bildet selv, så spiller det ingen verdens rolle hva andre synes!

Med mindre man skal selge det. :p

 

Men det er et godt utgangspunkt.

 

Er vel ingen "kunstnere" som selger sitt verk hvis de ikke er fornøyd med det ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er vel ingen "kunstnere" som selger sitt verk hvis de ikke er fornøyd med det ?

Men nå er det vel ingen som kjøper et verk hvis de ikke er fornøyd med det?

 

Hvis det ikke er Ari Behn eller en annen kjendis-løkrull som har laget det da :p

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så lenge man er fornøyd med bildet selv, så spiller det ingen verdens rolle hva andre synes!

Med mindre man skal selge det. :p

 

Men det er et godt utgangspunkt.

 

Er vel ingen "kunstnere" som selger sitt verk hvis de ikke er fornøyd med det ?

Er mange "kunstnarar" som tar kommersielle jobbar, som f.eks. skulefoto, sjølv om dei ikkje liker det.

 

Eit bilde her frå Shetland, som eg liker sjølv:

 

5553081277_dd5e08da04_z.jpg

Lenke til kommentar

Noen fra en serie i HDR jeg holder på med:

 

Jeg så en kommentar og et HDR bilde av Thom Hogan. Det som var interessant er at som regel blir HDR bildene ødelagt pga alt for mange unaturlige mellomtoner. Det han gjorde var bare å sette sammen to bilder. Et for å ta vare på himmelen og det andre for resten av bildet. Dessverre finner jeg ikke bilde på siden hans (det var på forsiden), men det var et av de få bra HDR-bildene jeg har sett. Det var i sort-hvitt.

 

Har du prøvd noe lignende? De bildene du postet syns jeg lider av HDR-sjuka.

 

(Det var mening jeg skulle lage en egen tråd om HDR og andre effektmidler, men har litt liten tid til å følge opp en slik tråd)

 

Det er mange mening om HDR, f.eks mener noen at man bør ha flest mulig eksponeringer, mens andre mener at 3 (som er vanligst) er nok. Sort-hvitt har jeg ikke prøvd, og mulig at man klarer seg bedre der med kun 2 eksponering enn ved fullfarge. Egentlig tror jeg ikke noen sitter på noen absolutt fasit siden dette er et kunstnerisk verktøy slik jeg ser det (ja vet at noen mener noe annet).

 

Jeg har sett haugevis med HDR-bilder, og mange som er meget bra, det er endel mennesker som behersker dette til det ypperste nivået. Men ingen gjør dette helt likt etter min vurdering, det er snakk om personlig preg og personlig smak, og som da skaper momentet som gjør det spennende.

 

Noen liker ikke HDR i prinsippet uansett, hvorfor er vanskelig å få tak i, men slik er det bare. Dog er ikke bruk av HDR noe annet i bunnen enn det samme som når folk f.eks bruker diverse filtere for å skape en effekt som de ønsker og ikke kan skapes uten den hjelpen. Filtere er liksom legitimt stort sett, men ikke HDR kan man få inntrykk av, hvorfor er litt merkelig siden målet er det samme, nemlig å skape inntrykk ved bruk av et hjelpemiddel.

 

Hva er "HDR-sjuka"? Jeg synes det er generelt tullete å komme med slike benevnelser - jeg kjenner folk som ikke liker andres filterbruk, men har aldri hørt at de kaller det "Filtersjuka" - eller de som mener det er en overdreven bruk av konventering til svart/hvitt, hører aldri de kalle det "ei sjuke". Noen liker det og det, andre ikke det eller det, noe som er helt normalt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Så lenge man er fornøyd med bildet selv, så spiller det ingen verdens rolle hva andre synes!

Med mindre man skal selge det. :p

 

Men det er et godt utgangspunkt.

 

Er vel ingen "kunstnere" som selger sitt verk hvis de ikke er fornøyd med det ?

 

Jeg driver og endel med maling, men selger ikke noe - dog gir jeg bort endel, men slettes ikke de maleriene jeg er mest fornøyd med, de blir å finne på egen vegg :!:

Lenke til kommentar

Hva er "HDR-sjuka"?

 

:) Det var ikke meninga å fornærme!

 

Med "HDR-sjuka" mener jeg når man bruker HDR teknikk for å vise at man bruker HDR teknikk enn å fokusere på å få til et bedre bilde. Ja, helt enig at HDR kan være veldig effektfullt og kan gi bra resultat. Men de fleste HDR-bilder jeg ser så er det at man har brukt HDR som virker som det viktigst. Noen ser ut som malerier fra 70-80 tallet som kan være både og. Men av de bra bildene, så har man gjort det veldig forsiktig for å få bedre DR.

 

Det jeg kunne godt tenkt selv å prøve etter hvert er forsiktig bruk av HDR for å få et bedre bilde.

 

Generelt syns jeg farge-HDR fungerer dårligere enn svart-hvitt.

 

Men det er gøy å eksperimentere :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hva er "HDR-sjuka"?

 

:) Det var ikke meninga å fornærme!

 

Det klarer du ikke, så slapp av - jeg har for tjukk hud til det, dessuten kan jeg bite fra meg dersom nødvendig. Men, jeg har nevnt det før her i lignende sammenhenger: Vi (samlet) bør ikke stille oss slik med ord og uttrykk at folk ikke våger vise sine bilder av frykt for at noen ikke liker de og dermed gir negative tilbakmeldinger av en art som man burde la være å gjøre.

 

Med "HDR-sjuka" mener jeg når man bruker HDR teknikk for å vise at man bruker HDR teknikk enn å fokusere på å få til et bedre bilde. Ja, helt enig at HDR kan være veldig effektfullt og kan gi bra resultat. Men de fleste HDR-bilder jeg ser så er det at man har brukt HDR som virker som det viktigst. Noen ser ut som malerier fra 70-80 tallet som kan være både og. Men av de bra bildene, så har man gjort det veldig forsiktig for å få bedre DR.

 

Det jeg kunne godt tenkt selv å prøve etter hvert er forsiktig bruk av HDR for å få et bedre bilde.

 

Generelt syns jeg farge-HDR fungerer dårligere enn svart-hvitt.

 

Men det er gøy å eksperimentere :)

 

Jeg er usikker på hva du mener med "å vise at man bruker HDR-teknikk"? Liksom når noen konventerer fargebilder til svart/hvitt eller bruker effektfilter på objektivet så ser man det og, men de gjør det neppe fordi de ønsker å vise at de gjør det? De gjør det for å få en effekt som skaper det inntrykket de er på jakt etter, så og med HDR vil jeg tro.

 

Noe av det jeg synes er fantastisk med HDR er at i endel motivtyper får man en slags 3D-virkning i tillegg med på kjøpet, noe man ikke klarer uten programvaren.

 

Ellers er det som sagt personlige preferanser som styrer hva vei man ønsker. Og: Ville vel vært kjedelig og lite berikende dersom vi alle leverte samme resultater?

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva du mener med "å vise at man bruker HDR-teknikk"? Liksom når noen konventerer fargebilder til svart/hvitt eller bruker effektfilter på objektivet så ser man det og, men de gjør det neppe fordi de ønsker å vise at de gjør det? De gjør det for å få en effekt som skaper det inntrykket de er på jakt etter, så og med HDR vil jeg tro.

Kort forklaring: HDR regnes av de fleste som best når den er subtil. Et par av dine eksempler var ikke.

Litt som hvis det skulle være mote å booste fargene - enkelte vil sikkert da kjøre fargeboosten helt over på maks - og dermed "viser man at man booster farger".

 

Men - nok snakk om de HDR-bildene, nå.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det klarer du ikke, så slapp av - jeg har for tjukk hud til det, dessuten kan jeg bite fra meg dersom nødvendig. Men, jeg har nevnt det før her i lignende sammenhenger: Vi (samlet) bør ikke stille oss slik med ord og uttrykk at folk ikke våger vise sine bilder av frykt for at noen ikke liker de og dermed gir negative tilbakmeldinger av en art som man burde la være å gjøre.

 

Helt enig. På samme tid kan man heller ikke bare forbli taus om en ikke liker noe.

 

Jeg er usikker på hva du mener med "å vise at man bruker HDR-teknikk"? Liksom når noen konventerer fargebilder til svart/hvitt eller bruker effektfilter på objektivet så ser man det og, men de gjør det neppe fordi de ønsker å vise at de gjør det? De gjør det for å få en effekt som skaper det inntrykket de er på jakt etter, så og med HDR vil jeg tro.

 

Ja, man gjør det for å få til et bedre bilde. Man bruker ikke effektfilter slik at man får folk med vampyr/zoombie øyne, med mindre det var akkurat den effekten en ønsket.

 

Problemet med HDR er når man fokuserer kun på H'en i HDR :)

 

Noe av det jeg synes er fantastisk med HDR er at i endel motivtyper får man en slags 3D-virkning i tillegg med på kjøpet, noe man ikke klarer uten programvaren.

 

Ellers er det som sagt personlige preferanser som styrer hva vei man ønsker. Og: Ville vel vært kjedelig og lite berikende dersom vi alle leverte samme resultater?

 

Tor

 

Selvsagt, så utfordringa blir å bruke HDR på en slik måte at det blir noe nytt og bedre ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

5550838895_872a40da37.jpg

High flow by jonasbg, on Flickr

Det sitter et troll oppe til venstre i bildet.. Er dette tatt i år? Det så grønt og frodig ut! :hmm:

 

Hehe så utrolig morsomt, har aldri lagt merke til det trollet før :)

 

Jeg tok det bildet for ett par år siden, men det kom fram da jeg tidligere i uka gikk igjennom gamle bilder og tweaket litt på dem. Var ikke mye som skulle til for det var veldig frodig og grønt der.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva du mener med "å vise at man bruker HDR-teknikk"? Liksom når noen konventerer fargebilder til svart/hvitt eller bruker effektfilter på objektivet så ser man det og, men de gjør det neppe fordi de ønsker å vise at de gjør det? De gjør det for å få en effekt som skaper det inntrykket de er på jakt etter, så og med HDR vil jeg tro.

Kort forklaring: HDR regnes av de fleste som best når den er subtil.

Når ble 1 person i akams redaksjon sin mening å regne som meningen til "de fleste"? Som om han satt på et svar der ingen svar finnes - og det hele reflekterer kun hans egen personlige mening og er bare journalistisk synsing.

 

Litt som hvis det skulle være mote å booste fargene - enkelte vil sikkert da kjøre fargeboosten helt over på maks - og dermed "viser man at man booster farger".

Beklager å si det, men dette var reinspikka tullsnakk, og jeg tror du er klok nok til å forstå det urimelige i ordene selv. Det er snakk om kunstneriske inntrykk uten gitte grenser. Like eller ikke like et bestemt inntrykk er det rette, men ikke å påstå grenser der de ikke finnes i skapte inntrykk.

 

Men - nok snakk om de HDR-bildene, nå.

Jeg er enig at diskusjonen bør avsluttes i denne tråden, men da på en naturlig måte - og ikke fordi du prøver med klubbeavslutning med siste ord. Men da regner jeg med at du selv har sagt siste ord om dette :whistle: , jeg påberoper meg retten til tilsvar på kommentarer til mitt eget innlegg dersom jeg ønsker dette (men håper at disse tar slutt snart, også pga min snaue tid til oppfølging).

 

Tor

Lenke til kommentar

På samme tid kan man heller ikke bare forbli taus om en ikke liker noe.

Eller motsatt: Man ikke si noe bare fordi man ikke liker noe. Månedstrådene er ikke Bildekritikken.

 

med mindre det var akkurat den effekten en ønsket.

Ja kanskje var det en effekt man ønsket, så da..?

 

Problemet med HDR er når man fokuserer kun på H'en i HDR :)

Hvor har du det i fra at det er "et problem?" Vi snakker om kunstneriske effekter - og der er det ingen grenser eller "problem".

 

Men, nå er det for min del tid for å finne frem noe annet å poste..

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...